וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נותנים צ'אנס ללוטו?

מירב ארלוזורוב

24.12.2007 / 9:09

החרפה במאבק בין האוצר לפיס: המפעל מאיים להפסיק הזרמת הכספים לבניית כיתות, באוצר מאיימים לעצור מתן ההיתרים להגרלות

מאבק כוחני בין הנהלת משרד האוצר, בראשות המנכ"ל ירום אריאב, להנהלת מפעל הפיס: מפעל הפיס איים כי לא יעביר מיליארדי שקלים מתקציבו לבניית כיתות לימוד ברחבי הארץ; בתגובה איים מנכ"ל משרד האוצר כי פעולה כזו תיחשב הפרת היתר מצד מפעל הפיס "על כל המשתמע מכך" - רמז לביטול ההיתר הבלעדי שניתן למפעל הפיס לביצוע הגרלות בישראל. בינתיים הודיע משרד האוצר כי לא יאשר את בקשות הפיס להפעלת הגרלות חדשות או לעריכת שינויים בהגרלות קיימות - צעד שלדברי הפיס צפוי לפגוע קשות בהכנסות המפעל.

הכל פוליטיקה

זוהי הפעם הראשונה שמשרד האוצר יוצא נגד מפעל הפיס, שנחשב לאחד המעוזים הפוליטיים החזקים ביותר בישראל. מפעל הפיס מאוגד אמנם כחברה פרטית, אבל הרשויות המקומיות הן בעלות המניות שלו, והן גם הנהנות מרווחיו - כמיליארד שקלים מרווחי הפיס מועברים כל שנה לפרויקטים של חינוך ותרבות ברשויות המקומיות. השילוב הזה הופך את הפיס לאחד הנכסים החשובים ביותר של הרשויות המקומיות בישראל, ובהכרח לזירה שנשלטת בידי הפוליטיקה של הרשויות המקומיות ושל מרכזי המפלגות.

למרות העוצמה הפוליטית המיוחסת למפעל הפיס, הנהלת משרד האוצר החליטה הפעם לנסות ולהשליט סדר ובקרה בניהול מפעל הפיס, וזאת בעקבות דו"ח ביקורת חמור במיוחד של מבקר המדינה. הדו"ח, שפורסם לפני כחצי שנה, הצביע על שורה ארוכה של מחדלים בניהול כספי הפיס, ועל חשדות לפיהם לפחות חלק מכספי הציבור שבידי הפיס מחולקים בצורה לא תקינה, בהתאם ללחצים פוליטיים שמפעילים אישים שונים הפעילים בפיס. מבקר המדינה המליץ, בעקבות הדו"ח הקשה שלו, להסיק מסקנות אישיות נגד בכירי המפעל - בעיקר נגד היו"ר שמעון כצנלסון והמנכ"ל שאול סוטניק - וכן לפעול להשלטת ביקורת המדינה על מפעל הפיס, כדי להביא להסדרת הניהול בו.

בעקבות הדו"ח דרש משרד האוצר לערוך ביקורת של החשב הכללי במפעל הפיס. הנהלת מפעל הפיס טענה כי הדרישה אינה חוקית, בהיות מפעל הפיס מאוגד כחברה פרטית, וסירבה לאפשר ביקורת של האוצר בקרבה. בתגובה החליט משרד האוצר להפעיל את עוצמתו: על פי תנאי ההיתר, כל ההגרלות שעורך מפעל הפיס מחייבות קבלת אישור ממנכ"ל משרד האוצר. לפיכך, בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל האוצר כי לא יאשר למפעל הפיס כל בקשה חדשה שלו, עד אשר יאפשר הפיס עריכת ביקורת בו. "משרד האוצר יאשר הגרלות חדשות", כתב אריאב למנכ"ל מפעל הפיס, "אך ורק בכפוף לתיקון יסודי של הליקויים ואי הסדרים אשר נחשפו בדו"ח מבקר המדינה, וכן להנחלת נורמות מוצקות של ניהול תקין, של שקיפות, שוויוניות והגינות".

בעקבות זאת דחה האוצר לפיס שורה של בקשות, בהן הבקשה לערוך הגרלת לוטו שלישית בשבוע, המשך הפעלת הגרלת לוטו כפול, הרחבת מספר מסופי חיש גד, עריכת הגרלות באינטרנט וכן בקשה של הפיס להתמזג עם המועצה להסדר הימורים בספורט.

הפיס הגיב בחומרה

הנהלת מפעל הפיס הגיבה בחומרה לחרם שהטיל עליה האוצר, ובעיקר להחלטה שלא לאשר הגרלת לוטו שלישית בשבוע - שלדברי הפיס הובטחה להם במסגרת תנאי ההיתר, והיא קריטית להבטחת הכנסות הפיס. ההנהלה הבהירה לאוצר כי דחיית הגרלת הלוטו השלישית עלולה להביא לכך שלפיס לא יהיו מספיק הכנסות להעביר לבניית כיתות ברשויות המקומיות. באוצר תפשו את האמירה הזאת כאיום, והגיבו באיום נגדי מצדם. "התעלמות ממחויבותו המפורשת של מפעל הפיס לבניית כיתות", כתב אריאב למנכ"ל הפיס, "עולה כדי הפרת ההיתר - על כל המשמעויות הנובעות מכך".

בינתיים ממשיך משרד האוצר לבחון את מעמדו המשפטי מול הפיס. ההערכה היא כי לאוצר אין סמכות משפטית לאכוף עריכת ביקורת בפיס - למרות ההמלצה המפורשת של מבקר המדינה לערוך ביקורת כזו - ועל כן שוקל האוצר, אם הפיס לא יאפשר מרצונו עריכת ביקורת, להכניס שינויים בהיתר הפיס שיאפשרו עריכת ביקורת כפויה כזו.

דוברת מפעל הפיס מסרה בתגובה: "מפעל הפיס פתוח לביקורת מבקר המדינה, וכבר יישם את חלק הארי של ההמלצות בדו"ח האחרון שהגיש המבקר. עם זה, על פי חוות דעת משפטית, הניסיון של האוצר להכניס את החשכ"ל אל מפעל הפיס חורג מסמכותו של האוצר, ואינו חוקי. זהו ניסיון נוסף של האוצר להשתלט על הפיס, להעמיק את אחיזתו בחברה ולגזול את כבשת הרש של השלטון המקומי. מפעל הפיס הוא גוף פרטי, מצליח ומשגשג כלכלית, שאינו נסמך על תקציבי המדינה. להפך - הפיס מעביר מדי שנה פרויקטים במאות מיליוני שקלים למדינה".

לדבריה, הפיס לא איים בהפסקת הבנייה של כיתות לימוד, אלא רק הבהיר כי אם האוצר יפגע בהכנסותיו בכך שלא יאשר את ביצועה של הגרלת לוטו שלישית בשבוע, הדבר ישפיע על היכולת של הפיס להעביר תקציבים לפרויקטים ציבוריים.

הפיס הגיש בקשה להתמזג עם הטוטו - ונדחה

במסגרת הסכסוך בין הפיס למשרד האוצר דחה האוצר גם בקשה חריגה של הנהלת מפעל הפיס - להתמזג עם המועצה להסדר הימורים בספורט (טוטו). היו"ר הפורש של מפעל הפיס, שמעון כצנלסון, הציע לראש הממשלה לפני כחודשיים לאחד את שני הגופים המורשים לעריכת הגרלות בישראל.

לדברי כצנלסון, כבר כיום נמכרים טופסי ההגרלות של שני הגופים על יד אותם דוכנים, כאשר כל דוכן מפעיל שתי מערכות מחשב מקבילות לשליחת הטפסים - אחת של הפיס ואחת של הטוטו. "מבחינה ציבורית" כותב כצנלסון "אין כל הגיון וטעם לקיים שתי מערכות נפרדות, יקרות וכפולות. ניתן לאחד גם את מערכי השיווק והפרסום של שני הגופים, ולהביא לחיסכון נוסף בעלויות. אני מציע לאחד את שני הגופים לגוף אחד המנוהל ממטה אחד, שעלות הפעלתו תחסוך כמאה מיליון שקלים של כספי ציבור. בחסכון זה ניתן להקים מאה שכונות תומכות לקשישים".

כצנלסון מזכיר במכתבו כי מפעל הפיס, שהגדיל את רווחיו ופעילותו בשנים האחרונות, "הוכיח כי יש לו ניסיון וידע מקצועי מצוין לשיווק וניהול מוצרי הגרלות והימורים". מנוסח הדברים משתמע כי כצנלסון סבור שיש למזג את הטוטו בתוך הפיס, ולא להפך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully