וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבילה עוברת

רועי פינקלשטיין

5.12.2007 / 8:42

שוק המשלוחים הבין-לאומי צובר תאוצה. לקראת חנוכה וחג המולד - המדריך המלא: עם מי ואיך הכי כדאי לשלוח את המתנות מעבר לים

אם גם אתם מתכוונים לקפוץ לחו"ל בתקופת המכירות הגדולות של חג המולד ותחילת השנה האזרחית, אל תתפלאו אם תתקלו בתושבים המקומיים מקלפים פירות הדר ישראליים או לוגמים יין ישראלי משובח. דצמבר הוא תקופת שיא בייצוא מתנות מישראל לחו"ל, ונראה שכולם מרוצים: שולחי המתנות מחזקים את הקשרים העסקיים, החברתיים או המשפחתיים שלהם עם אנשים בחו"ל, ומקבלי המתנות נהנים ממיטב מטעמי ישראל.

מובן שגם חברות השילוח חוגגות. שוק המשלוחים לחו"ל מגלגל בתקופה זו כ-10 מיליון שקל, ומספר המשלוחים בעונת השיא גבוה בכ-35% מהממוצע בחודשי השנה האחרים. מספר המתנות הנשלחות גבוה בכ-15% בתקופה זו, ובכל שנה חל גידול נוסף של כ-20% בהיקף ההזמנות - כך מעריך שי חיימוב, מנהל השיווק של פדקס (FedEx) ישראל. שני היעדים המרכזיים למשלוח מישראל הם ארה"ב ומערב אירופה.

לטובת שולחי המתנות, בדקנו כמה יעלה ללקוחות חדשים וללקוחות רשומים לשלוח חבילה באמצעות אחת מארבע חברות השילוח הבינלאומיות: DHL, TNT, FedEx ו-UPS, וכן באמצעות שירות המשלוחים הבינלאומי של דואר ישראל (EMS).

הכי זול: דואר ישראל

מהבדיקה עולה כי המשלוח באמצעות דואר ישראל הוא הזול ביותר בכל המקרים שנבדקו. הפער בין המחיר שמציע דואר ישראל לאלה שמציעות חברות השילוח יכול להגיע למאות שקלים ולשיעור של עד כ-75%. לדוגמה, משלוח במשקל 10 ק"ג למערב אירופה יעלה 924.8 שקל ב-DHL, לעומת 223.5 שקל בדואר ישראל - פער של 701 שקל.

ואולם לצד היתרון הגדול במחיר, יש כמה הבדלים בסוג השירות שמציע הדואר בתחום זה: המשלוחים נשלחים מסניף הדואר בישראל אל סניף הדואר המקומי במדינת היעד - ולא בשירות מדלת לדלת, כפי שמציעות בחברות השילוח. עם זאת, הדואר מציע לכך פתרון: לעסקים שמנויים לשירות EMS בדואר יש אפשרות לשלוח מדלת לדלת בתשלום של 7 שקלים על כל פריט שנשלח. מכיוון שמדובר בסכום נמוך (גם אם שולחים עשרות פריטים), המשלוח בדואר הוא עדיין המשתלם ביותר. מנויי EMS זכאים להטבות נוספות, כמו הנחות בהתאם לצבירה של משלוחים בכל חודש.

בנוסף, המעקב און-ליין אחר המשלוחים בדואר ישראל מתבצע רק עד העלייה למטוס, משום שכרגע אין חיבור ממוחשב בין מנהלי הדואר בעולם. אם יש תקלה, אפשר לפנות ללקוח בחו"ל, שיבדוק מה מצב החבילה. בחברות האחרות יש מעקב רציף אחרי החבילה. בעיה נוספת: אם פריט שנשלח נתקע במכס, יידרש מקבל החבילה לבוא ולשחררו. חברות השילוח האחרות דואגות לשחרר את הפריט בתמורה לתשלום.

ומי, בכל זאת, חברת השילוח הזולה?

משלוח באמצעות הדואר אמנם זול יותר בכל המקרים שנבדקו, אך מאחר שהשירות הניתן שונה מזה של ארבע חברות השילוח האחרות, השווינו גם את המחירים בין החברות לבין עצמן.

לקוחות מזדמנים: מהבדיקה עולה כי המשלוח הזול ביותר לארה"ב ללקוחות מזדמנים הוא באמצעות DHL, שהמחיר הממוצע שהיא מציעה במקרים שנבדקו היה הזול ביותר (ראו טבלה); משלוח למערב אירופה ללקוחות מזדמנים משתלם יותר דרך TNT; אמנם, אם משווים את המחירים בדולרים הפערים אינם משמעותיים, אך מאחר שהחברה מציעה שער נמוך משמעותית משאר החברות - המחיר בשקלים נמוך יותר אצלה בכל המקרים שנבדקו. במשלוח למערב אירופה, דווקא UPS נמצאה היקרה ביותר בממוצע.

לקוחות מצטרפים ומבצעים: מי שמתכוון להצטרף כמנוי חדש לאחת מחברות השילוח ייהנה מתנאים אטרקטיוויים יותר. DHL מציעה ללקוחות עסקיים חדשים שיפתחו חשבון בחברה מבצע, שלפיו יקבלו הנחה של 50% במשלוח לארה"ב ובמשלוחי יצוא אקספרס במשקל של עד 30 ק"ג; המבצע בתוקף עד סוף דצמבר והוא הופך את החברה לזולה ביותר ללקוח עסקי חדש. ב-FedEx מציעים ללקוחות חדשים שישלחו מתנות מקטלוג החברה 20% הנחה במחירי המשלוחים. TNT מציעה מחירים מוזלים למי שישלח יותר מעשר מתנות באמצעות החברה, וב-UPS מציעים הנחה למי שישלח יותר מ-20 מתנות.

לקוחות רשומים: ההבדלים במחירי המשלוחים ללקוחות רשומים ניכרים בכל החברות, אך באים לידי ביטוי משמעותי בשתיים מהן: UPS ו-TNT. בבדיקה שערכנו, גם לארה"ב וגם למערב אירופה, הפער בין שתי החברות האלה לבין FedEx ו-DHL היה יותר מ-100 שקל. ב-TNT, המחירים מוצעים לכל הלקוחות הרשומים של החברה או למי ששולח יותר מעשרה פריטים. ב-UPS, ההנחות מגיעות עד לכ-40%, ומיועדות גם ללקוחות ששולחים מתנות מתוך הקטלוג שמציעה החברה (ראו בהמשך) וללקוחות ששולחים יותר מ-20 מתנות. גם ב-FedEx, שבה מציעים שירות של קטלוג מתנות, מחירי ההנחה מיועדים למי ששולח מוצרים מקטלוג זה. בחברה מדגישים כי ההנחה עשויה לגדול עוד יותר בהתאם ללקוח.

בחברות השילוח אומרים כי רוב המשלוחים מגיעים ליעדם בזמן, אך במקרה של עיכובים הן דואגות לעדכן את השולח. בנוסף, אם המשלוח מגיע באיחור או ליעד שגוי, והתקלה נובעת מטעות של החברה ולא מבעיות במכס, בביטחון או בכאלה הקשורות בכוח עליון - לרוב יקבל השולח החזר כספי. כל החברות דואגות לביטוח בעבור הסחורה הנשלחת (ראו טבלה).

יש גם "דילים": הנחות למזמינים מתנות מהקטלוג

הבדל נוסף בין החברות הוא בקטלוגים של המתנות שחלקן מציעות ללקוחות. FedEx מפיקה מדי שנה קטלוג בשיתוף חברת קורקט. הקטלוג מופיע באתר אינטרנט ייעודי, המאפשר לבצע חיפוש והזמנה של מתנות באופן מקוון (www.newyeargifts.co.il). כדי להפוך את המתנה לאישית יותר, ניתן לצרף לה כרטיס ברכה ואף להוסיף לו את הלוגו של החברה השולחת. מי ששולח מתנות באמצעות הקטלוג של החברה יקבל הנחה על מחיר המשלוח.

UPS משתפת פעולה השנה עם חברת ZER4U. ניתן יהיה לרכוש ולשלוח מתנות מהקטלוג של החברה - הכולל מארזי יין ומעדנים, מארזי שוקולד, מתנות יודאיקה, ספרים, מארזי שי וסידורי פרחים - בטווח מחירים רחב. מי שיזמין מהקטלוג יזכה להנחה.

קיימות בשוק חברות נוספות המתמחות במתנות לחו"ל, למשל חברת מטעי בן עזר, העוסקת בייצור ובשילוח של תיבות שי לחו"ל. החברה מציעה משלוח שעלותו החל ב-150 שקל. המחיר כולל את המתנה ואת עלויות השילוח. השנה הוסיפה החברה לקטלוג שלה כמה מתנות יוקרתיות תחת המותג "פרימיום".

מנתונים שמסרו החברות עולה כי טווח המחירים האופייני של המתנות שנשלחו (ללא עלות השילוח) נע בין 10 דולרים ל-30 דולר; משקלן הוא 1-10 ק"ג. המתנות הפופולריות ביותר הן כאלה הכוללות אלמנטים בעלי אופי ישראלי, כמו ספרי תמונות, לוחות שנה, חמסות ומוצרים מים המלח, וכן חבילות שי שמכילות מוצרי מזון המזוהים עם ישראל, כמו פירות הדר, יין, דבש, שמן זית ופירות יבשים. לפי נתוני FedEx ישראל, כ-50% מהמתנות הנשלחות לחו"ל הם מארזי שוקולד ומארזי מזון מכל טוב הארץ, 30% הם מתנות משרדיות, והיתר - מוצרי טיפוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

כך בדקנו

הבדיקה כללה את המחירים בארבע חברות שילוח בינלאומיות גדולות הפועלות בישראל: DHL, TNT ,FedEx ו-UPS, וכן את שירות המשלוחים הבינלאומי של דואר ישראל (EMS). המחירים לשני היעדים הפופולריים ביותר, ארה"ב ומערב אירופה, נמסרו לנו על ידי החברות עצמן. השוואת המחירים שביצענו כללה משלוחים בשלושה משקלים שונים: 3 ק"ג, 5 ק"ג ו-10 ק"ג. המחירים כוללים היטל דלק, אך אינם כולל עלות שחרור מהמכס, אם קיימת כזו.

חשוב להדגיש: הפרמטר היחיד שנבדק הוא מחיר השילוח. לא נבדקו משתנים אחרים, כמו טיב השירות או עמידה בזמנים. לצורך ההשוואה, המחירים הומרו לשקלים לפי השער שאתו עובדות החברות נכון ליום הבדיקה: 4.25 שקלים לדולר ב-FedEX ,UPS ו-DHL, ו-3.91 שקלים ב-TNT.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully