וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"פד" הוריד הריבית ב-0.25%

אשר שכטר

11.12.2007 / 21:20

בפעם השלישית מאז תחילת הרבעון החליטה הועדה, כצפוי להוריד הריבית בשוק האמריקאי, שתעמוד מעתה על 4.25%

ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) החליטה, בהתאם לתחזיות בשוק, להוריד את הריבית בארה"ב ב-0.25% ל-4.25% במטרה למנוע מכלכלת ארה"ב לגלוש למיתון, על רקע ההידרדרות בשוק הדיור ומשבר הנזילות בשווקים הפיננסיים.

בפגישתו האחרונה של הבנק הפדרלי ב-31 באוקטובר, החליטה ועדת השוק הפתוח של הבנק להוריד את הריבית ב-0.25%, בפעם השנייה ברציפות בתוך שישה שבועות, על רקע חששות כי המשבר המחריף בשוק הדיור עשוי להוביל למיתון.

הוועדה רמזה כי היא אינה מתכוונת להחליט על הורדות ריבית נוספות. אולם התחדשות הטלטלה בשווקים הפיננסיים והנתונים העגומים בשוק הדיור, בנוסף להאטה בצריכה הפרטית, הובילו להתגברות החששות כי כלכלת ארה"ב עומדת לכל הפחות בפני האטה משמעותית, עם כניסתו של המשבר בשוק הדיור לשנתו השלישית והחרפת המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים, וחיזקו את ההערכות לפיהן הבנק הפדרלי ימשיך להוריד את הריבית גם במחצית הראשונה של השנה הבאה.

למרות צמיחה חזקה מהצפוי של 4.9% שרשם התמ"ג האמריקאי ברבעון השלישי, מרבית הכלכלנים מעריכים כי ברבעון הרביעי ובמחצית הראשונה של 2008 תאט הכלכלה באופן משמעותי. זאת, בשעה שמשבר האשראי והעלייה במחירי המזון והדלק צפויים להוביל לצמצום בצריכה הפרטית, המהווה שני שליש מכלכלת ארה"ב.

בחודש שעבר הנמיכו כלכלני הבנק הפדרלי את תחזית הצמיחה שלהם, והעריכו כי הצמיחה האמריקאית תאט לטווח של 2.5%-1.8% בשנה הבאה. כמה בכירים בבנק הפדרלי היו אף פסימיים יותר וסברו כי הצמיחה תסתכם ב-1.6% ב-2008.

נאבקים במיתון ומתנחמים בנתונים מעודדים

בסוף השבוע דיווח משרד העבודה האמריקאי כי המגזר הלא-חקלאי בארה"ב הוסיף 94 אלף משרות חדשות בנובמבר, לעומת תוספת של 170 אלף בחודש אוקטובר. זאת, בעקבות ההאטה הכלכלית, המאלצת חברות רבות לקצץ בהוצאות ולהעסיק פחות עובדים.

למרות ההאטה, היה דו"ח התעסוקה חיובי מהצפוי, והוביל את מרבית הכלכלנים להעריך את הבנק הפדרלי לא יבצע הורדת ריבית אגרסיווית של 0.5%, אלא ינהג במתינות במטרה למנוע האצה באינפלציה.

כלכלני בנק ההשקעות הצטרפו היום לכלכלני כשהעריכו כי כלכלת ארה"ב עומדת להיכנס למיתון ב-2008 בעקבות החולשה המתמשכת בשוק הדיור, שמתחילה לפגוע בצריכה הפרטית, ומשבר האשראי העולמי, שכבר תפח מבחינת היקף ההפסדים להם גרם עד כה למימדיהם של משברים פיננסיים גדולים אחרים במאה ה-20 והוביל בנקים וחברות ברוקראז' ברחבי העולם לרשום מחיקות ערך של יותר מ-70 מיליארד דולר מאז תחילת השנה.

כלכלני הבנק העריכו כי ארה"ב צפויה לרשום צמיחה שלילית בשני הרבעונים הראשונים של 2008 ולסיים את השנה עם צמיחה של 1.1%, לעומת צמיחה משוערת של 2.2% השנה.

בחודש שעבר העריך הבנק הפדרלי כי המשבר בשוק הדיור אינו צפוי להסתיים עד סוף 2008, על רקע גידול במספר הבתים המוצעים למכירה בשוק הדיור בעקבות הירידה במכירות, המוביל לירידה נוספת במחירי הבתים ובהתחלות הבנייה.

מכירות הבתים החדשים בארה"ב צנחו באוקטובר ב-24% ל-728 אלף יחידות, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לאחר שבספטמבר צנח קצב המכירות לשפל של 12 שנה. מכירות הבתים הקיימים ירדו גם הן באוקטובר זה החודש השמיני ברציפות, ומדד אמון הצרכנים של חברת קונפרנס בורד לחודש נובמבר צנח לרמתו הנמוכה ביותר מאז סופת ההוריקן קתרינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully