וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגזין טיים: פוטין – איש השנה בעולם

שי אילן

19.12.2007 / 16:35

המגזין נימק את הבחירה בכך שפוטין החזיר את רוסיה למודעות העולמית ככוח גיאופוליטי מרכזי. אך סייג: "איש השנה אינה תחרות פופולריות"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נבחר ל"איש השנה בעולם" על ידי מגזין "טיים". לדברי העיתון, במהלך השנה: "אומה אחת, שנעלמה מהמפה המנטלית שלנו, המונהגת על ידי שליט ברזל נחוש הופיעה כציר מרכזי של המאה ה-21". אחרי נפילת חומת ברלין, אומר המגזין, רוסיה הפסיקה לשחק תפקיד מרכזי בתודעה האמריקאית, שהיתה עסוקה בפוליטיקה הפנימית שלה. חשיבות רוסיה במפה הגיאו-פוליטית התגמדה נוכח עליית סין והודו. אולם, זו היתה תפיסה נאיבית, ופוטין הוא האדם שהוכיח זאת לעולם.

נשיא רוסיה עלה לגדולה בזכות עצמו, אומר הטיים, וכשהגיע לנשיאות קיבל לידיו מדינה על סף קריסה ובהתמדה ועיקשות החזיר אותה למקום מרכזי במפה. פוטין גם מתכוון להמשיך להיות במרכז העשייה הפוליטית, ולהפוך את רוסיה לאומה מסוג חדש, שאינה מזוהה עם המזרח או המערב.

העיתון מדגיש שבחירת איש השנה שלו מעולם לא היתה תחרות פופולריות, היא אמורה לשקף את השפעתו של האדם על העולם וההיסטוריה, וה"טיים" מכיר בבעייתיות של פוטין. "הוא לא נער צופים, הוא לא דמוקרט משום סוג המוכר במערב והוא לא אביר חופש הדיבור", אומר ה"טיים". אפילו האיש שעבורו סבו עבד כטבח, יוזף סטלין, היה איש השנה של ה"טיים" פעמיים, מזכיר המגזין. עם זאת, עדיין קשה לדעת אם הוא ייזכר בהיסטוריה כמחולל שינוי חיובי או כעריץ.

רולינג, צ'אווס והנזירים בבורמה

מתמודדים נוספים שהתחרו על התואר מול פוטין היו סגן הנשיא לשעבר וחתן פרס נובל לשלום אל גור, מחברת סדרת ספרי "הארי פוטר" ג'.ק. רולינג ונשיא סין הו ג'ין טאו. על גור אמר העיתון שהוא הפך את הירוק ל"אדום, לבן וכחול החדש" (צבעי הדגל האמריקאי). רולינג פרסמה את הספר האחרון בסדרת הארי פוטר, סאגה שהעסיקה מיליוני ילדים ומבוגרים בשבע השנים האחרונות ברמה של אובססיה ממש. לסין יש מקום מרכזי בתודעה העולמית בגלל המשך השגשוג הכלכלי שלה, בד בבד עם אירועים מביכים כגון שיווק מיליוני צעצועים רעילים.

עוד הוזכרו הגנרל דיוויד פטראוס, מפקד הכוחות האמריקאים בעירק, שקיבל לידיו את אחת המשימות המורכבות והעקובות מדם בעולם, ועמד בה בכבוד עד כה. ה"טיים" ציין אם את הנזירים הבודהיסטים של בורמה, שעמדו נגד הכת הצבאית, ורבים מהם שלמו על כך בחייהם ואת הוגו צ'אווס, שמהתל במשטר האמריקאי, ומצד שני זוכה לנזיפות נדירות ממלך ספרד שאמר לו השנה "לסתום את הפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully