וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תושבי עזה נשכחו בדרך לאנאפוליס"

ניר יהב

27.11.2007 / 8:18

ראש תוכנית הסיוע של האו"ם בעזה אומר כי התושבים מתוסכלים: "שכחו אותנו מחוץ לתהליך". שר לשעבר: אנו זכאים לחיים

"1.5 מיליון תושבי עזה מרגישים ששכחו אותם בדרך לאנאפוליס". כך אומר חאלד עבד א-שאפי, ראש תוכנית הסיוע והפיתוח של האו"ם בעזה (UNDP). בשיחה עם וואלה! חדשות הוא מתאר את התסכול האדיר שחווים תושבי הרצועה. "בניית אמון בין ישראל לפלסטינים לא יכולה להיעשות רק בגדה המערבית. תושבי עזה מרגישים ששכחו אותם מחוץ לתהליך. הם נדחים על ידי כולם, כולל על ידי ההנהגה ברמאללה".

עבד א-שאפי מתאר במילים את הכאב שחשים תושבי הרצועה כתוצאה מהמצור המוטל עליה בחצי השנה האחרונה, מאז השתלטות חמאס עליה. בעוד חבריהם ברמאללה ובשכם זוכים לעבוד, לצאת לטיפולים בבתי החולים, לקיים מסחר ולצאת ללימודים בחו"ל, תושבי עזה מרגישים שהודרו מכל תהליך מדיני. "תושבי עזה משלמים את מחיר ההשתלטות של חמאס", כך עבד א-שאפי. "בסך הכול, מדובר באנשים שנקלעו לסיטואציה שלא בחרו בה. האווירה הזו רק מעוררת את הקיצוניים".

יושב ראש הוועדה למאבק במצור על עזה, ג'מאל אל-חודרי, אינו מעוניין לדבר על אנאפוליס אלא על החיים ברצועה. "אני לא רוצה לדבר על פוליטיקה אלא על המצור. כולם מסכימים שבני אדם זכאים לחיים גם במצב מלחמה, אבל זה לא קורה פה". אל-חודרי, שכיהן בעברו גם כשר התקשורת הפלסטיני, מתאר בפני וואלה! חדשות את החיים הקשים של העזתיים: "מיליון וחצי בני אדם חיים במצב קשה מאד. כל המעברים סגורים באופן הרמטי, אי אפשר לצאת לטיפולים בבתי החולים, אי אפשר לצאת ללמוד בחו"ל ואי אפשר לקבל סחורה".

"הכלכלה בעזה הרי תלויה בישראלית", מסביר אל-חודרי, "ובמשך 40 שנה נהגו הסוחרים לקבל את סחורותיהם בנמל אשדוד, אך בחצי השנה האחרונה ישראל מונעת מעבר של סחורה. קרוב ל-1,500 מכולות ממתינות בנמל אשדוד". לדבריו, 3,500 מפעלים נסגרו כתוצאה מהמצור על עזה. "חומרי גלם אינם יכולים להיכנס לעזה, בכללם חומרי בניין כמו מלט. לפיכך אי אפשר לבנות בתים חדשים ברצועה. אנשים מצטופפים בחדרים קטנים משום שאין להם בתים חדשים לגור בהם".

"יד מושטת לשלום ויד מנתקת חשמל"

עבד א-שאפי, מומחה לכלכלה, מגדיר את הכלכלה ברצועה כ'מרוסקת'. "אחוז האבטלה גבוה מאוד, הסקטור הפרטי מפורק לגמרי, אין פעילות עסקית, סקטור הבנייה הרוס, אין שירותים לאזרח ובני אדם אף מתים מדי יום משום שהם אינם מקבלים טיפולים רפואיים". לדבריו, "יש ברשותנו 70 מיליון דולר בבנק שממתינים לפיתוח ולבניית בתי ספר, אלא שאי אפשר להשתמש בהם משום שאין ברצועה אפילו מלט לבנייה".

"מצב שבו ישראל נוסעת לאנאפוליס עם יד אחת מושטת לשלום ועם היד השנייה היא מנתקת את החשמל, הוא מצב בלתי אפשרי", אומרת לוואלה! חדשות עו"ד שרי בשי, מנכ"לית עמותת 'גישה', שעסקה רבות בסגר על עזה. "רוב תושבי עזה אינם תומכי חמאס, אלא אנשים רגילים שסובלים כבר שישה חודשים ממצור כמעט מוחלט שמונע כל אפשרות לניהול חיים תקינים. אני לא מבינה איך ניתוק חשמל לחדר ניתוח משרת אינטרס ישראלי. אני מתביישת שזה הפתרון שאנחנו מציעים לירי טילי הקסאם".

ומה באשר ליום שאחרי אנאפוליס? א-שאפי מעריך כי בניגוד להצהרות, ישראל לא תערוך מבצע צבאי ברצועה. "ראשית אני יכול להבטיח לך שתושבי עזה מתנגדים לירי הרקטות לעבר ישראל. למרות הדיבורים על מבצע בעזה, איני חושב שישראל תעשה זאת משום שהיא מעונינת בפיצול בין הגדה לרצועה. ישראל לא רוצה לראות אחדות פלסטינית".

"בכנות", מסכם א-שאפי בעצב, "לאור ההצהרות של שני הצדדים, לתושבי הרצועה אין הרבה תקווה שייצא משהו מאנאפוליס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully