וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: להרחיב ההגנה על חושפי שחיתות

ספי קרופסקי

18.12.2007 / 10:26

במסמך שהגיש לוועדה לביקורת המדינה, כותב לינדנשטראוס כי "החברה הישראלית עדיין לא הטמיעה ההתפתחויות בתפיסת השחיתות"

"המאבק בשחיתות הציבורית – חשוב מאין כמוהו, ולכן יש לספק הגנה לחושפי מעשי השחיתות הנוטלים בו חלק". כך קובע מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בחוות דעת שהגיש היום (שלישי) לוועדה לביקורת המדינה. לפי המבקר, "למרבה הצער, יש כאלו הרואים בחושפי השחיתות 'מלשינים' ובוודאי לא מקור לגאווה ולחיקוי".

המבקר המליץ בחוות דעתו מהיום על מספר נהלים להגנת חושפי השחיתויות במשרדי הממשלה. בין אלו: ביצוע העברת מידע סדורה בתוך הארגונים, הרחבת קבוצת העובדים הזכאית להגנה בהיותם חושפי שחיתויות, כמו גם קביעה בחוק מבקר המדינה של "כלים ראיתיים או עובדות שיסייעו בקביעת קיומו או העדרו של קשר סיבתי", בהתייחסו לקשר בין הפוליטיקאים וסמכותם אל מול עובדי הדרג הציבורי העובדים תחתם.

לפני כחודשיים התערב המבקר לינדנשטראוס בפרשת בל"ל, בה נחשד ראש הממשלה אהוד אולמרט במתן טובות הנאה למקורבים, והוציא צו זמני כנגד פיטוריו של חושף הפרשה - החשב הכללי ירון זליכה, שסיים את תפקידו למרות האמור בשבוע שעבר. לינדנשטראוס אמר עם הוצאת הצו, כי "לא ניתן לשלול את הטענה שגם הפעם זליכה אולץ לעזוב את תפקידו בגלל שחשף שחיתות".

"החברה לא ששה להוקיר חושפי שחיתות"

עוד כותב המבקר בחוות הדעת, כי "המאבק בשחיתות הציבורית נועד לשמור על שלושה ערכים מוגנים בחברה הישראלית. הערך הראשון, הוא האמון של הציבור בעובד הציבור, השני הוא טוהר המידות של עובדי הציבור והשלישי, הוא אינטרס הציבור שעליו מופקד עובד הציבור".

בצל סיום כהונתו של זליכה, מוסיף לינדנשטראוס כי "נראה כי החברה הישראלית עדיין לא הטמיעה את ההתפתחויות שחלו בתפיסה המשפטית בתחום השחיתות, ואינה ששה להביע הוקרה לעובדים שחשפו מעשי שחיתות ולראות בהם את שומרי הסף".

בתשובה לכך, סבור המבקר כי "הרחבת היקף ההגנה הניתנת לחושפי מעשי השחיתות תביא בסופו של דבר, לשינוי בתפיסות החברתיות הרווחות כיום ותיטיב את מצבם ומעמדם של חושפי השחיתויות".

המבקר כתב עוד בחוות דעתו, כי עד אז "ימשיך לפעול בנחישות ובלא פשרות כדי להגן על חושפי השחיתויות ויעשה כמיטב יכולתו כדי להגביר את המודעות לבעיה. חושפי מעשי השחיתות עומדים ראשונים בחזית למען חברה טהורת מידות בישראל, לה כולנו מייחלים. אנו חבים להם תודה והערכה רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully