וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין מקום למדיניות אפרטהייד"

שולמית אביצור

12.12.2007 / 14:13

חברי כנסת גינו את הפרדת התלמידות האתיופיות בפתח תקווה משאר תמידי כיתתן. ראש העיר: נעשה לנו עוול

"עלבונן של הילדות מהווה פגיעה בלתי הפיכה. הכעס והמרירות שהצטברו בקרב העולים יוצאי אתיופיה שהגיעו לכאן גדולים מאד, כי הם ציפו להרגיש רצויים ואנחנו הקאנו אותם החוצה". כך אמרה היום (רביעי) חברת הכנסת רונית תירוש, בדיון משותף של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ושל ועדת החינוך שיזמה בנושא הפרדתן של התלמידות האתיופיות משאר התלמידים בבית הספר החרדי "למרחב" בפתח תקווה. ארבע הבנות למדו בכתה נפרדת, הגיעו בהסעה נפרדת ויצאו להפסקות נפרדות.

אמה של אחת הבנות שהופרדו, גושה ימקר, סיפרה לוועדה כי הבנות חזרו הביתה בוכות. היא הוסיפה כי הבנות אינן מקבלות כל סיוע, אף לא מחברת, כפי שמקבלים בבתי ספר אחרים. דניאל אוריה, פעיל במגזר האתיופי בפתח תקווה שניסה לסייע למשפחות, סיפר כי במהלך חודש וחצי ניסה לפתור את הבעיה מול מערכת החינוך והעירייה, אך ללא הועיל.

משתתפי הוועדה הגיבו בחריפות למקרה. חבר הכנסת מיכאל מלכיאור אמר "אני מתבייש בהפרדת התלמידות יוצאות אתיופיה. תופעה זו הפכה למכת מדינה. המסר לאפליית יוצאי אתיופיה מגיע מלמעלה - היום נתבשרנו בעיתון על עצירת העלייה מאתיופיה". חבר הכנסת פרופ' מיכאל נודלמן קבע כי "ללא פיזור אוכלוסיית העולים מאתיופיה בשכונות חזקות, לא יימצא פתרון לקשיי הקליטה ולאפליה".

חבר הכנסת סילבן שלום קרא לסגור את בית הספר. "זו גזענות בבית ספר חרדי," אמר, "אין מקום למדיניות אפרטהייד. גם בתי ספר פרטיים ממומנים על ידי מוסדות עירוניים וממשלתיים. אם בית הספר לא יקבל את התלמידות יוצאות אתיופיה, יש לסגור אותו לאלתר".

"הגרוטאות של החברה הישראלית"

בדיון נכח גם יצחק אוחיון, ראש עיריית פתח תקווה. אוחיון טען כי נעשה עוול לעיר. "הקהילה יוצאת אתיופיה מטופלת מן הבוקר עד הערב במערכת החינוך המצוינת שלנו" אמר. "למרות בעיות הדיור והגיור המקשות מאד על הקליטה, העיר מתמודדת בגאווה עם קליטת עלייה זו ומחבקת אותה". בנוגע לתלמידות האתיופיות שהופרדו מכיתתן, אוחיון הבטיח כי הן ישובצו בבתי ספר ממלכתיים דתיים אחרים, לפי בחירת הוריהן.

"יוצאי אתיופיה הפכו להיות הגרוטאות של החברה הישראלית", סיכם שלמה מולה, ראש האגף למפעלים ציוניים בסוכנות היהודית. הוא קרא לכנסת לקדם חקיקה שתמנע הישנות מקרים אלה ושאל "איך ייתכן שלא ניתן לאכוף חקיקה על בית ספר פטור"?

בסיום הדיון החליטו הוועדות לפנות לראש הממשלה אהוד אולמרט, בבקשה לערוך ארגון מחדש של כל החקיקה המאפשרת גזענות כלפי עולים מאתיופיה בבתי ספר במגזר החרדי, לשנות את מדיניות הקליטה כדי לאפשר פיזור העולים מאתיופיה בשכונות חזקות ולא ב"גטאות" ולהימנע מניתוב תלמידים יוצאי אתיופיה רק לבתי ספר מן הזרם הממלכתי דתי, בשל הגיור. בנוסף, הוועדות יצאו בדרישה למשרד החינוך להקים ועדה שתבדוק את בעיות החינוך בפתח תקווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully