וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית של הובר: לעצור אלפים לא כחוק

23.12.2007 / 8:47

ראש ה-FBI הציע בשנת 1950 לעצור 12 אלף חשודים בלי הליך הוגן. ההצעה לא התקבלה אז, אך מיושמת היום בגואנטנמו

ג'יי אדגר הובר, מי שהיה ראש ה-[[FBI]] תכנן לדחות את עקרון ה"[[הביאס קורפוס]]" ולכלוא כ-12 אלף אמריקאים החשודים בחוסר נאמנות, כך עולה ממסמך חסוי שנחשף לאחרונה. הניו יורק טיימס דיווח, כי הובר שלח את תכניתו לבית הלבן ב-7 ביולי 1950, 12 ימים לאחר פריצתה של [[מלחמת קוריאה]].

הובר ביקש מנשיא ארצות הברית דאז [[הארי ס. טרומן]] להכריז על הצעד החריג כהכרחי "להגנה על המדינה מפני בגידה, ריגול וחבלה". כך, לטענתו במסמך, ה-FBI "יתפוס את כל היחידים המסוכנים בפוטנציה". הובר ציין, כי המעצר יבוצע באמצעות צו מעצר כללי המוצמד לרשימת שמות ששירות הביון הפדרלי יספק. השמות היו חלק מאינדקס עליו עמל הובר במשך שנים. "האינדקס מכיל כעת כ-12 אלף שמות, מתוכם כ-97% הם אזרחי ארצות הברית", כתב הובר במסמך הסודי, וציין, כי "על מנת להפוך את התפיסה הזו של חשודים אפקטיבית, הדבר מחייב השהייה של צו ההביאס קורפוס".

התכנית של הובר התגלתה ביום שישי האחרון, בחשיפת אוסף מסמכים מתקופת [[המלחמה הקרה]] בתחומי המודיעין. אוסף המסמכים צפוי להתפרסם בכרך של "יחסי החוץ של ארצות הברית", סדרת חוברות שמפורסמת על ידי משרד החוץ של ארצות הברית דרך קבע עוד מימי מלחמת האזרחים במאה ה-19.

העצירים היו זוכים לשימוע מצומצם

אם תכניתו של הובר, שנקראה "המעצר הקבוע", הייתה יוצאת לפועל, בתי הכלא בקליפורניה וניו יורק היו מוצפים. לכן תכנן שירות החקירות לפתוח בתי מעצר בבסיסים צבאיים במדינות האלו. חשוב לציין, שהעצירים היו זוכים בסופו של דבר לשימוע על פי התכנית, בפני פאנל שהרכבו שופט אחד ושני אזרחים, אך ההליך לא היה צפוי להיות כפוף לכללי הראיות.

הביאס קורפוס הוא עיקרון משפטי עתיק שנזכר עוד במאה ה-12, לפיו לעצור יש זכות להופיע בפני שופט ולערער על חוקיות מעצרו. כך למשל, המדיניות של ארצות הברית להחזיק עצירים בבתי כלא במפרץ גואנטנמו בקובה, הפכה את עיקרון ההביאס קורפוס לסוגייה חשובה בדיוני הקונגרס ובית המשפט העליון במדינה.

לפי חוקת ארצות הברית לא יעקפו את ההביאס קורפוס, למעט במקרים של מרד או פלישה, או כאשר הביטחון הציבור מחייב זאת. התכנית של הובר, ששימש כראש ה-FBI משנת 1924 ועד 1972, מתחה את ההגדרה, כך שתכלול גם איום בפלישה או התקפה על חיילי ארצות הברית בשטחים שנכבשו באופן חוקי.

אך הרעיון של הובר שנראה מופרך בשנות החמישים, יושם במלואו לאחר התקפות ה-11 בספטמבר – נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הוציא הוראה שמאפשרת לארצות הברית להחזיק עצורים ללא הגבלת זמן, ללא שימוע, עורך דין או האשמות קונקרטיות. בספטמבר 2006 הקונגרס אישר חוק המאפשר להשהות את ההביאס קורפוס בכל מקרה שנטען נגד אדם שהוא "לוחם צבא אויב לא חוקי". על אף המהלכים בקונגרס, בית המשפט העליון במדינה אישר מחדש את זכותם של אזרחים אמריקאים לדרוש את זכותם להביאס קורפוס. רק בשבועות האחרונים דן בית המשפט בסוגייה ביחד ל-300 עצירי הכלא בגואנטנמו. פסיקה בתיק צפויה רק בקיץ הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully