וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגה הסכמה: הסדר קבע עד סוף 2008

27.11.2007 / 18:12

נשיא ארה"ב הכריז כי ישראל והפלסטינים יקימו ועדת היגוי שתדון בהסדר הקבע. "ישראל תצטרך להוכיח שהיא מוכנה לשים קץ לכיבוש"

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הכריז הערב בנאומו בוועידת אנאפוליס כי ישראל והרשות הפלסטינית הסכימו על מסמך הבנות משותף. במסגרת המסמך הוסכם כי תוקם ועדת היגוי משותפת לשני הצדדים, שתחל במו"מ נמרץ להסדר קבע. בוש הוסיף כי המפגש הראשון של ועדת ההיגוי יתקיים ב-12 לדצמבר וכי מטרתה של הוועדה להגיע להסדר קבע עד סוף שנת 2008.

לדברי בוש הסדר הקבע יתבסס על עקרונות "מפת הדרכים" והמו"מ יערך תחת פיקוחה של ארה"ב. "דור שלם של פלסטינים עלול ללכת לאיבוד ולהפסיד לגורמים הקיצוניים", אמר בוש. "את חלומם למדינה פלסטינית ניתן להגשים באמצעות משא ומתן". לדברי בוש, העולם כולו מבין את חשיבותה של ועידת אנאפוליס ולכן כל כך הרבה מדינות שלחו נציגים לוועידה.

נשיא ארה"ב הדגיש כי הפלסטינים יהיו חייבים לקחת אחריות ולהילחם בטרור, ובכך להוות דוגמה לאזור כולו. מנגד הוסיף בוש כי ישראל תצטרך להוכיח כי היא מוכנה לשים קץ לכיבוש שהחל בשנת 67. "ישראל היא ביתו של העם היהודי אך עליה לוותר על שטחים לא חוקיים ועל בניה לא חוקית".

בוש פנה לנציגי מדינות ערב ואמר כי "גם לעולם הערבי יש תפקיד חשוב. היוזמה הערבית היא צעד חיובי אך בשל הבא עליו לפעול למען נורמליזציה של יחסיו עם ישראל".

וידאו: רויטרס

נאום בוש

"אנו רוצים עתיד טוב יותר לעם הפלסטיני הם רוצים את כבודם ואת עצמאותם. לישראלים יש שאיפות דומות. הם רוצים שילדיהם יוכלו לנסוע באוטובוס בלי פחד מטרור ובלי איום של תקיפות אלימות. הם רוצים שמדינתם תוכר על ידי שכנותיה".

"שני הצדדים מבינים שהמפתח להשגת שאיפותיהם הוא לעזור לצד האחר. השאיפות מחייבות הקמת מדינה פלסטינית. זה לא יהיה קל, שני הצדדים צריכים לקבל החלטות קשות ואני בטוח ששני המנהיגים מוכנים לכך".

"מטרת הוועידה היא לא להשיג הסכם, אלא להחזיר את הצדדים לחזור למשא ומתן ולעזור להם להצליח בכך. יש האומרים שזה לא הזמן הנכון להשגת שלום, אך אני מאמין שכן, כי המנהיגים נחושים לשלום. אבו מאזן מבין שמדינה פלסטינית לא תיוולד על ידי טרור. הוא מחוייב לשלום ולהילחם בטרור. הוא נותן למנהיגים הישראלים אפשרות להתקדם לקראת שלום".

"הזמן הוא נכון כי אסור לתת לקיצונים לנצח. הם מחפשים להשליט עתיד אפל לפלסטינים וכאוס באזור כולו. אם הנהגה אחראית תוכל לשכנע את העם הפלסטיני ללכת בכיוון הנכון, הקיצוניים יפסידו במאבקם. חלונמם למדינה עצמאית יכול להיות מושג באמצעות משא ומתן. העולם מבין את הדחיפות שבקיומו ולכן הגיעו לכאן כל כך הרבה מדינות, כולל מהעולם הערבי. נעשה את כל המאמצים להשיג שלום שהשפעתו תהיה מעבר לארץ הקודש, אלא לעולם כולו".

"ארה"ב גאה לארח את המפגש, אך כל הצדדים יצטרכו לגלות גמישות וסובלנות. הפלסטינים יצטרכו להראות לעולם שאופי המדינה שתקום יהיה צודק. הם חייבים יהיו להילחם בטרור ובתשתיותיו ולקחת אחריות לטובת האזור כולו. ישראל היא ביתו של העם היהודי, אך הישראלים צריכים להראות שהם מוכנים לשים קץ לכיבוש שהחל בשנת 67'. עליהם להוריד מאחזים בלתי חוקיים ולהפסיק את הבנייה לא חוקית".

"גם לעולם הערבי יש תפקיד מכריע. היוזמה הערבית היא צעד חיובי. על המדינות הערביות ללכת לקראת נורמליזיציה מלאה עם ישראל. אלו צעדים חיוניים לקראת השגת השלום המיוחל".

גם לקהילה הבינלאומית יש תפקיד חשוב. עליה לסייע לממשלה הפלסטינית לבנות מוסדות שיאפשרו מדינה דמוקרטית עצמאית. ארה"ב מאמינה שניתן לקדם כך את השלום. הדמוקרטיה תוביל את השלום. הזמן נכון, המטרה צודקת ואני יודע שהם יכולים להצליח. אני אעשה כל שביכולתי שזה יצליח. אני נותן את התחייבותי לשתמש במשאבים של ארה"ב כדי שהתהליך יצליח. הגיע הזמן שהישראלים יחליו בביטחון במדינתם. הגיע הזמן שהקיצונים יספגו את התבוסה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully