וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: האחריות למלחמה - של הדרג המדיני

ספי קרופסקי

31.12.2007 / 15:10

המערכת הפוליטית סערה בעקבות דו"ח ועדת חוץ וביטחון על מחדלי מלחמת לבנון. הנדל: אולמרט נהג בשחצנות וביהירות. נתניהו: מצפה מברק לפרוש מהממשלה

תגובות סוערות מגורמים מכל הקשת הפוליטית בעקבות דו"ח ועדת חוץ וביטחון על מלחמת לבנון השנייה שפורסם היום (שני). שר הביטחון אהוד ברק, אמר במהלך ישיבת סיעת העבודה כי "בישראל האחריות הכוללת על ההחלטה לצאת למלחמה היא של הדרג המדיני".

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו מיהר לברך על דברי ברק, ואמר כי הוא מצפה מברק שיעמוד במילותיו ויפרוש מן הממשלה עם הגשת דו"ח וינוגרד הסופי. נתניהו הוסיף, כי "רק ראש הממשלה, העומד בראש המערכת מסרב לקבל אחריות". יו"ר סיעת הליכוד גדעון סער חיזק את דבריו ואמר "לא שמענו דברים ברורים מברק, שמעדיף לעסוק בבניית דימוי חברתי ממרומי מגדלי אקירוב".

ח"כ צבי הנדל (איחוד לאומי-מפד"ל) אמר, כי "האחריות לכישלון המלחמה מופנית בראש ובראשונה לפתחו של ראש הממשלה, ולכן עליו להסיק את המסקנות". הנדל המשיך לתקוף את התנהלות ראש הממשלה אהוד אולמרט, והוסיף כי "מהדו"ח עולה שאילו התבצעה כניסה קרקעית, המלחמה הייתה מוכרעת. מי שהתנגד נחרצות למהלך, בשחצנות וביהירות היו ראש הממשלה אולמרט והרמטכ"ל, ובכך הם מנעו את ניצחון ישראל במלחמה".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "הוועדה הפכה לצוות הפרקליטים של ראש הממשלה". לדבריה, הוועדה מעלה בחובתה הדמוקרטית ושמה ללעג ולקלס את הפיקוח והביקורת הפרלמנטרית בכך שנמנעה מלבדוק את אחריות הדרג המדיני.

ח"כ איתן כבל (עבודה) אמר כי "התעלמות הדו"ח מהכשל של הדרג המדיני פוגעת באמינותו של הדו"ח. זאת ועוד כאשר הרמטכ"ל ושר הביטחון התפטרו מתפקידם. אין ויכוח שברמה האופרטיבית צה"ל כשל, אבל כישלונו של הדרג המדיני מהדהד אף יותר".

"הדו"ח אינו נגוע באינטרסים"

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) קבע כי הדו"ח "אינו נגוע באינטרסים מפלגתיים". לדבריו "כל אותם חברי כנסת שטוענים 'בקול תרועה' כי הדו"ח חסר, משום שהוא לא מפנה אצבע מאשימה לאישים כאלה או אחרים, מבקשים לצבור לעצמם הון פוליטי על גבי הדו"ח".

ח"כ עמירה דותן מסיעתו של שנלר הגיבה לדברים, וטענה, כי "ההסברה הייתה אחת המכשלות הגדולות של המלחמה". דותן, המשמשת כיו"ר ועדת המשנה ליחסי חוץ והסברה, הוסיפה כי החלטת הממשלה להקים מערך הסברה לאומי יסייע לשפר זאת. אולם, "אנו רחוקים מאוד ממימוש ההחלטה לדאבוני, ועלינו לוודא שהיא תמומש בצורה מיטבית".

ח"כ אופיר פינס מתח ביקורת חריפה על הדו"ח, ואמר: "מלכתחילה הייתה הוועדה צריכה להימנע מהגשת הדו"ח עקב חקירתה המקבילה של ועדת וינוגרד, ועקב העובדה שלה עצמה היה תפקיד במלחמה. משהחליטה הוועדה לחקור את המלחמה היא טעתה טעות מרה בכך שהגבילה את עצמה לחקירת הדרג הצבאי, והעניקה חסינות לדרג המדיני. בכך היא ייצרה מצב בו צה"ל הפך לשעיר לעזאזל של החלטותיה הכושלות של הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully