וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים על סף יצירת תאים חיים מ-DNA

שי אילן

17.12.2007 / 20:02

מדענים אמריקאים הצליחו לייצר כרומוזומים במעבדה, ומתכוונים להחדירם לתאים. הכרומוזום יפעל בהם כמו מערכת הפעלה

המדע נמצא על סף פריצת דרך יוצאת דופן, כך מדווח היום ה"וושינגטון פוסט". בקרוב ניתן יהיה ליצור במעבדה צורות חיים סינתטיות מ-DNA שיוצר על ידי מדענים. עד הזמן האחרון אפשר היה לייצר רק מולקולות DNA קטנות ששימשו בהנדסה גנטית. לאחרונה, מדווח העיתון, הצליחו מדענים במרילנד לייצר כרומוזום, מולקולת DNA מורכבת שמכילה את כל האינפורמציה הדרושה לתא כדי לחיות.

במהלך השנה הקרובה מתכוונים המדענים להכניס את הכרומוזום לתוך תא, שם הוא עתיד להפעיל את עצמו ולגרום לתא לנהוג על פי האינפורמציה האגורה בו. הכרומוזומים הסינתטיים הקיימים הם תעתיק של כרומוזומים של תאים חיים, אבל המדענים מייצרים כבר כרומוזומים בהם מקודדות צורות חיים שאינן קיימות. המדענים מתייחסים לכרומוזומים כאל "מערכת הפעלה" המותקנת בתא, ומותאמת לצרכים שנקבעו מראש.

דרו אנדי, מדען ממסצ'וסטס אמר שבעתיד אנשים יכתבו תוכנות DNA בדומה לתוכנות מחשב. השאלה, לדבריו, היא מי יהיו הבעלים של אותן תוכנות. הטכנולוגיות החדשות מעוררות שאלות אתיות קשות, משום הפוטנציאל להשתמש בביולוגיה הסינתטית למטרות שליליות כמו ייצור בקטריות. השימושים החיוביים עשויים להיות ייצור של דלק אורגני ולא מזהם באמצעות בקטריות ושימושים רפואיים כגון ייצור תרופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully