וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חפשי מי ינענע

כרמלה ברק

7.12.2007 / 15:03

אחרי שנים של סגידה לאינטלקט, המחול המזרחי קורא לנו להחזיר את היצריות לחיינו ולהתחבר לחוכמת הגוף - כתבה רביעית

המחול המזרחי מאפשר לנשים לקבל את נשיותן ולהשלים עם גופן. החיבור של האישה לגופה, תוך הדגשת האיכויות הנשיות שלה מהווה בסיס לתהליך של העצמה נשית. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהריקוד לעתים נתפש כחושפני או פתייני. ריקוד הבטן נמצא בנקודת קונפליקט שבין הביטוי של האמת הנשית שלו ובין הפירוש שנותנת לו החברה הפטריאכלית.

השאלה בהקשר הפמיניסטי היא האם מופע של מחול מזרחי הוא דרך ביטוי המעצימה את האישה או מחלישה אותה? הרקדנית המקצועית לעולם תטען, כי הריקוד היא הדרך הטבעית ביותר עבורה לבטא את עצמה אמנותית, משום שכך היא מעבירה עולם שלם של תחושות, שמיניות היא רק חלק ממנו. אבל לרבים קשה לקבל את הטיעון הזה, מכיוון שהתלבושת החושפנית והמקובלת של הרקדנית משדרת מסר מאוד ברור - מיני.

לעתים העיסוק המוגזם במראה החיצוני יבוא על חשבון העיסוק באמנות הריקוד. חלק מהגברים יטענו שריקוד הבטן מנסה להשיג שליטה בגבר דרך גירוי החוש המיני שלו. בחברה שלנו הנשלטת על ידי גברים, מיניות האישה נחשבת כקניין גברי ולכן אישה שעושה שימוש במיניות באופן הזה נתפשת כנחותה.

להביע את חוכמת הגוף

רקדניות מתייחסות לאמנות שלהן בקדושה רבה ונוטות לדון בריקוד ובהיסטוריה שלו בהקשרים של פולחן, סגידה לאל וטקסי פריון מקודשים. אחרים דווקא יתחברו למיתוסים כמו: הרמון ושפחות, ודמות הרקדנית מהסרט המצרי המניעה את גופה במקומות מפוקפקים אפופי עשן, לעיני גברים משופמים המזילים עליה ריר.
המחול המזרחי מביע את חוכמת הגוף הנובעת ממקור שאינו אינטלקטואלי ועולה כקריאת תיגר להיררכיה התרבותית שמעדיפה את הבינה והדעת על פני האינסטינקטים, את השכל על פני הגוף, את הסדר על פני התוהו ובוהו, את הגברים על פני הנשים ואת היופי המושלם על פני היופי החסר.

ריקוד הבטן בנוי על ההנחה הנגדית לתרבות שריגוש יעיל יותר משכנוע מילולי. אין פלא שמציאות עוצמתית זו זוכה לבוז בקרב אלה שצורת הביטוי הזו מאיימת עליהם. הריקוד קשור לחושים ומדבר באמצעותם. הוא משתמש בשפה הפרימיטיבית ביותר של מחוות הגוף.

אבל למרות חוסר ההבנה והכבוד כלפיו, גדולתו בכך שהוא שהוא מטלטל אותנו וגורם לנו להתבוננות חוזרת בעצמנו ובגופנו, באופן שמשפיע לא רק עלינו, אלא גם על הסובבים אותנו. המחול המזרחי הוא עוצמתי ונוגע במקומות הכי קמאים שלנו. הוא קורא לנו אחרי שנים של סגידה לאינטלקט להחזיר את היצריות והחושניות לתוך חיינו.

הכותבת היא רכזת קורס מדריכות מחול מזרחי הוליסטי במכללת גבעת וושינגטון, עוסקת בהוראת המחול המזרחי במסגרות שונות באיזור המרכז והדרום וחוקרת את נושא תנועת הגוף במחול כדרך לריפוי וצמיחה אישית. כתובת דוא"ל: CARBAR11@WALLA.CO.IL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully