וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות שערים

עומרי כהן

29.11.2007 / 0:33

וול סטריט מתאוששת מהמשבר: ציפייה להפחתת ריבית נוספת הזניקה את מדד נאסד"ק ב-3.2%. טופ אימג' צנחה ב-19.4%

יום שני של עליות חדות בשוק המניות האמריקאי השלים את הראלי הדו-יומי החזק ביותר בוול סטריט בארבע השנים האחרונות, ומסמל אולי את סיומו של גל הנפילות האחרון.

דברים שאמר היום סגן יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי, דונלד קוהן, חיזקו את ההערכות בשוק בנוגע להורדת ריבית נוספת בעוד שבועיים ושלחו את המשקיעים להסתער מחדש על שוק המניות, אשר הפך לזול לאחר מימוש של כ-10% מאז השיא באמצע אוקטובר. את העליות בשוק הובילו היום מניותיהן החבוטות של הבנקים ובנקי ההשקעות, וכן מניות התחבורה, הטכנולוגיה והתקשורת.

מדד נאסד"ק עלה ב-3.2% ל-2,662 נקודות, מדד דאו ג'ונס הוסיף 2.6% ל-13,290 נקודות ומדד S&P 500 התחזק ב-2.9% ל-1,469 נקודות. במקביל לחזרת המשקיעים לשוקי המניות, נרשמו ירידות מחירים בשוק הסולידי והתשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים התחזקה ב-0.081% ל-4.025%. קוהן אמר היום כי המערבולת בשוק עשויה להביא להפחתת האשראי למגזר העסקי והפרטי. "היקף ההחמרה שקרתה בשבועות האחרונים היא לא משהו שציפיתי לו באופן אישי", אמר קוהן והגביר את ההערכות כי הבנק הפדרלי יפחית בחודש הבא את הריבית.

הבנק הפדרלי הפחית בספטמבר את ריבית הבסיס ב-0.5% ובאוקטובר הופחתה הריבית ב-0.25% בנוסף ל-4.5%. כעת, צופים בשוק הורדה נוספת בישיבה הקרובה של ועדת השוק הפתוח הפדרלית ב-11 בדצמבר.

בגזרה המקרו כלכלית דווח היום על ירידה נוספת ומפתיעה במכירות של מוצרים בעלי אורך חיים של יותר משלוש שנים. מכירות מוצרים בני קיימא הצטמקו באוקטובר ב-0.4%, בהמשך לירידה של 1.4% בספטמבר. זאת, בעוד שהשוק צופה בממוצע עלייה של 0.3% במכירות.

בנוסף, נפלו מכירות הבתים הקיימים באוקטובר ב-1.2% נוספים לקצב של 4.97 מיליון יחידות בשנה. מדובר בקצב הנמוך ביותר מאז החלה מדידה זו ב-1999. הנתונים החלשים מהגזרה המקרו כלכלית תומכים בהמשך הפחתות הריבית בארה"ב.

כשעתיים לפני הסגירה, פירסם הבנק הפדרלי את הדו"ח התקופתי שלו על מצב כלכלת ארה"ב. בדו"ח, אשר מכונה ספר הבז', נכתב כי כלכלת ארה"ב המשיכה לצמוח באוקטובר ובתחילת נובמבר, אך בקצב אטי יותר בעקבות המשבר ההולך ומחריף בשוק הדיור האמריקאי ועל רקע האטה בצריכה הפרטית. גם נתונים אלו תומכים בצורך בהורדת ריבית נוספת במטרה להמריץ את הפעילות הכלכלית.

המדדים התאוששו אתמול ממכירת החיסול של יום שני עם עליות בשיעורים שבין 1.5% ל-1.7%. זאת, בסיוע החלטת זרוע ההשקעות של נסיכות אבו דאבי להזרים 7.5 מיליארד דולר לסיטי תמורת הקצאת מניות. סיטי (6.5% , 32.29), הבנק הגדול בארה"ב, ובנקים ובנקי השקעות רבים אחרים בעולם, נאלצים כיום למחוק מיליארדי דולרים על השקעות בניירות ערך מגובים במשכנתאות.

הזרמת ההון תמורת נתח של עד 4.9% ממניות סיטי העלתה את האפשרות כי בנקים נוספים, אשר מניותיהם סבלו בחודשים האחרונים מנפילות חדות בשל משבר הסאבפריים, יזכו כעת גם הם בהזרמות הון שיחזקו את הונם העצמי וישפרו את תנאי הנזילות.

עם זאת, מחיקות המיליארדים בבנקים הגדולים טרם הסתיימו. וולס פארגו, הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב, דיווח אמש כי יבצע מחיקה של 1.4 מיליארד בשל ירידה בערכם של נכסים המגובים במשכנתאות.

במקביל, חתכה חברת המשכנתאות פרדי מאק הפחית במחצית את שיעור הדיווידנד המשולם לבעלי מניותיה בשל קשיי הנזילות שיצר משבר האשראי בשוק. פרדי מאק ציינה כי תצא לגיוס של 6 מיליארד דולר במניות.

בשוק האנרגיה ירד מחיר הנפט הגולמי ב-4% ל-90.62 דולר והשלים מימוש תלת-יומי של 7.7% משיא כל הזמנים שנקבע ביום שישי האחרון. זאת, למרות שמלאי הנפט בארה"ב ירד בשבוע שעבר ב-452 אלף חביות. עם זאת, מלאי הנפט בבית הזיקוק באוקלהומה דווקא גדל במפתיע ב-600 אלף חביות בשבוע שעבר.

אתמול נחלש מחיר הנפט בתגובה להערכות כי ארגון יצרניות הנפט, אופ"ק, יגדיל את כבר בשבוע הבא את קצב תפוקת הנפט. פגישת אופ"ק הבאה מתוכננת ל-5 בדצמבר ותיערך באבו דאבי.

גם הישראליות הבכירות התאוששו מימים ארוכים של ירידות. צ’ק פוינט (4.28% , 22.43) חזרה לטפס לאחר נפילה של 19% מאמצע אוקטובר. אודיוקודס (6.67% , 5.44) וצורן (6.93% , 22.21) התאוששו מירידות של 22% ו-19% בהתאמה, מתחילת החודש. עליות חדות רשמו גם אמדוקס (5.1% , 33.0), קומברס (4.42% , 16.55), אן.די.אס (6.01% , 58.57), ומלאנוקס (8.2% , 17.41).

חברת התוכנות לסליקת מסמכים, טופ אימג’ (-19.3% , 2.0), דיווחה על הפסד נקי של 2 מיליון דולר ברבעון השלישי וגידול של 24% בהכנסות ל-6.5 מיליון דולר. המניה הגיבה בנפילה לשפל של ארבע שנים.

טאואר סמיקונדקטור (3.3% , 1.57) החלה בייצור סדרתי של אלפי פרוסות סיליקון בחודש עבור חברת אינטרנשיונל רקטיפייר (סימול: IRF) על בסיס חוזה ארוך טווח שנחתם אשתקד.

שבבים אלה מיוצרים במפעל Fab2 וצפויים לתרום לטאואר הכנסות של 15 מיליון דולר בשנה. המוצרים משתמשים בטכנולוגיה הייחודית של הלקוח, לפי לתהליך פיתוח שהחל בספטמבר 2006, בהתאם להודעת החברה מתאריך זה.

בית ההשקעות קולינס סטיוארט חזר על המלצת "קנייה" למניית שמיר אופטיקה (0.9% , 8.99), עם מחיר יעד של 14 דולר. זאת, לאחר שהחברה פירסמה אתמול תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השלישי ואף עקפה את ציפיות האנליסטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully