וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תעקוב בחשאי אחר תהליך השלום

23.12.2007 / 12:06

גורם בוושינגטון מסר שארצות הברית תפקח בחשאי אחר יישום ההתחייבויות של הצד הישראלי והפלסטיני, באמצעות דיפלומטים באזור

ארצות הברית תקיים הערכות חשאיות בהן תבדוק באיזו מידה ישראל והפלסטינים עומדים בהתחייבויותיהם, במסגרת תהליך השלום. את התוצאות תעביר ארה"ב לידי כל אחד מהצדדים. כך אמרו גורמים בכירים בארצות הברית. ישראל ביקשה שתהליך ההערכה יישאר סודי, בעוד שהפלסטינים מעדיפים פרסום של הבדיקות לגבי הקפאת הבנייה בהתנחלויות ולגבי מלחמתם בטרור.

"המטרה שלנו בפיקוח תהיה לעודד את התהליך ולא להעניש את הצדדים", אמר הגורם בוושינגטון, שביקש להישאר בעילום שם. לדבריו, גורמים דיפלומטיים אמריקאים הנמצאים במזרח התיכון יעבדו בתיאום עם שגרירות ארצות הברית בתל אביב והקונסוליה בירושלים. הם יחברו הערכות סודיות ויעבירו אותן למשרד החוץ בוושינגטון. שרת החוץ קונדוליזה רייס או הנשיא בוש הם שיחליטו כיצד לנהוג במידע והאם להזהיר צד שחורג מההסכמות.

החשאיות משרתת את העדפת ישראל

הגורם הבכיר מסר בנוסף שממשל בוש אמנם ישמור את תוצאות הבדיקות בסוד, אבל הוא שומר לעצמו את הזכות לפרסם את השקפותיו על התהליך, אם יראה בכך צורך. לתהליך המעקב אחרי קיום ההתחייבויות יש חשיבות גדולה, נוכח ההאשמות ההדדיות של ישראל והפלסטינים, ששני הצדדים לא מקיימים את ההסכמים.

ישראל לא הסכימה שהקוורטט ישמש גורם מפקח, אולם באנאפוליס היא הסכימה לקבל את ארצות הברית כגורם "ניטור ושיפוט" של יישום ההסכמים. עם זאת, לא ברור באיזו מידה ישראל תראה את מסקנות הפיקוח האמריקאי כמחייבות. זו תהיה גם הזדמנות לראות האם ארצות הברית תהיה מוכנה לחייב את ישראל לקיים את התחייבויותיה. על פי פרשנויות, יש סכנה שהשמירה על סודיות תתפס כמשרתת את ההעדפה של ארצות הברית לצד הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully