וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל לא היה מוכן למלחמת לבנון"

יהושע בריינר

19.11.2007 / 17:30

דו"ח מבקר המדינה 2007: מילואימניקים לא התאמנו במשך שנים, מפקדים מונו בלי הכשרה, ומחסני החירום לא היו מוכנים

צה"ל אינו מוכן למלחמה, מערך המילואים לא היה מוכן למלחמת לבנון השנייה, גדודים שלמים לא ביצעו תרגילי אש במשך חמש שנים, ומפקדי גדודים וחטיבות מונו על אף שלא עברו את הקורסים המתאימים. כך כותב מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בדו"ח חמור, המבקר את התנהלות צה"ל ומערכת הביטחון ערב המלחמה ולאחריה.

בדו"ח שהתפרסם היום (שני), נכתב כי יום לפני פרוץ המלחמה נפגש ראש הממשלה אהוד אולמרט עם פורום מטכ"ל. במהלך הפגישה, הודיע אחד מחברי הפורום, כי מערך המילואים אינו כשיר למלחמה. עוד נכתב, כי צה"ל כלל לא עדכן את שר הביטחון דאז עמיר פרץ בעניין המחסור בציוד ובחוסר הכשירות של יחידות המילואים.

מהדו"ח עולה, כי צה"ל הפחית באופן משמעותי את מספר ימי האימונים של חיילי המילואים, לכאורה, בעקבות שינויים בתקציב הביטחון. לדברי המבקר, "צה"ל לא הציג לדרג המדיני את המשמעויות המבצעיות של פגיעה זו בכוחות היבשה ואת השפעתה על כשירות מערך המילואים במלחמה".

בנוסף מסתבר כי חלק גדול ממפקדי החטיבות והגדודים בסדיר ובמילואים בין השנים 2001 עד 2007 לא השתתפו בהשתלמות למח"טים, ושימשו בתפקידם פחות מ- 24 חודשים. "פרק זמן מזערי למילוי תפקיד זה", כותב מבקר המדינה, "במצב כזה, יהיו מח"טים שסיימו את תפקידם מבלי שביצעו תרגיל חטיבתי מלא". כמו כן עולה, כי 39% ממפקדי הפלוגות לא השתתפו בקורס מפקדי פלוגות כנדרש.

ציוד החירום היה חסר

עוד כותב המבקר, כי ציוד לחימה בסיסי המיועד ליחידות המילואים כלל לא היה במחסני החירום, וכי גם אם היה, לא היו מספיק חיילי סדיר שיתחזקו את המחסנים. כך למשל מצוין בדו"ח כי בחטיבת טנקים של אחת מאוגדות הצפון נמצא מחסור של 44% במספר האמצעים לראיית לילה.

גם עתה, כמעט שנה וחצי לאחר סיום המלחמה, עדיין לא תוקנו 50% מהתקלות שנמצאו ברכבים הקרביים המשוריינים. מבקר המדינה אף הזהיר, כי "יש חשש לכאורה שאם תפרוץ מלחמה בטרם יסתיים שלב ההחזרה לכשירות, שיעור הרכב הלא כשיר יהיה גדול מזה שהיה ערב מלחמת לבנון השנייה".

"לקחי המלחמה מיושמים"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לממצאים החמורים, כי "צה"ל לומד את המסקנות והלקחים שמעלה דו"ח מבקר המדינה והוא מחויב ליישומו המלא תוך בקרה ומעקב אחר דרכי היישום. לאחר מלחמת לבנון השנייה קיים צה"ל תהליך עמוק ומקיף של תחקירים והפקת לקחים בכל הקשור לשיפור ההיערכות של מערך המילואים בזרוע היבשה. כל זאת, בדגש מיוחד על האימונים, ההכשרות ומחסני החירום. חשוב לציין, כי עוד בטרם פורסם דו"ח מבקר המדינה בנושא מערך המילואים בוצעו אימונים בהיקפים שלא נודעו בשנים האחרונות".

"בנושא הכנת קצינים לתפקידים בכירים, נקבעו ובוצעו קורסים לרמת מפקדי חטיבות אותו כבר ביצעו 36 אלופי משנה המשמשים בתפקידי מפקדי חטיבות. כמו כן, בוצע קורס מפקדי אוגדות לקצינים המשמשים בתפקיד זה, או לאלה העתידים להתמנות לתפקיד מפקד אוגדה".

"כחלק מלקחי המלחמה חוזק מערך מחסני החירום (ימ"חים). במסגרת זו הוכנה תוכנית "אשד הנחלים", תוכנית רב שנתית לחמש השנים הקרובות אשר תוקצבה בהיקף רכש של קרוב לשני מיליארד שקלים טרם פרסום הדו"ח בוצע רכש בהיקפים גדולים אשר הביא לשיפור משמעותי במלאים ולשדרוג הציוד בימ"חים, שיעדו להביא את הציוד והאמצעים המאוחסנים בימ"חים לרמת איכות וכמות שתענה על צרכיו המבצעיים של צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully