וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל לא תתקוף לבד את אירן"

7.12.2007 / 11:47

בכיר ישראלי אמר ל"טיים" כי ישראל מאוכזבת מדו"ח המודיעין האמריקאי: נראה שהוא סותם את הגולל על מתקפה צבאית

הדרג המדיני בישראל היה "המום ומאוכזב" מדו"ח המודיעין האמריקאי, שקבע כי אירן אינה חותרת כרגע להשגת נשק גרעיני – כך אמר היום בכיר בממשלה למגזין הטיים. הסיבה העיקרית לאכזבה הישראלית מהדו"ח לא נעוצה בפער בינו לבין ההערכות הישראליות, אומר הבכיר, אלא בכך שהוא מוריד מאוד את הסיכויים למתקפה של ארצות הברית על מתקני הגרעים האירניים.

"נראה כאילו זה סותם את הגולל על האופציה הצבאית נגד אירן, כרגע", אמר הבכיר הישראלי. "ישראל לא תתקוף לבדה. המתקנים הגרעיניים באירן רבים מדי ומפוזרים על שטח גדול מדי".

לדבריו, לישראלים באנאפוליס לא היו ציפיות רבות מהמשא ומתן עם הפלסטינים, אבל הם היו בטוחים למדי שהגישה שלהם כלפי אירן תתקבל באהדה בבית הלבן. ואולם, שר הביטחון אהוד ברק התאכזב לשמוע משר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס, כי אירן לא מסוכנת כפי שחשבו.

האיום עדיין ממשי

מקורות מודיעיניים בישראל אמרו לטיים כי כי בחמש השנים האחרונות אירן עומדת בראש רשימת המטרות לאיסוף מודיעיני של המוסד. לפי הערכות המוסד, לאירן תהיה יכולת לייצר נשק גרעיני כבר בשנת 2009.

מכיוון שישראל וארצות הברית משתפות פעולה באופן הדוק מאוד בכל האמור במודיעין, בישראל מעריכים כי קהילת המודיעין בארצות הברית הגיע למסקנה שונה לגבי אירן מכיוון שהיא אינה חשה באיום הטילים האירניים בצורה חדה, כפי שמרגישים אותו בישראל.

אפרים הלוי, ראש המוסד לשעבר וכיום חוקר אקדמי, אמר לטיים כי ההערכה שאירן צוברת ידע שיאפשר לה לבנות נשק גרעיני לא השתנתה, והיא חוזרת גם בדו"ח המודיעין. "צרף ביחד את ההערכה הזו עם דרכיה הערמומיות של אירן ואת טקטיקת ההתחמקות שלה מפקחי הגרעין של האו"ם, וקיבלת איום ממשי מאוד", אמר הלוי.

ד"ר אפריים קם, סגן מנהל מכון יפו ללימודים אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב, מסכים. "אפילו אם אירן באמת השעתה את התוכנית הצבאית הגרעינית שלה, היא יכולה לשוב אליה בכל רגע".

"אירן לא הפכה לשוויץ"

בכירים בקהילת המודיעין הישראלית מתכוונים לבקש מוושינגטון הבהרות לגבי דו"ח המודיעין. "יש בדו"ח לא מעט סתירות פנימיות", אמר בכיר בממשלה, המוערב במודיעין. הדרג המדיני בישראל לא רוצה לסתור את הדו"ח האמריקאי בצורה פתוחה או פומבית מדי, אבל הוא גם לא רוצה שמדינות העולם יעריכו את האיום הגרעיני האיראני כמסוכן פחות. שרת החוץ ציפי לבני הדריכה את השגרירויות ברחבי העולם להתמקד באיום שאירן מהווה כלפי ישראל והמערב.

"זה לא כאילו שאירן הפכה לשוויץ והיא מייצרת רק שוקולד", מסכם הבכיר הישראלי, שמסביר כי אירן עדיין נחשבת לאויב מספר אחד של ישראל. "לאירנים עדיין יש טילים שיכולים לפגוע בנו, הם עדיין תומכים בחיזבאללה ובחמאס, והם עדיין קוראים להשמדת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully