וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום 2007: הלך חלוץ, בא אשכנזי

יהושע בריינר

30.12.2007 / 16:45

עכשיו, כשלדן חלוץ יש ג'וב חדש הוא קם כל בוקר עם חיוך. גבי אשכנזי לעומתו, קם כל בוקר בידיעה שהמשימה שלו היא לשקם את צה"ל

רגע אחרי שדן חלוץ נכנס לתפקידו כמנכ"ל יבואנית רכבי BMW הוא נשאל על הרגשתו. כרגיל, נדמה שחלוץ לא באמת חשב פעמיים על מה שהוא עומד להגיד ואמר ש"עכשיו הוא קם בבוקר כל יום עם חיוך". ובאמת, אם חלוץ יסתכל על חשבון הבנק שלו היום הוא בהחלט יכול להיות מרוצה. הבעיה היא, שכל מי שמסתכל על הצבא שחלוץ השאיר מאחוריו יכול במקרה הטוב לחלץ חיוך מר.

שנה בדיוק עברה מאז החליטו קברניטי המדינה, באיחור של מלחמה שלמה, להוריד את החלוץ מהמגרש ולשים במקומו את גבי אשכנזי. חלוץ אומנם התפטר מתפקידו אולם, מעולם לא לקח אחריות על ביצועיו הכושלים במלחמת לבנון. אשכנזי, שהפסיד בסיבוב הראשון על הרמטכ"לות חזר רעב מתמיד. הבעיה היתה שהוא קיבל צבא אחרי מלחמה כושלת, שורה של מפקדים מן דרג העליון שכשלו ודעת קהל מאוכזבת במיוחד ממה שנתפס עד אז כצבא החזק בעולם.

מדי ב' - אין, פלזמות - אאוט

אשכנזי לא חיכה למאה ימי חסד, והבין שהבעיה האמיתית של הצבא היא בהכנה. כמי שגודל לחשוב כגולנצ'יק, אשכנזי הבין שעם כל הכבוד לטכנולוגיה של חיל האוויר ולפלזמות בפיקוד הצפון, כשחייל רואה מולו מחבל הוא קופץ על האדמה ומתחיל לירות. הוא החזיר את מדי הב' לאופנה, הכניס את המילואימניקים לשגרת צווים ומאז, מרכזי האימונים לא מפסיקים לתפקד.

אך לא רק צבא סדיר לא מאומן היו לאשכנזי, האיומים סביב המדינה לא פסקו. עזה ממתינה בכיליון עיניים למבצע הגדול של צה"ל ומערכת הביטחון עושה ימים כלילות על מנת להשאיר את הגדה בידי אבו מאזן. האיום האירני ממשיך להדהד בכל עת שניתנת למחמוד אחמדינג'ד במה כלשהי, ודו"ח המודיעין האמריקאי האחרון הותיר את תוכניות התקיפה של חיל האוויר נעולות עמוק במגירה בבור שבקריה.

הכומתות הכחולות בדרך החוצה מהמטכ"ל

חלוץ היה איש של דיפלומטיה. החיבור הנכון שלו לגורמי ממשל בכירים הביא לו את המלוכה, כך לדברי קצינים בכירים ששירתו עמו. הבעיה היא שמרגע שהפוליטיזציה נכנסת לצבא קשה לקצין לשים את הגבול הדק שנע בין האינטרסים של המושך בחוטים לבין האינטרסים של צה"ל. חלוץ ניסה להפוך את פורום מטכ"ל לפורום של חיל האוויר, קידם את אנשי המדים הכחולים והלוחמה היבשתית כמעט נעלמה מעיניי המטה הכללי. ואז הגיע אשכנזי.

אז נכון, עדיין יש רוב לכומתות הכחולות בישיבות הפורום בימי שני, אבל בשקט בשקט אנשי המלחמה הולכים הביתה, ואשכנזי לא מתכוון לעצור אותם. מפקד חיל הים נטש את הספינה, אלוף פיקוד העורף יפרוש לביתו בשבועות הקרובים וגם ראש אמ"ן אמור להנחית את מטוסו בשנה הקרובה. אגב, מי ששמו שב ועולה לתפקיד הוא האלוף במילואים יפתח רון טל, שעמד בראש מפקדת זרוע היבשה והודח על ידי חלוץ בטרם פרצה המלחמה. נראה כי חזרתו לצבא תוכיח שוב כי אשכנזי מבקש להשיב לצבא את לוחמת השטח שחסרה לו כל כך.

מבחן ההרתעה של גבי אשכנזי

הבעיה היא שבינתיים קשה לבוא אל אשכנזי בטענות. בניגוד לחלוץ, שנתקל כבר בשנתו הראשונה בתפקיד במבחן יישום תוכנית ההתנתקות, אותו עבר בהצלחה, ולאחר מכן את מלחמת לבנון השנייה בה נכשל ובעקבותיה התפטר - אשכנזי טרם עמד במבחן אחד גדול.

אמנם, מלחמת ההתשה בעזה נמשכת, אולם אין מדובר בלוחמה שלא הכרנו קודם. נראה כי המבחן הגדול של אשכנזי יהיה בהחזרת כושר ההרתעה של צה"ל, שאבד במלחמה מול חיזבאללה, ובעיקר במלחמת דעת הקהל אל מול האיומים על העורף. בינתיים נראה כי במשימה הראשונה הוא עומד בגבורה וממשיך להחזיר את אמון הציבור בצבא, השאלה הגדולה היא, האם יצליח להחזיר לתושבי שדרות את החיוך לפנים. כרגע נראה כי ידם של ארגוני הטרור בעזה ממשיכה להיות על העליונה והקסאמים ממשיכים לנחות בשדרות וגם לאיום הפצמ"רים עוד אין למערכת הביטחון פתרון. בינתיים ימשיך אשכנזי לדבר פחות ולהתאמן יותר, בזמן שחלוץ ימשיך לחייך כל בוקר כשהוא נוסע כל בוקר ב-BMW שלו בדרך לעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully