וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ: המציאות של '67 תשתנה משמעותית

27.11.2007 / 21:15

בנאום דרמטי בוועידת אנאפוליס אמר אולמרט כי בסיום המו"מ יוגשם חזון שתי המדינות. "נמצא את הנוסחה לעתיד הפליטים במדינה הפלסטינית שתקום"

ראש הממשלה אהוד אולמרט אמר בנאומו בוועידת אנאפוליס כי הוא הגיע להושיט בשם ישראל ועמה לעם הפלסטיני יד של שלום ושל תחילת פיוס היסטורי עם הפלסטינים והערבים כולם. "אנו רוצים שלום, תובעים את הפסקת הטרור, השנאה וההסתה. אנו מוכנים לפשרה כואבת ורווית סיכונים לשם כך".

הצהרתו הדרמטית ביותר של אולמרט היתה זו שנגעה לסיומו האפשרי של הכיבוש הישראלי. "אין לי ספק שהמציאות שנוצרה ב-1967 תשתנה באופן משמעותי. זה יהיה קשה לרבים מאיתנו אך זה בלתי נמנע אני יודע זאת ורבים מעמי יודעים זאת ואנו מוכנים לכך. במהלך המו"מ נתבסס על הסכמי העבר. בסיום המו"מ נוכל להגיע להסכם שיגשים את חזון הנשיא בוש, של שתי מדינות לשני עמים. פלסטין שוחרת שלום, חזקה, דמוקרטית ונטולת טרור לפלסטינים. וישראל יהודית ודמוקרטית, ללא טרור, ביתו הלאומי של העם היהודי". אולמרט הדגיש כי ההסכם יושג רק לאחר שימולאו כל ההתחייבויות של הצדדים במסגרת "מפת הדרכים".

רה"מ התייחס גם לאיום הטרור וירי הקסאם המשתמשך על שדרות ויישובי עוטף עזה. לדבריו, "המשך ירי הקסאמים במיוחד על העיר שדרות משמש תמרור שאיננו יכולים להתעלם ממנו. היעדר מוסדות לאכיפת שלטון החוק, שלטון חמאס בעזה והיעדר מערכת משפטית של משטר דמוקרטי - כל אלה משמשים גורם מרתיע מפני הליכה חפוזה מדי". אולמרט הוסיף, כי "למרות החששות, הספקות וההיסוסים, באתי לומר לך אבו מאזן לעמך ולעולם הערבי : הגיע הזמן. אין לנו יותר זמן לשגות באי וודאות מתמשכת שלא נותנת כל סיכוי לשינוי ולתקווה".

"פתרון לפליטים"

אולמרט התייחס לסבלה של האוכלוסיה הפלסטינית ולסוגיית הפליטים ואמר: "רבים מכם חיים עשרות שנים במחנות פליטים מנותקים מההוויה שצמחו בה ומתבוססים בעוני, השפלה ועלבון שלא נותנים להם מנוח. העלבונות האלה הם מהיסודות העמוקים מהם צמחו אתוסים של שנאה כלפינו. אנו לא אדישים לכך. אנו לא מנוכרים לטרגדיות שלכם. אני מאמין כי במהלך המו"מ בינינו נמצא את הנוסחה כחלק ממאמץ בינ"ל למצוא מסגרת לעתידם במדינה הפלסטינית שתקום".

"המו"מ לא יתקיים כאן, כי אם בבית שלנו ושלכם", אמר אולמרט. "הוא יהיה דו צדדי, ישיר, מתמשך ובלתי פוסק במאמץ להשלימו בשנת 2008. הוא יעסוק בכל הנושאים שעד עתה נמנענו מהם באופן ישיר, גלוי ואמיץ. לא נתחמק משום נושא, נעסוק בכל בעיות הליבה".

אולמרט פנה גם לנציגי המדינות הערביות שנכחו בוועידה, שלרובן אין יחסים רשמיים עם ישראל, וקרא גם להם לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל. "הגיע גם זמנכם", אמר רה"מ.

לאחר מכן הוא התייחס ליוזמת השלום הסעודית ואמר כי הוא מעריך ומכבד אותה ומחשיב את תרומתה. לדבריו, אין ספק שנשוב להתייחס אליה במהלך המו"מ עם הפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully