וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה חדרים ב-1,700 דולר לחודש

סמי פרץ

22.12.2007 / 8:40

שוק הדירות בטירוף, זה כבר ברור: אבל עד לאן יגיע הטירוף הזה? מה גורם לזינוק במחירי הדירות ואיך להתמודד איתו?

שוק הדירות בטירוף. השתכנעתי בכך סופית השבוע, כשידידתי הירושלמית החליטה לעבור לגור בתל אביב. זו לכשעצמה אינה החלטה מטורפת, נהפוך הוא. אבל לאחר שבדקה כמה וכמה דירות, היא סיכמה על שכירת דירת שלושה חדרים במרכז תל אביב תמורת 1,700 דולר. מדובר אמנם בדירה מטופחת ומושקעת, ובכל זאת, 1,700 לשלושה חדרים? לאן הגענו?

ידידתי הירושלמית לא לבד, גם המתווך השכונתי שלי מתקשר בשבועות האחרונים לדיירי השכונה, מעלה את המחירים באזור על דעת עצמו, ומזמין את עצמו לביקור עם קונים פוטנציאליים, אף שלא הכל רוצים למכור.

שוק הדיור הוא שוק מורכב, שכיוונו נקבע על ידי משתנים רבים שפועלים בו. עליית מחירי הדירות בשנתיים האחרונות, לאחר כמעט עשור של מחירים נמוכים, חלה בעקבות כמה גורמים: הגאות הכלכלית ששיפרה את מצבנו הכספי ויצרה אווירת שגשוג, הרכישות המאסיוויות של תושבי חוץ (בעיקר מצרפת), היצע נמוך של דירות באזורי הביקוש, השחיקה בשער הדולר וריבית המשכנתאות הנמוכה.

לצד גורמים אלה יש גורמים אחרים, פחות מקרו-כלכליים, שדוחפים את המחירים כלפי מעלה. למשל, מענקים שנותנים הורים לילדיהם כתנאי לרכישת דירה. הורים רבים חוסכים בעבור "דירה לילדים", ומדרבנים את ילדיהם לרכוש דירה באמצעות סוג של מענק מותנה: אם תקנה דירה, נעזור לך וניתן 100 אלף דולר.

הזוג הצעיר, שאולי חשב בכלל לשכור דירה במקום לקנות, מקבל תמריץ שמשנה לחלוטין את שיקוליו וחישוביו. ראשית, מפני שהוא ממהר להיכנס למסלול של רכישה - אחרת הוא עלול לאבד את המענק; ושנית, משום שבעת הרכישה הוא נדיב יותר לגבי הסכום שהוא מוכן לשלם, כי בכיסו כבר מונח סכום נאה שקיבל כמתנה. כך יוצא, שההורים שרוצים לסדר את הילדים, מסייעים להעלאת מחירי הדירות.

המחירה עולה - יחידות הדיור קטנות

בשנים האחרונות התגברה גם המגמה של חלוקת הדירות ליחידות קטנות, כאמצעי למקסום התשואה על הנכס. בעלי דירות מחלקים את הדירה שברשותם לשתי יחידות נפרדות, בהשקעה זניחה, ומיד מקפיצים את תשואתם על הנכס. גם זה מעלה את מחירי הדירות, משום שהפיצול גורם לתמחור שונה של דירות שלושה-ארבעה חדרים.

השוק רותח, ובתקופה כזו עולה הנכונות לקחת סיכונים. זהו עיתוי מצוין למכור נכס, אבל לאו דווקא לקנות. האפשרות למכור נכס ולהפקיד את הכסף בבנק, בתקווה שמחירי הדירות יירדו, מסוכנת מדי כי הריבית על פיקדונות נמוכה ודמי השכירות גבוהים.

מה שקורה כעת בשוק הנדל"ן מזכיר במידה רבה את ימי הגאות בבורסה. פתאום כולם מתעניינים במחירי הדירות ובהשקעות בנדל"ן. כל אחד בודק כמה הדירה שלו שווה, וכמה הוא צריך להוסיף כדי להשתדרג. ואולם כמו בבורסה, ככל שמעגל המתעניינים גדל והולך, כך ברור שאנחנו מתקרבים למחירי השיא. בינתיים זה עדיין שוק של בעלי נכסים ושל מתווכים.

  • עוד באותו נושא:
  • מגורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully