וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וידאו ברשת: עוד שנת יוטיוב

דידי חנוך

23.12.2007 / 17:29

תבעו אותו, חיקו אותו, התחרו בו והספידו אותו. 2007 היתה עוד שנה בה מרכז הוידאו ברשת היה יוטיוב

סיכום שנת 2007 בתחום הוידאו ברשת אמור היה להיראות אחרת. הנושא המרכזי עליו התחלתי לכתוב היה הכניסה המסיבית של חברות הענק לתחום, עם נוכחות ביוטיוב ואתרים עצמאיים והפצה בכל אפיק מקוון אפשרי.

אבל ככל שכתבתי, שמתי לב לדבר אחד: אני כל הזמן חוזר ליוטיוב. מי יצא מהאתר, מי נכנס אליו, מי תובע אותו, מי משתף איתו פעולה ומי מתחרה נגדו. אין מנוס מהמסקנה הבאה: שנת 2007 הייתה – כמו קודמתה – השנה של יוטיוב. עם הגב הרחב של גוגל מאחוריהם, המשיכו ביוטיוב לבנות את היתרון שלהם על שלל המתחרים.

לפי חברת המחקר Compete, נתח השוק של יוטיוב בין אתרי הוידאו ברשת בחודש אוקטובר 2007 היה כמעט 54 אחוז, עם קרוב ל-52 מיליון מבקרים. לשם ההשוואה, בספטמבר 2006, היו ליוטיוב פחות מ-26 מיליון מבקרים.

המיליארדר מרק קיובן טען כאשר גוגל רכשה את יוטיוב שזאת טעות נוראית. שברגע שיהיה ליוטיוב גב כלכלי משמעותי, יגיעו התביעות שיקברו אותו. התביעות הגיעו, אבל יוטיוב בינתיים באוויר, ופרשנים רבים סבורים שהם גם ינצחו במשפטים.

מאתר שכולו מרכז של פירטיות, הפך יוטיוב לאתר שאחוז ניכר מתכניו חוקי למהדרין. לחברות המוזיקה הגדולות בעולם (UMG, סוניBMG, וורנר ו-RCA) יש ערוצים ביוטיוב אליהם הן מעלות קליפים. יותר ויותר יוצרי וידאו עצמאיים מעלים קליפים ליוטיוב (ולאתרים אחרים, כמובן), וכאמור: יותר ויותר אנשים גולשים לאתר.

יוטיוב עשויים להיות גם המרוויחים הגדולים של שביתת התסריטאים. רוב היוצרים העצמאיים שמעלים קליפים ליוטיוב אינם חברים באיגוד, ותכנים ממשיכים לעלות. כשמאגר התכנים הטלויזיוניים הולך ומתייבש, צופים עשויים לפנות יותר ויותר לאפיקים חלופיים.

המתחרים

כשיש מלך בלתי מעורער, תמיד יהיו גם טוענים לכתר. כתר הוידאו המרושת הוא בהחלט אחד הנחשקים ביותר כיום, על אחת כמה וכמה כאשר הוא נמצא בידי החברה שמושלת גם בתחום החיפוש. שלוש מתמודדות עיקריות שניתן לזהות כרגע הן: ניוז קורפ, פייסבוק, ו-Viacom.

ניוז קורפ היא כנראה המשמעותית מכולן, גם בגלל מה שיש לה כרגע (מייספייס) וגם בגלל מה שיש לה בבטא: Hulu. כתבנו מספר פעמים על הולו, אתר הוידאו שמשמש אפיק הפצה לתכנים החדשים והותיקים של פוקס ושל NBC. האתר עדיין נמצא בבטא, אבל מבדיקה שלנו מדובר באתר עם מגוון עצום ואיכותי של תכנים עם פלייר שעובד היטב (אם כי לא בארץ ללא אמצעי לחסימת IP). קוטל יוטיוב זה כנראה לא, אבל בהחלט מדובר בכלי עם פוטנציאל עצום.

הבאה בתור היא פייסבוק, חברת השנה בתחום האינטרנט ללא ספק. פייסבוק השיקה ביוני אפליקציית נגן. תוך חצי שנה, הם צברו 1.2 מיליון משתמשים יומיים. זה לא מרשים בסטנדרטים של יוטיוב, אבל זה פוטנציאל צמיחה, ומלמד שהאנשים שעושים כל דבר דרך פייסבוק לומדים לכוון גם את הצפייה שלהם בוידאו לאתר החברתי המצליח.

המתחרה השלישית היא הצ'ילבה הרשמית של גוגל ויוטיוב: ויאקום. ויאקום היא החברה שהגישה השנה תביעת ענק נגד יוטיוב בטענה להפרת זכויות יוצרים. התביעה הוגשה לאחר שמשא ומתן בין שתי החברות על הפצת תכני ויאקום באמצעות יוטיוב התפוצץ. ויאקום מחלקת את ההפצה שלה לערוצי נישה באמצעות האתרים של MTV וקומדי סנטרל. ויאקום גם מוכנה לניסיונות כמו ההפצה המקוונת של ג'קאס 2.5. מדובר בחברה עם הרבה מאד כסף, ועם נכסים שיש להם ערך רב במיוחד בסביבה מקוונת.

גם בישראל

מספר חברות רצו להיות יוטיוב של ישראל, כשהבולטות מביניהן הן סלקום עם היפ ותפוז עם פליקס. לפי סקר TIM, היוטיוב של ישראל הוא... יוטיוב. בחודש אוקטובר גלשו קרוב למיליון ישראלים באתר, לעומת כ-320 אלף בפליקס.

מכיוון שהממשק של יוטיוב פשוט והאתר משולב בגוגל וידאו, יכולים גם אלה מבין הישראלים שהאנגלית שלהם מוגבלת להשתמש ביוטיוב, ובאתר סרטונים רבים בעברית.

אתרי רשת וקשת הפכו גם הם בשנה האחרונה למרכזים משמעותיים לצפיית וידאו, וגם תכני וידאו באתרים כמו וואלה! ו-Ynet זוכים לצופים רבים מאד.

בשנה הבאה

נשב על המרפסת ונצפה בוידאו בלפטופ. ואם היה עלי לנחש, הייתי מנחש שרובנו נצפה בוידאו מיוטיוב. גוגל קנו את יוטיוב מתוך האמונה שהאתר יכול להפוך לשער המרכזי לוידאו ברשת. נכון לעכשיו, אני לא רואה מתחרה שיסתור את האמונה הזאת. מתוך שלוש המתחרות הגדולות שהזכרתי, אחוז גבוה מהקליפים שתראו בשתיים מהן (מייספייס ופייסבוק) ינוגן בתוכנת הנגן של יוטיוב. וזאת השורה התחתונה.

על תוכניות זכייניות הטלויזיה לשנה הבאה תוכלו לקרוא בכתבה שבקישור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully