וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: צווי מניעה למורים

נעה נבט

7.12.2007 / 12:23

מדוע לא מבשרים הצווים בהכרח על ניצחון המדינה על רן ארז ואנשיו ומה יקרה למורה שייעדר מהכיתה? המדור לפשטות תקשורתית

המשבר במערכת החינוך הגיע השבוע לנקודת רתיחה: בית הדין הארצי לעבודה הוציא צווי מניעה, שמחייבים את המורים לשוב לכיתות לאחר חופשת חנוכה. אחרי 50 יום בלי לימודים, תלמידי התיכונים יצטרכו להתרגל שוב לקום מוקדם בבוקר ולהתכונן לבגרויות. את מה שלא הצליחו לעשות פגישות ליליות קדחתניות ומשא ומתן מואץ בין הצדדים, עשה בית המשפט.

צו מניעה הוא כלי שנמצא בידי בית המשפט, שמונע מאדם או מגוף לעשות פעולה מסוימת. לדוגמה, אם מישהו נכנס לשטח של שכנו באופן שמפריע לו, הוא יכול לבקש צו מניעה שמונע ממנו להמשיך לעשות זאת. בהקשר של דיני עבודה, מעביד יכול לבקש צו מניעה שמונע את המשך השביתה, ומאלץ את העובדים לשוב לעבודה.

בית הדין לא הגביל בזמן את הצו שהוציא לארגון המורים. אין לו תאריך פקיעה, שבו יוכלו המורים לחזור לשבות. עם זאת, ההחלטה אינה פסק דין סופי, והוצאת הצו לא מסמנת את סיומו של המשבר בחינוך או של המאבק בין הצדדים.

ההחלטה בת שינוי

"מעצם טיבם של סכסוכים בדיני עבודה, אפשר תמיד לחזור לבית הדין", אומר ד"ר גיא דוידוב, מומחה לדיני עבודה ומרצה בכיר באוניברסיטה העברית. "במקרה הנוכחי, בית הדין קבע בפירוש שעד ה-18 בדצמבר, שני הצדדים חייבים לחזור אליו עם דיווח על ההתקדמות במשא ומתן ביניהם. למעשה, בית הדין נותן למדינה רמז, שהוא עוד יכול לבטל את צו המניעה. הצו אומנם מחליש את כוחם של המורים כרגע, אבל בית הדין מבקש לאזן ומזהיר את המדינה שהוא עשוי לשנות את החלטתו בעתיד".

- מה קורה אם הארגון מחליט שלא לחזור לעבודה?

"אם הארגון מורה לעובדים לא לחזור לעבודה, זו הפרה של החוק, במובן זה שהוא לא מקיים פסק דין. המעביד יכול בתגובה להגיש בקשה לביזיון בית משפט, ובית הדין עשוי להעניש את הארגון בקנס מתמשך עד שהצו יקויים ואפילו לשלוח את ראשי הארגון לכלא. האפשרות שהארגון יחליט לא לקיים את הצו נדירה מאוד, מפני שהצדדים לא רוצים לשבור את הכלים".

- ומה אם מורים בודדים מחליטים לא לחזור לכיתות?

"מורה שלא ירצה לחזור לעבודה יכול להודיע שהוא חולה, ועם זה אין למשרד החינוך דרך להתמודד. הוא לא יכול לשבות לבדו, מפני שעל פי החוק, עובד זקוק לארגון או ועד כדי להכריז על שביתה. לכן בית הספר יכול להחליט לנקוט נגדו בהליכים משמעתיים מתוקף כך שהוא לא מגיע לעבודה ואין לו סיבה מוצדקת, מפני שכאמור, לא מדובר בשביתה".

אחת הזכויות החשובות של העובדים

-מדוע בית הדין אפשר למורים לשבות שבועות ארוכים לפני שהוציא צווי מניעה?

”שביתה היא אחת הזכויות החשובות של העובדים, ובית הדין מוציא צווי מניעה רק במקרים מיוחדים. בתחילת השביתה, לבית הדין לא היתה סיבה להפסיק אותה, אבל ככל שהיא התארכה עלו שני מניעים עיקריים. ראשית, השביתה גורמת נזק מצטבר לתלמידים ולהורים. שנית, המורים מתעקשים על נושאים שלא נחשבים לחלק ממשא ומתן קיבוצי, לדוגמה החזרת שעות לימוד למערכת. זהו מאבק שהמורים מנהלים למען התלמידים ואינו נוגע ישירות לתנאי העבודה שלהם, ומכאן שזה לא נושא שאפשר לשבות בגללו.

"אם זה היה הנושא היחיד שעומד במרכז השביתה, בית הדין היה מוציא מיד צווי מניעה. בית הדין מרגיש שהצדדים מסכימים על דברים מסוימים, ולא מגיעים לעמק השווה בנושאים שאין להם קשר למשא ומתן קיבוצי, וזה שיקול נוסף להוציא צווי מניעה".

פסק הדין שבו הוחלט על הוצאת צווי מניעה מתפרס של פני 40 עמודים, שחצי מהם מוקדשים להישגים שהמורים הגיעו אליהם עד כה. "מבחינה משפטית פרופר, זה לא ממש רלוונטי", אומר ד"ר דוידוב. "בית הדין התעקש לציין את ההישגים האלה כדי לכבול את המדינה למה שהיא הסכימה לתת. זה בא לאזן את העובדה שהוא החליט להוציא צווי מניעה, שפוגעים בעובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully