וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים חפציבה: הבנקים יחוייבו לספק ערבות מכר

שלומי שפר

25.11.2007 / 12:47

בעקבות התערבות המפקח, תסופק הערבות לרוכש הדירה גם אם הכסף לא הגיע לחשבון הפרויקט. כמו כן ניתן יהיה לממש את הערבות כבר כאשר ברור שהפרויקט לא יושלם

פרשיית חפציבה ממשיכה להכות גלים בענף הבנקאות. היום התברר כי בעקבות התערבות הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ישונו ערבויות המכר הניתנות ללקוחות הרוכשים דירות. השינויים הם לטובתו של הלקוח ונובעים ממשא ומתן בין בנק ישראל לבנק מזרחי-טפחות שקיבל תוקף של פסק דין בבית הדין להגבלים עסקיים. במקרה כזה השינויים חלים על כלל החוזים, כלומר על כל הבנקים למשכנתאות.

התנאי המהותי ביותר שיימחק מכתבי הערבות של הבנק בעקבות פסק הדין הוא התנאי המתלה את תוקף הערבות הבנקאית בהפקדת כספים לחשבון הפרויקט. עובדה זו תומכת בעמדת המפקח על הבנקים בפרשת חפציבה, המכירה בתוקפן של הערבויות שקיבלו רוכשי הדירות בלי לבחון אם התקיים התנאי האמור בשל היותו תנאי מקפח.

תנאי נוסף בהתאם לפסק דין יאפשר לרוכש לממש את הערבות במקרים בהם ברור שהדירה לא תיבנה, אף אם טרם הגיע המועד החוזי למסירת הדירה לרוכש. על פי נוסח הערבות טרם שינויו, היה הבנק רשאי לסרב למימוש הערבות, במקרים שלא ניתן, למשל, לקבלן היתר בנייה, או שמסיבה אחרת ברור לכל שהקבלן, או מי שיחליף אותו, אינו יכול לבנות את הדירה כלל.

דוגמאות אחרות לשינויים שיחולו בנוסח הערבות בעקבות פסק דין הן: תשלום סכום הערבות לידי הרוכש בהתאם לתנאי הערבות, יעשה תוך 30 ימים לכל היותר מיום קבלת דרישתו של הרוכש לתשלום הערבות (ולא תוך 90 ימים כפי שהופיע בנוסח הערבות נשוא הבקשה); יימחק התנאי למימוש הערבות, לפיו הרוכש נדרש לפנות לקבלן בדרישה לקיום התחייבותו; תימחק הדרישה למתן תצהיר של הרוכש בדבר פניה בכתב אל הקבלן בדרישה לקיום התחייבותו של הקבלן על פי ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully