וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרינספאן: "המשבר היה בלתי נמנע"

12.12.2007 / 11:25

בטור ב"וול סטריט ג'ורנל" נועץ יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר את שורשי משבר האשראי בקפיטליזם ששטף את המזרח עם תום המלחמה הקרה

"משבר האשראי הוא תאונה שאפשר היה לצפות אותה מראש, ואם לא היה נגרם על ידי שוק המשכנתאות, שוק אחר היה גורם לו", טען יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, אלן גרינספאן, במאמר שהתפרסם בעיתון "וול סטריט ג'ורנל".

"ההיסטוריה לא רואה בעין יפה תקופות ממושכות של פרמיות סיכון נמוכות. כמו שאני רואה את זה, שורשי המשבר הנוכחי נעוצים בתקופה של סוף המלחמה הקרה. עם נפילת חומת ברלין, הקפיטליזם החליף חלק גדול מהתכנון המרכזי שהיה שכיח במדינות העולם השלישי, והוביל לצמיחה כלכלית אדירה", הוסיף והסביר.

גרינספאן כתב כי מהתנסות ארוכה בהתמודדות עם בועות, הוא הגיע למסקנה ש"מדיניות מוניטרית לבדה אינה יכולה להביא לנחיתה רכה". הוא טוען כי למעשה, לבנקים המרכזיים בעולם לא היה הרבה מה לעשות לגבי האופוריה שאפפה את השווקים. הוא הודה כי הריבית הנמוכה שקבע בארה"ב לאחר פקיעת בועת הדוט.קום - 1% - ככל הנראה תרמה לעלייה במחירי הבתים בארה"ב. אך עם זאת, סייג גרינספאן וטען כי ככל הנראה ההשפעה על הביקוש למשכנתאות בריבית משתנה לא היתה משמעותית.

"בראייה לאחור, נראה שכוחות כלכליים עולמיים שולטים כיום בתמחור הריבית על אג"ח לטווח ארוך. אף כי נראה שהבנקים המרכזיים איבדו שליטה בריביות לטווח ארוך, הם ממשיכים להיות מרכזיים בשוקי האשראי לטווח הקצר יותר", כתב גרינספאן ב"ג'ורנל".

גרינספאן צופה כי המשבר הנוכחי יגיע לסיומו עם עצירת הירידה במחירי הדיור בארה"ב, ומעריך כי לאחר תקופת הסתגלות, כלכלת ארה"ב והעולם יחזרו למצבן הרגיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully