וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל לקה בעיוורון ושיחק לידי חיזבאללה"

ספי קרופסקי ויהושע בריינר

31.12.2007 / 12:05

כך קובע דו"ח ועדת החוץ והביטחון על מלחמת לבנון השניה. "המלחמה הייתה צריכה להתבצע על הקרקע". חיילי המילואים בוועדה: הממשלה לא לקחה אחריות

"הצבא לקה בקיבעון מחשבתי ובעיוורון, וכשל במילוי המטרה המרכזית – צמצום אש הרקטות על העורף האזרחי". זאת, לפי הדו"ח של ועדת החוץ והביטחון על מלחמת לבנון השניה שפורסם היום (שני), ובו הפקת לקחים על כל שלבי הלחימה. עם זאת, הדו"ח לא מביע ביקורת אישית על הדרג המדיני.

במהלך הצגת הדו"ח בוועדה, הפריעו חיילי מילואים שנכחו באירוע לדבריו של יו"ר הוועדה צחי הנגבי. אנשי המילואים, ובהם תומר בוהדנה, אחד מסמלי המלחמה, צעקו לעברו: "הרמטכ"ל הלך הביתה, אלוף הפיקוד הלך הביתה, שר הביטחון הלך הביתה, ורק ראש הממשלה לא לוקח אחריות". הנגבי ניסה להרגיע את חיילי המילואים, ואמר להם כי "לא מכובד לקרוא לסדרנים כדי להוציא חיילים שלחמו במלחמה".

בדו"ח נכתב עוד, כי "חיל האוויר פעל היטב, אך לא היה ביכולתו להפסיק את איום הרקטות. המלחמה הייתה צריכה להתבצע בשיטה המסורתית של כניסות קרקעיות". לפי הדו"ח, "בוזבז זמן רב מדי עד למהלך קרקעי". על המבצע בסופה של המלחמה נכתב כי "המהלך בימים האחרונים היה מיותר". אחד המילואימניקים שהפנה אצבע לעבר הנגבי היה תומר בוהדנה, שהתפרסם במלחמת לבנון השנייה בתור החייל הפצוע שאותת "וי" באצבעותיו בשעה שפונה על ידי החובשים.

למרות היעדר ביקורת מדינית ברורה, נכתב בדו"ח כי מדיניות ההבלגה של הממשלה, "הביאה את הצבא לידי שיתוק וריפיון. במשך שנות מדיניות ההכלה לא נערך בממשלה דיון ממוקד שעסק בהשלכותיה של מדיניות זו על היערכותנו בגבול הצפון".

"איתורן של הקטיושות מהאוויר היה משימה כמעט בלתי אפשרית ונטרולן לא היה יכול להתבצע רק מהאויר", לפי הדו"ח. "למרות זאת, לא נערך מהלך יבשתי מקיף עד סוף המלחמה. צה"ל נכשל בהשגת המטרה המרכזית במלחמה - דיכוי ירי הקטיושות. ההחלטה המפורשת להימנע מלהיכנס ל'שמורות הטבע' היתה, אם כן, כשל פיקודי חמור"

"חריגה מתורת הביטחון של ישראל"

חברי הוועדה סיכמו את הדו"ח: "העברת הלחימה לשטח האויב לקתה בחסר. כוח ההרתעה של ישראל נשחק ופגע קשות בצבא ברמה הטקטית... בסיכומו של דבר לא הצליחה ישראל להכריע אויב אשר מנה כמה אלפי לוחמים בלבד. ניהול מלחמת לבנון משקף חריגה ואי מימוש של עקרונות בסיסיים בתורת הביטחון של ישראל".

לצורך כתיבתו של הדו"ח נפגשו חברי הוועדה מאז המלחמה עם עשרות אישים בכירים בהנהגה הצבאית והמדינית וגם עם חיילי מילואים רבים. הח"כים סיירו במפקדות צה"ל, בבסיסים וביישובי הצפון.

חברים בוועדה ובהם דני יתום (עבודה), יובל שטייניץ (ליכוד), אפי איתם (איחוד לאומי) וישראל חסון (ישראל ביתנו) הסתייגו מהדו"ח ואמרו כי לא ניתן להציג דו"ח מלא על הפקת לקחי מלחמת לבנון השנייה מבלי לבחון את התנהלות הדרג המדיני.

"איפה היו חברי ועדת חוץ וביטחון בשש השנים שקדמו למלחמה?" שאלו בתגובה בארגוני אנשי המילואים. "הכשלים במוכנות של הצבא ובמוכנות מערך המילואים היו ידועים לוועדה עוד בטרם פרצה המלחמה", נמסר מאחד הארגונים. "במהלך שש השנים האחרונות התרענו על המצב, ולמרות הכל הוועדה לא עמדה במחויובויותיה לפקח על הנעשה בצה"ל. עכשיו, אחרי המלחמה, קל מאוד להפנות אצבע מאשימה כלפי הצבא. אנו מקווים שמעתה הוועדה תגלה אחריות ותתמוך בדרישה לעגן בחוק את רמת הכשירות והציוד של חיילי המילואים, ותפקח בצורה אמיתי על הנעשה בצה"ל, ולא לאחר מעשה".

"באופן לא מפתיע, הוועדה לא נגעה בראש הממשלה", אמר בתגובה קצין מילואים. "הרי קואליציה רוצה לשמור על מעמדה. ברור שגם ראש הממשלה שותף לאחריות לכשלי המלחמה, ואין ספק כי עליו להסיק מסקנות אישיות כמו שביצעו שר הביטחון והרמטכ"ל ואלוף הפיקוד. בדיעבד כולם חכמים, אך לא נכון להטיל על הצבא את כל האשמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully