וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין מזהיר ממשבר טילים חדש עם ארה"ב

26.10.2007 / 23:08

נשיא רוסיה אמר שהצבת טילים אמריקאים באירופה עלולה ליצור מצב דומה למשבר הטילים בקובה בשנות ה-60. ארה"ב דחתה את ההשוואה

נשיא [[רוסיה]] ולדימיר [[פוטין]] אמר היום (שישי), כי תוכניות ארצות הברית להציב באירופה טילי יירוט יכולה ליצור מצב, הדומה לזה שהיה בזמן [[משבר הטילים בקובה]] בשנות השישים. הנשיא הרוסי דיבר בפני פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בפורטוגל, שמטרתה להעמיק את היחסים בין רוסיה לאיחוד למרות המחלוקות בנושאי זכויות אדם ומדיניות החוץ.

הבית הלבן דחה את ההשוואה שערך פוטין, ומסר בהודעתו כי "קיים הבדל היסטורי ברור מאוד בין שני המקרים". דובר מחלקת המדינה שון מקורמיק הדגיש את כוונותיה ההגנתיות של ארה"ב בהצבת הטילים באירופה.

ברשת BBC דווח, כי כבר מזה זמן שרוסיה מביעה את התנגדותה לתוכניות ארה"ב לבנות בסיסי טילים במדינות מזרח אירופה. כאשר נשאל בליסבון לגבי התכניות האמריקאיות לבנות את הבסיסים, אמר הנשיא פוטין כי האיום על גבולות רוסיה, מזכיר את זה שהציבה רוסיה לארה"ב בזמן משבר הטילים.

"אני מזכיר לכם איך המצב התפתח באורח דומה באמצע שנות השישים" הוא אמר, והוסיף כי "פעולות דומות נעשו בידי ברה"מ כאשר היא פרשה טילים בקובה ובכך עוררה את משבר הטילים. מבחינתנו, המצב דומה מאוד".

עם זאת, הדגיש הנשיא הרוסי, כי המתח הנוכחי לא מתקרב לשיא שאליו הגיע המשבר בקובה. "תודה לאל שאין לנו את משבר הטילים בקובה עכשיו" הוא אמר, וציין כי "זה בעיקר בזכות האופן העמוק שבו השתנו היחסים בין רוסיה לארה"ב ואירופה".

החלטתה של מוסקבה מ-1962 לפרוש טילים גרעיניים בקובה, שממנה ניתן היה לפגוע בשטחה של ארה"ב, נחשבה תגובה על בנייה של בסיסי צבא אמריקאים באירופה. המשבר החל כאשר מרגל אמריקאי גילה את התוכניות הסובייטיות, ומידע זה הביא את שתי המדינות אל סף מלחמה גרעינית. המתחים הגיעו לסיומם רק לאחר שמנהיג ברה"מ ניקיטה חרושצ'וב הסכים לפרק את הבסיסים בתמורה לערובות בטחוניות שארה"ב לא תתקוף את קובה הקומוניסטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully