וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר למרצים: תוספת שכר בתמורה לרפורמה

נחמיה שטרסלר ומירב ארלוזורוב

18.12.2007 / 6:43

ההצעה: תוספת 20% לשכר הסגל הבכיר בתמורה לסיום השביתה וקבלת וועדת שוחט. החשש באוצר: רה"מ לא יעמוד בלחץ הציבורי

האם שביתת הסגל הבכיר באוניברסיטאות מתקרבת לסופה? האוצר מציע למרצים תוספת שכר כוללת של 20% כדי שיסכימו לסיים את השביתה ולחזור ללמד, וכך למנוע את ביטול סמסטר א' - כך נודע ל-TheMarker. באוצר חוששים כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לא יעמוד בלחץ הציבורי וייכנס לעובי המשא ומתן, והמרצים ירגישו שהם יכולים לדרוש יותר. בשל כך מבקש שר האוצר רוני בר-און לסיים את המשא ומתן במהרה.

ההצעה המתגבשת באוצר דומה במתכונתה לזו שהוצעה למורים: תוספת שכר כמו זו ששולמה לכלל העובדים במשק אם לא תהיה הסכמה לרפורמה, או תוספת שכר גבוהה יותר אם תהיה הסכמה לרפורמה. ברפורמה מבקש האוצר את הסכמת המרצים להחלת ההמלצות של ועדת שוחט ועריכת שינויים בתנאי הפנסיה של המרצים.

מאז פרוץ השביתה, לפני 50 יום, טוענים המרצים שהשחיקה בשכרם מגיעה לכ-35%. ואולם, באוצר אומרים כי השחיקה מגיעה ל-3% בלבד. באוצר מוכנים להוסיף לכך 5% - "תוספת עיני", שאותה קיבל כל המגזר הציבורי, מה שמעמיד את התוספת על 8%. כמו כן, מוכנים באוצר "לקנות" את הסכמת המרצים לקבל את דו"ח ועדת שוחט תמורת 6% נוספים - כך שבסך הכל מדובר על תוספת שכר של כ-15% עד 2009. בנוסף מציע האוצר למרצים לחתום על הסכם שכר שיבטיח להם תוספות שכר נוספות של כ-1% בשנה בשנים 2010-2015, ובסך הכל 5%-6%, בתמורה לשקט תעשייתי.

המרצים אינם צפויים לקבל ההצעה

דרישת הרפורמה של האוצר מהמרצים נחלקת לשניים. האחת, הסכמה של המרצים לאימוץ מסקנות ועדת שוחט. ועדת שוחט המליצה להכניס לאוניברסטאות שכר דיפרנציאלי שבמסגרתו יינתנו תמריצים מיוחדים למרצים מבטיחים וצעירים, למרצים חוזרים מחו"ל ולמרצים בעלי הצלחות יוצאות דופן ("כוכבים"). כלומר, תמריצי השכר יינתנו לפי הצלחה ולפי רצון לעודד סגל צעיר, ולא לפי הוותק. הדרישה השנייה כוללת הכנסת שינויים בתשלומי הפנסיה למרצים, בעיקר הצמדת הפנסיה למדד ולא לשכר הממוצע; סעיף כזה נכלל במסגרת הסכם השכר הכללי במשק עם ההסתדרות.

ההערכה היא שעלות תוספות השכר המוצעות למרצים היא של כחצי מיליארד שקל בשנה עד 2009, והיא תיתוסף לתקציבים שהמדינה אמורה להזרים לאוניברסטאות במסגרת יישום המלצות ועדת שוחט, שיגיעו בתוך חמש שנים ליותר ממיליארד שקל בשנה.

ככל הידוע, הצעת האוצר אינה צפויה להתקבל על דעת המרצים, הטוענים ששכרם נשחק ב-35% בעשור האחרון, ולכן דורשים פיצוי מלא על השחיקה בשכרם. פרופ' צבי הכהן, יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר, אמר בתגובה: "אני שומע על כך בפעם הראשונה. משרד האוצר טוען ששכרנו נשחק רק ב-3% - אז איך זה שהוא פתאום מציע 20%?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully