שופרא דה צ'ופרה

דיפאק צ'ופרה, הכוהן הגדול של רפואת גוף-נפש, מציע שבעה צעדים לשחרור רגשות שליליים לפני שהם יספיקו להרעיל את הגוף

דיפאק צ'ופרה
11/12/2007

רגשות הם עניין מסתורי ופעמים רבות מסוכן. כבר לפני 30 שנה קישרה רפואת הגוף-נפש בין רגשות ומחלות. למרות ההתקדמות בתחום התרופות נוגדות הדיכאון והחרדה, רגשות רעילים גובים מאיתנו מחיר יקר מתמיד ומשחקים את תפקידם הסמוי מן העין בגרימת מחלות מכל הסוגים.

הרגשות הרעילים ביותר הם עוינות, חרדה, טינה עצורה, אשמה, חוסר תקווה ודיכאון, שמחבלים במערכת החיסונית ומשנים באופן קיצוני את רמות ההורמונים בגוף. חוקרים הוכיחו, כי עכברי מעבדה שגדלו בתנאים של מתח גבוה מועדים הרבה יותר למחלות ולמוות מוקדם, אבל צריך לזכור - שלבני האדם יש שליטה גדולה יותר על ההשפעות הרעילות של רגשותיהם.

מעגל הרגשות מתחיל בקשר בין הגוף לנפש. יש כאלה שמכירים בו, אחרים מתכחשים אליו. גיליתי שישנם כמה צעדים שכל אחד יכול לנקוט כדי לרפא את הקשר הזה וכאשר זה מתרחש, מוחזרת זרימת הרגשות – חיוביים ושליליים כאחד – למצבה הטבעי.

טוב לדעת (מקודם)

בי-קיור לייזר - הרופאים ממליצים והמטופלים מרוצים

מוגש מטעם בי קיור לייזר

1. קחו אחריות על רגשותיכם

קחו בעלות על רגשותיכם וגלו כלפיהם אחריות. אינכם יכולים להאשים מישהו אחר ברגשותיכם - רגשות אלו הם שלכם. אם נהגים גרועים מעוררים בכם כעס, הסיבה נעוצה לא בהם, אלא בכם. המתח החיצוני הוא הרבה פחות משמעותי מהאופן שבו אתם מתמודדים איתו ואנשים שרואים את עצמם כמקור לרגשותיהם שלהם, עשו צעד משמעותי לעבר הריפוי. במקום לומר למישהו "אתה מכעיס אותי" (או גורם לי לקנא או מעורר בי טינה) שנו את תגובתכם ל"המצב הזה גורם לי רגשות של כעס". זו לא סתם אמירה. זו האמת.

2. התמקדו בתחושה שמעורר הרגש ולא בתוכן

לכל רגש יש השלכה פיזית – זו הסיבה שהוא יכול לגרום לנו לחלות. אבל אנחנו נוטים להתמקד במי, מדוע, מה, מתי ואיפה של הרגש. כל זה מכונה רציונליזציה. למרבה המזל, ההכרה שלנו לא מסוגלת לשים לב לשני דברים בבת אחת. אם תפסיקו לחשוב על מי עצבן אתכם ומדוע, ובמקום זה תמקדו את תשומת הלב בגופכם, תחושו היכן אתם חשים אי נוחות. בכך אתם שוברים את מעגל החשיבה האובססיבית שגורמת לרגש רעיל להמשיך ולהתקיים. מה שחשוב הוא לא שתבינו את רגשותיכם, אלא שתפזרו את האנרגיה המזיקה.

3. תייגו את רגשותיכם בשני מישורים

המישור הראשון הוא המובן מאליו: כולנו מזהים מתי אנחנו אנחנו כועסים או לא שמחים. אבל כעס הוא הרגש הקל ביותר לזיהוי, בעוד שחוסר אושר אינו מסתיים רק על ידי זה שניתן לו להתפרץ. ברמה העמוקה יותר, יש תמיד רגש נוסף. אם אתם מעורבים בקביעות במצב שגורם לכם להרגיש מתח, שאלו את עצמכם מה מסתתר מאחורי המסכה של הרגש הראשון. האם אתם מרגישים שלא שומעים אתכם? האם הכעס שלכם מכסה על חוסר ביטחון? האם אתם מפחדים במעמקי לבכם? עד שלא תבררו את הרובד השני, אתם למעשה עוסקים בחלק הרעיל.

מניסיוני עם מאות מטופלים, אם הם עוקבים אחר הרגש שלהם בגופם, הרובד הרגשי השני יגיע בסופו של דבר ללב או לבטן. שם, גורם הדבק הרגשי לשליליות להידבק אליכם, ובאופן בלתי נמנע, הרגשות מהרובד השני חוזרים על עצמם – וכך אנשים נושאים עימם טינה או חרדה במשך שנים. זוהי הדרמה האישית שלהם. כשאתם מזהים שהדפוסים שלכם מלווים אתכם זמן רב, קל יותר לראות שהם שייכים לכם ולא לאלה שאליהם אתם מפנים אצבע מאשימה.

4. בטאו את רגשותיכם

עשו זאת ללא ציפיות, אבל בצורה בריאה. רגשות רוצים לנוע. הכחשה, דיכוי ו"התאפקות" עוצרים את זרימתם הטבעית. ניהול יומן רגשות מידי יום הוכח כמועיל ביותר לאנשים רבים, מכיוון שאיש מאיתנו אינו חי בסביבה שבה ניתן לבטא את כל הרגשות בגלוי. בכל מקרה, אל תכוונו את רגשותיכם כלפי מישהו.

אם נפגעתם מאוד ממישהו, או שאתם חשים שמישהו נהג בכם באופן לא הוגן, כתבו כל פרט של הרגשות האלו במכתב ארוך. אל תשאירו אף שמץ של טינה, שנאה, קנאה או כאב. ערכו את המכתב ביום שלמחרת כדי לוודא שהוא מושלם – ואז השליכו אותו. אתם צריכים לבטא את רגשותיכם באוזני עצמכם ולא באוזני אחרים.

5. שחררו את רגשותיכם באופן משמעותי

במלים אחרות, אל תסתפקו בסילוק הרגשות. גופכם רוצה לדעת שאתם מודעים לרגשותיכם. דברו אליהם, אמרו להם שאתם מתכוונים להתמודד עם פרץ השליליות הפתאומי, אפילו אם זה יחייב אתכם לדחות את המנוחה.

אם אתם זקוקים לטיול בחוץ, לזמן לעצמכם, או לכמה דקות לאוורור רגשותיכם בפרטיות, עשו זאת. הדבר המשמעותי הוא לגלות את התהליך או הטקס הפרטיים שלכם לשחרור הרגשות. האפשרויות יכולות לכלול פעילות גופנית נמרצת, תפילה, קבלת עיסוי, צחוק, נשימות עמוקות – מגוון האפשרויות רחב ביותר.

6. שתפו בתהליך אדם אהוב

זהו צעד הכרחי שהופך את כל הרגשות לחיוביים. ברגע שתגלו מהו השיעור שהשליליות שלכם רוצה ללמד אתכם, היא הופכת לחיובית. אולי אתם מרגישים בעומק לבכם שכעס הוא תמיד לא בסדר, או שאתם חייבים להתמודד עם אשמה.
מערכת האמונות שלכם היא שהופכת רגשות אלה ל"רעים" ולפיכך לרעילים. כל רגש שאתם מתמודדים איתו הופך אתכם למרפאים. חלקו אותו עם בן זוג או חבר קרוב. שתפו אותם בתהליך שלכם ותגלו שהשליליות מתחילה לאבד מאחיזתה הרבה יותר מהר מכפי שחשבתם.

7. אל תשכחו לחגוג

כאשר אתם עושים צעד לעבר ריפוי רגש רעיל, עשיתם צעד חשוב לחירות אישית. במקום שרגשותיכם ישתמשו בכם, אתם לומדים להשתמש בהם. זוהי סיבה למסיבה ואל תדלגו על רגע הנצחון. הטבע אינו סובל ריק. כשאתם משחררים שליליות, מלאו את החלל בכך שתטפחו לעצמכם על השכם ותאפשרו לגאווה בריאה, סיפוק והערכה עצמית למלא את החלל שנוצר.
החזרתם לעצמכם את חיבור הגוף לנפש, עכשיו אפשרו לדברים טובים לזרום דרכו. זה חשוב בדיוק כמו להיפטר מדברים רעים. כאשר תוכלו לראות את רגשותיכם כחלק הטוב ביותר של עצמכם, הפכתם למרפאים אמיתיים של עצמכם.

תרגמה את המאמר: עדית בן פורת.

ד"ר דיפאק צ'ופרה, גורו המנהיגות הרוחנית ורפואת גוף ונפש, שנבחר כאחד מ- 100 האנשים המשפיעים ביותר במאה הנוכחית על ידי מגזין טיים, יבקר לראשונה בישראל בתחילת חודש ינואר ויפתח את השנה האזרחית בכנס מקצועי חווייתי, למאמנים, מנהלים וארגונים ומפגש ערב לקהל הרחב. האירועים שאותם יזמה קבוצתThepeople אנשים ומחשבים וחברת Coaching Interactive, יתקיימו ב- 1 ו- 2 בינואר, באודיטוריום וואהל סנטר, אוניברסיטת בר אילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully