וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה אין פועלים רומנים? ברומניה

רז סמולסקי

29.10.2007 / 12:32

הפועלים המקומיים השתלבו בענף הבנייה בכל רחבי אירופה ובישראל. רק היזמים ברומניה נתקעו ללא פועלים ונקלעו למשבר

ענף הבנייה הרומני סובל באחרונה ממחסור בעובדים. שוק הנדל"ן ברומניה התבגר, ואחרי שנים שבהן קרקעות רק החליפו ידיים, הגיע שלב הבנייה. אולם חברות נדל"ן הפועלות ברומניה, בהן גם חברות ישראליות, אינן מוצאות פועלים לביצוע העבודות. לישראלי המצוי הדבר עשוי להיראות אירוני ואף משעשע, אבל אנשי הנדל"ן ברומניה אינם מחייכים.

עו"ד צחי נרקיס ממשרד עו"ד פירון בר ניר אירופה, שפועל ברומניה זה כעשור, מסביר: "בשמונה השנים האחרונות, העסקות העיקריות של המשקיעים הזרים ושל הרומנים עצמם היו עסקות של קרקעות - קנו קרקע ואחרי פרק זמן מסוים מכרו אותה בתשואות של מאות אחוזים, ללא קשר להשבחה שנעשתה בה. אמנם נבנו גם פרויקטים, אבל הם היו מעטים. בשנתיים האחרונות, הגיעו הקרקעות למחירים כאלה שכבר לא איפשרו לגלגל את הקרקע הלאה, וכדי להרוויח צריך היה להתחיל לבנות.

"במערכות הבנייה ברומניה נוצרו צווארי בקבוק, שמתחילים בעומס על העיריות המאשרות את תוכניות הבנייה", מסביר נרקיס. "בבוקרשט עצמה המערכת פועלת בצורה סבירה, אבל בערי לוויין קטנות יותר יש אלפי דונמים של קרקעות שהופשרו לבנייה - הדבר יצר עומס של בירוקרטיה ותקציבים לפיתוח תשתיות (כבישים, חשמל וכו').

"קיים גם מחסור בקבלנים רומנים שיש להם ידע ויכולת מתאימים לביצוע פרוייקטים במסות גדולות, ובנוסף קיים מחסור בידיים עובדות". אם כך, לאן נעלמו הפועלים הרומנים? לאחר שרומניה הצטרפה לאיחוד האירופי, העדיפו הפועלים שעבדו במדינה להתפזר במערב אירופה ולא לשוב לעבוד במולדתם.

נרקיס סבור כי הבעיה תיפתר באמצעות כוחות השוק. "היזמים מתמודדים עם המחסור על ידי הבאת קבלני ביצוע, מנהלי עבודה ומנהלי אתרים מישראל", הוא אומר. "כדי לפתור את המחסור בכוח האדם תצטרך ממשלת רומניה לפתות את הרומנים לשוב לארצם באמצעות תמריצים, או להכניס לתחום עובדים זרים מסין.

המצב החדש, שבו מצד אחד קיים רצון של היזמים להשביח קרקעות ולבנות עליהן ומהצד האחר יש מחסור בכוח עבודה לבנייה, גרם לטענת נרקיס, לעלייה מסוימת בעלויות הבנייה - כפי שקרה גם במדינות מתפתחות אחרות כמו פולין.

מעדיפים את מערב אירופה

אבי מור, מנכ"ל משותף בחברת חנן מור, הבונה פרויקט מגורים בבוקרשט, מספר כי בשנתיים האחרונות התייקרו עלויות הבנייה ברומניה מכ-500 יורו למ"ר מבונה לכ-700 יורו למ"ר. לדבריו, אחת הסיבות לכך היא מחסור בידיים עובדות, שהביא לעלייה חדה בשכרם של פועלי הבניין בשנתיים האחרונות, ל-500-600 יורו בחודש.

"מאז ינואר 2007, כשרומניה הצטרפה לאיחוד האירופי, קל מאוד לפועלי בניין רומנים ולבעלי מקצועות אחרים לעבוד במערב אירופה", אומר מור. "הם מקבלים דרכון אירופי, ולרוב מוצאים עבודה ללא בעיות. מינואר עד אוקטובר עברו רבבות פועלים מרומניה לספרד, פורטוגל, איטליה, בריטניה ואירלנד".

איך מתמודדים היזמים ברומניה עם המחסור בידיים עובדות? כמו בשאר המדינות באירופה, יש התארגנות של יזמים להביא פועלים מסין, מטורקיה וממולדביה. לדברי מור, העלויות אמנם עלו עקב כך, אך היזמים עדיין עובדים בטווח רחב יחסית של 35%, שיכול לרדת גם ל-25% מבלי לפגוע בהם. בנוסף, רבים מהיזמים דוחים את שיווק הדירות עד לאחר גמר הבנייה של השלד, כדי שיוכלו לקבוע מחיר ריאלי לדירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully