וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשיית הקרנות: קנס של 25 מיליון ש"ח ללאומי

שלומי שפר

24.12.2007 / 10:17

הבנק ישלם הסכום במסגרת עסקת טיעון המתגבשת עם הרשות לני"ע והפרקליטות - האמורה להביא לסיום פרשיית שיווק קרנות הנאמנות

קנס של 25 מיליון שקל - זה המחיר שיידרש בנק לאומי לשלם במסגרת עסקת טיעון המתגבשת בין הפרקליטות, ראשות ניירות ערך ונציגי הבנק בפרשיית שיווק קרנות הנאמנות. על פי ההסכם המתגבש, שעדיין לא אושר באופן סופי, תגיע לסיומה אחת הפרשיות המשמעותיות ביותר בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות. מדובר בחקירה של רשות ני"ע שהחלה לפני 4 שנים, במהלכה הואשמו פקידים בכירים בבנק לאומי בכך שעברו על חוק הייעוץ, כאשר הציעו ליועצי השקעות מתנות שונות כדי שישווקו קרנות של הבנק.

הפרקליטות החליטה לפני כשנה וחצי להגיש כתבי אישום נגד בכירי מערך הייעוץ של לאומי, וכן נגד מנהלי חברות הקרנות שהיו בבעלות הבנק, רביד וזילביגר מפסגות ונגד צבייר ומזוז מפיא. ההחלטה של הפרקליטות התבססה על ממצאי החקירה שפתחה הרשות ב-2003 בעקבות גיוסים חריגים שנרשמו בקרנות שהיו בבעלות הבנק. לפי החקירה, נחשד כי בכירי הבנק הציעו מתנות ופרסים ליועצי השקעות שישווקו את הקרנות של הבנק.

הפרשה הגיעה לשיאה בספטמבר 2006 כשהרשות התנתה את מכירתה של פסגות אופק לקרן יורק בכך שמנכ"ל בית ההשקעות, רביד, וסגנה, זילביגר, יושעו מתפקידם. בהמשך השנה אף הודיעה הרשות לשניים ולמנהלי פיא, צבייר ומזוז, על כוונתה להשעות את רישיון ניהול התיקים שלהם.

הבנק ייקח אחריות על מחדלי המנהלים

בחודשים האחרונים ערכה הרשות שימוע לארבעת המנהלים, אך ההערכה היא שהיא לא תשנה את דעתה, ולכן היא צפויה להשעות את הרישיונות שלהם. ברשות החליטו להקפיא את הרישיון של המנהלים על רקע הפגיעה באמינות שלהם שהתגלתה במהלך החקירה שערכה הרשות. על פי ההערכות, בהסכם הטיעון יסתפקו הצדדים בהשעייתם של המנהלים ולא יוטלו עליהם עונשים נוספים.

המשמעות היא שבנק לאומי "לוקח אחריות" על העבירות של המנהלים ומוכן לשלם קנס, שהוא אחד הגבוהים ששולמו אי פעם על ידי גוף פיננסי בישראל כדי לא להפקיר את העובדים.

בתקופה שלפני ועדת בכר, שיווקו הבנקים בעיקר את קרנות הנאמנות של עצמם והמצב לא היה שונה בבנקים אחרים כמו הפועלים ודיסקונט. נראה כי הרשות השיגה את מבוקשה בהליך הארוך בו משכה את בנק לאומי במשך שנים.

מבנק לאומי סירבו להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully