וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקרות בית פטורות

צבי זרחיה

23.12.2007 / 12:10

ועדת הכספים מתנגדת להטלת תשלום ביטוח לאומי על עקרות בית. האוצר יגבה כך 450 מיליון שקל בשנה. "מרביתן מתחת לקו העוני"

בוועדת הכספים שוררת התנגדות גורפת להצעת האוצר בחוק ההסדרים להטלת דמי ביטוח לאומי על עקרות הבית. לפי הערכות: הסעיף יוצא הערב מחוק מחוק ההסדרים במשק המדינה.

ואולם, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) העריך שבסופו של דבר ימצא בוועדה רוב בעד הגזירה. להערכתו, "הממשלה תשלם למפלגות הקואליציה סכומים גבוהים מהיקף גביית המס בסך של 450 מיליון שקל בשנה על מנת שהגזירה הזו תבוצע".

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, ד"ר יגאל בן שלום, אמר הבוקר לוועדה כי המוסד לביטוח לאומי מתנגד להצעת האוצר לגבות דמי ביטוח לאומי בסך של 86 שקלים בחודש מעקרות הבית. האוצר מבקש לגבות באמצעות הצעד הזה 450 מיליון שקל בשנה.

בן שלום התריע כי מרבית הנשים מהן יגבו דמי ביטוח לאומי נמצאות מתחת לקו העוני. לדבריו, ההצעה תחול על 900 אלף עקרות בית. מתוכן כ-190 אלף עקרות בית שאינן מקבלות קצבאות מהביטוח הלאומי, ועל כן המוסד יצטרך לשלוח פנקסי תשלומים ולהתקין מערכת גבייה בתוספת כוח אדם של קרוב ל-150 איש. העלות למוסד בגין כך נאמדת ב-30 מיליון שקל בשנה.

בן שלום הוסיף כי 165 אלף מקבלות קצבאות זקנה ובהן 12 אלף מקבלות השלמת הכנסה. האוצר מבקש שהביטוח הלאומי יקזז את דמי הביטוח הלאומי מהקצבאות של עקרות הבית הללו.

עוד אמר כי ישנן 440 אלף עקרות בית שאינן עובדות כל השנה ו-275 אלף עקרות בית שעובדות רק בחלק מהשנה. מאלה שמקבלות קצבאות, אפשר לקזז שאירים, זקנה, ילדים והבטחת הכנסה.

בן שלום הוסיף, כי לפי הצעת האוצר גם אם המוסד לא יצליח לגבות כסף מעקרות הבית, הרי שהמוסד יצטרך להעביר כסף לאוצר על פוטנציאל הגבייה. מאחר שפוטנציאל הגבייה הוא 450 מיליון שקל בשנה המוסד יאלץ להעביר 75% מהסכום כלומר 337 מיליון שקל גם אם המוסד לא הצליח לגבות את הסכום.

"נחצו כל הגבולות האפשריים"

משה בר סימן טוב, מאגף התקציבים באוצר, אמר כי במידה שהמוסד יהיה בגרעון, הרי שיצטרך להעביר לאוצר המדינה 292 מיליון שקל.

יו"ר הכנסת ח"כ דליה איציק (קדימה) שיגרה הבוקר מכתב אל ח"כי ועדת הכספים שבו הפצירה בהם לדחות את הגזירה. "אני קוראת לכם לדחות את המס שלא יעשה צדק עם האוכלוסיה החלשה והחשובה של עקרות הבית".

בקרב הח"כים התגבשה חזית של מתנגדים נגד הגזירה. ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) אמרה כי "אנו עומדים נדהמים מול כושר ההמצאה הוירוטאוזי של משרד האוצר. ברור שנחצו כל הגבולות האפשריים".

ח"כ אורית נוקד (עבודה) טענה שהגזירה תפגע בעיקר בנשים ערביות.

ח"כ חיים אורון (מרצ) הציע להעלות את מס הבריאות בחצי אחוז ולהעלות את תקרת התשלומים לביטוח לאומי מ-40 ל-60 אלף שקל, כתחליף להטלת דמי ביטוח לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully