וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מתמודד עם שכול התאונות

יהושע בריינר

29.11.2007 / 23:02

בחודש האחרון אירעו 4 תאונות מבצעיות קשות, בהם נהרגו 2 חיילים ו-3 נפצעו קשה. בצה"ל מתעקשים: אנחנו במגמת ירידה

הסיוט של כל אימא ששולחת את ילדיה לצבא הוא הפחד מהאויב הלא נודע. נדמה כי כעת האימהות צריכות לחשוש דווקא מכלי הרכב הצבאיים, בכבישים או בשטחי האימונים.

בחודש האחרון אירעו 4 תאונות מבצעיות קשות, בהם נהרגו שני חיילים ועוד שלושה שנפצעו קשה. אתמול נפצע באורח קשה חייל בסדיר מפגיעת צריח טנק בראשו, בבסיס האימונים של חיל השיריון בדרום הארץ, לאחר שצוות הטנק צידד את הצריח מבלי להבחין בו. האם מדובר בצירוף מקרים קטלני או במגמה שהולכת ומחריפה? בצה"ל אומרים כי בסך הכל בכל הקשור לתאונות אימונים או לנסיעות מבצעיות, ישנה ירידה לעומת שנים קודמות. "למרות העלייה האינטסיבית מאוד בהיקפי האימונים בעקבות לקחי המלחמה ובמורכבתותם, אנחנו נמצאים במגמת ירידה", הם אומרים.

הסנונית הראשונה בשרשרת התאונות הקשה החלה בתחילת החודש ברצועת עזה. סמ"ר יריב אמיתי ז"ל מחטיבת גולני נהרג בהתהפכות ג'יפ האמר במהלך נסיעה על גדר המערכת באיזור כיסופים. בתחילה הוגדר מצבו של אמיתי הוגדר כפצוע קשה, אולם מצבו הדרדר והוא מת מאוחר יותר מפצעיו. בתאונה נפצעו עוד 3 חיילים. כעת נבדק החשד לפיו החיילים לא היו חגורים וכי נהג הג'יפ הוגדר כלא מוסמך. סמ"ר אמיתי היה אמור להשתחרר מצה"ל בעוד כשלושה חודשים.

שישה ימים לאחר מכן נהרג רס"ל (במיל') אסף וקסמן ז"ל, בן 28, בהתהפכות נמג"ש בעת תמרון ברמת הגולן. בתאונה הזו נפצעו 5 חיילי מילואים נוספים. חבריו של וקסמן טענו השבוע כי הם לא קיבלו רענון מספק בעניין נהלי נהיגה בנגמ"ש.

בסוף השבוע האחרון נפצע קשה חייל מילואים נוסף ועוד שלושה חיילים נפצעו קל, בהתהפכות האמר בגבול ירדן. אתמול, כאמור, נפצע חייל בתאונת אימונים בדרום.

"אחת השנים היפות של צה"ל"

"צריך לבחון כל תאונה לגופה ולהסיק לגביה את המסקנות, אך אי אפשר לקחת חודש אחד ולומר שיש מגמה שלילית", אומר אל"ם במיל' אילן מלמד, ששימש ראש מחלקת בטיחות במפקדת זרוע היבשה עד לפני שנתיים. "בסך הכל מדובר על אחת השנים היפות של צה"ל בכל הקשור להיקף התאונות, אך מה שקורה הוא שלעיתים יש חודש של הצטברות שמאזנת את הסטטיסטיקה. צריך לבחון את הנושא בראייה שנתית ולא חודשית. לא ניתן להפיק מסקנות מערכתיות על פי חודש, כי תקופה כזו היא לא מגמה".

לדבריו, גם אם היו מקבלים חיילי המילואים רענון מלא, תאונות מהסוג שנגרם עדיין יוכלו להתרחש. "אני מבין את הכאב של חיילי המילואים שחברם נהרג", הוא אומר, "אך בסופו של דבר גם אם הוא היה עובר רענון מושלם, מדובר בצירוף של כמה גורמים נוספים, כמו התנהגות בנסיעה ונהיגה על פי הנהלים, שכולם מצטברים וגורמים לתאונה. צה"ל הוא הגוף היחידי במדינה שבודק תאונות לא רק במטרה למצוא אשמים, אלה בעיקר על מנת להפיק לקחים".

סא"ל במיל' צביקה בר דרור, ששימש כראש ענף בטיחות דרכים בצה"ל בעברו ומשמש כיום כיועץ בטיחות בחברות אזרחיות אומר, כי על אף הצטברות האירועים, מדובר בצירוף מקרים בלבד. "הלוואי והמדינה הייתה מתייחסת לתאונות הדרכים כפי שצה"ל מתייחס אליהן", הוא אומר, "לצה"ל, בדומה לגוף האדם, יש מערכת חיסונית חזקה מאוד שמטפלת לאורך זמן בעניינים בחיידקים. מדי פעם של התפרצויות של המחלה, אך אין לי ספק שכשהגוף חזק הוא מצליח להתגבר גם על שפעת חזקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully