וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין עושה כבוד למרגל האטום

שי אילן

13.11.2007 / 12:44

ג'ורג' קובל, שמת לפני שנה, העביר לברה"מ את סודות הגרעין האמריקאי. בוושינגטון רצו לקבור את הפרשה. פוטין השיב עטרה ליושנה

ג'ורג' קובל מאיווה, ארצות הברית, זכה השבוע לכבוד נדיר. הקשיש שמת לפני כשנה במוסקבה, כשהיה בן 90, זכה לאות הכבוד הגבוה ביותר מידו של נשיא רוסיה [[ולדימיר פוטין]]. קובל, שהיה אלמוני בחייו, העביר על פי הפרסומים את סודות הגרעין של ארצות הברית לברית המועצות, בתקופת "פרויקט מנהטן". לדברי הנשיא הרוסי, קובל, מדען ממוצא יהודי, היה היחיד שהצליח לחדור לפרויקט, וגילוייו הצליחו להאיץ את פיתוח הפצצה הרוסית.

הצלחתו של המרגל נבעה מההיסטוריה המשפחתית הבלתי שגרתית שלו. משפחתו היגרה מרוסיה לאייווה, והוא נולד בארצות הברית. אחר כך חזרה משפחתו לרוסיה, ושם הוא גויס למודיעין. קובל היה מדען מבריק, והוא הוחזר בחזרה לארצות הברית בשנות הארבעים. גם אישיותו, ככל הנראה, התאימה לתפקיד – מי שהכיר אותו תיאר אותו כשובה לב ומקסים. הוא היה שחקן בייסבול מוכשר ודיבר אנגלית מושלמת, ללא כל מבטא זר.

קובל הצליח במקום בו אחרים נכשלו, גם משום שהיה מרגל אמיתי, בעל הכשרה מודיעינית. בניגוד לאחרים, הייתה לו גישה למקומות הרגישים ביותר בתוכנית הגרעין של ארצות הברית. דבר היותו מרגל הייתה ידועה בארצות הברית אחרי בריחתו לרוסיה, בתום מלחמת העולם השנייה אולם וושינגטון לא רצתה לפרסם את הפרשה. כעת החזיר פוטין את שמו של קובל לדפי ההיסטוריה, כחלק מניסיונו להעלות מחדש את קרנה של התקופה הסובייטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully