וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: גל התקיירויות של 5%-10% במוצרי הצריכה

אורה קורן ואבי בר-אלי

24.12.2007 / 8:55

עליות המחירים שנרשמו בחודשים האחרונים, הם רק תחילתה של המגמה : החשמל, המזון, הדלק והמים יעלו לנו יותר ב-2008

עליות המחירים שחווינו השנה במזון, בחשמל, במים ובגז אינן סוף פסוק: חברות המזון הגדולות מתכוונות להעלות את מחיריהם של חלק מהמוצרים בשיעור ממוצע של 5%-10% במהלך 2008, כתוצאה מהתייקרות חומרי הגלם בעולם ב-2007 ובשל המחסור בחלק מהם, כדוגמת אבקת חלב ושומשום.

חלק מהחברות הבהירו כי יהיו כמה גלי התייקרויות, מכיוון שעליית מחירי חומרי הגלם אינה צפויה להיעצר בקרוב. אחת החברות הגדולות אף ציינה כי תוכניות העבודה שהכינה ל-2008 רק לפני כמה שבועות אינן רלוונטיות, מכיוון שמחירי חומרי הגלם משתנים במהירות גבוהה מכפי שהחברה סברה בתחילה.

בדיקה שערכה התאחדות התעשיינים העלתה שגל ההתייקרויות הבא יכלול בעיקר מוצרי מזון וחומרי ניקוי, ואינו צפוי להגיע למוצרי נייר וקרטון. ההערכה בהתאחדות התעשיינים היא כי ההתייקרות הממוצעת הצפויה במוצרי מזון ב-2008 תהיה 7%.

ב-2008 צפוייה גם התייקרות בתעריפי החשמל. חברת החשמל טוענת כי התייקרות בלתי צפויה בסל הדלקים שצרכה הקיץ הביאה אותה לרישום הפסדים חסרי תקדים בדו"חותיה הכספיים, והיא תדרוש החזר הוצאות, שיגולם בתעריף החשמל. יו"ר חברת החשמל, מוטי פרידמן, כבר אמר כי לדעתו ראוי להעלות את תעריף החשמל ב-10%.

התייקרות נוספת צפויה בתעריפי המים, בעקבות אישור הממשלה להגדיל את נפח המים המותפלים (היקרים יותר) ל-550 מיליון מ"ק. בעקבות זאת צפויים תעריפי המים לעלות בשיעור כולל של כ-20%, אם כי בפריסה הדרגתית, לאורך כמה שנים.

לפי חישוב שנערך בחברת הייעוץ הכלכלי חשב, עליית מחיר הנפט ל-100 דולר לחבית (המחיר נע כיום סביב 90 דולר) תביא להשלמת ייקור הדלק ב-22.2% והחשמל ב-15% (מאז תחילת 2007), וכן לייקור מוצרי הצריכה (1.5%), הטיסות (7%) והתחבורה הציבורית (5%). אלה, לפי חשב, יביאו לתוספת הוצאות למשפחה של 4,265 שקל בשנה או 355 שקל לחודש (מתחילת 2007).

למרות הזינוק במחירי הסולר לתחבורה ב-52.5%, מחירי הנסיעה במוניות עלו בשיעור של 5% בלבד, ותעריפי הנסיעה באוטובוס וברכבת נותרו ללא שינוי. עם זאת, נוכח עלייה משמעותית נוספת במחירי הסולר לא יהיה מנוס מעליית מחירים גם באמצעי תחבורה אלה.

המתייקרים הגדולים של 2007

מחירה של הפסטה קפץ השנה ב-50%. שיעור ייקור דומה רשמו שמני הסויה והקנולה. מחירי הסוכר והטונה, לעומת זאת, רשמו עלייה חדה של 30% במחיר. מחירי החיתולים החד פעמיים עלו ב-10%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully