וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: מסקנות אישיות בוינוגרד?

נעה נבט

13.10.2007 / 7:37

הוועדה לבדיקת מלחמת לבנון השנייה חזרה לכותרות. האם יהיו מסקנות אישיות ואיך זה קשור לקציני צה"ל? המדור לפשטות תקשורתית

ועדת וינוגרד לבדיקת [[מלחמת לבנון השנייה]] מתקרבת לקו הסיום. השופט בדימוס אליהו וינוגרד וחבריו עתידים לסיים את עבודתם עד סוף 2007, אחרי חודשים ארוכים של שמיעת עדויות והתמודדות עם הדרג המדיני, צה"ל ובג"ץ.

השבוע פורסם כי הוועדה תמנע ממסקנות אישיות, ותסתפק בניתוח מהלכי המלחמה ומערך השיקולים של הדרג המדיני והצבאי. השאלה הבלתי נמנעת היא – מה הטעם בוועדת בדיקה, אם ממילא היא לא מפנה אצבע מאשימה כלפי האחראים?

ועדת וינוגרד נתקלה בקשיים כבר עם הקמתה, כשהתברר שהיא תהיה ועדת בדיקה ממשלתית בלבד, ולא תהנה מהסמכויות הנרחבות של ועדת חקירה ממלכתית. וינוגרד ועמיתיו קיבלו אומנם סמכויות דומות לאלו של ועדת חקירה ממלכתית, אך בניגוד לה הם לא בלתי תלויים לחלוטין, וראש הממשלה השפיע על בחירתם. זו הסיבה שלאחר מינויים הוגשו לבג"ץ כמה עתירות, בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית. בית המשפט אומנם הביע את אי שביעות רצונו, אבל לא התערב משום שרוב השופטים סברו שלממשלה יש סמכות להקים ועדת בדיקה ממשלתית.

מסקנות אישיות, ובעיקר ציבוריות

אחת הסוגיות המרכזיות שעמדה על הפרק מרגע הקמתה של הוועדה היתה אם היא תכלול בדו"ח הסופי שלה מסקנות אישיות, כלומר המלצה ברורה וחדה להדיח את האחראים. בפני הוועדה עמדו שתי אפשרויות, שכל אחת מהן טמנה בחובה יתרונות וחסרונות. האפשרות הראשונה היתה לפרסם מסקנות אישיות כלפי שורה של רמי דרג – החל מראש הממשלה אהוד אולמרט, דרך שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ וכלה ברמטכ"ל לשעבר דן חלוץ. מאחר שפרץ וחלוץ התפטרו, הבכיר העיקרי על הכוונת הוא אולמרט, כמו גם קציני צבא בכירים שהיו מעורבים במלחמה בצפון.

החלטה על פרסום מסקנות אישיות היתה מחייבת את הוועדה להוציא מכתבי אזהרה לכל מי שעלול להיפגע מהמסקנות, ולתת להם אפשרות להגן על עצמם. צעד כזה היה גורר אחריו חודשים ארוכים של הליכים משפטיים, עיון בראיות וחקירות נגדיות של עדים, ובאופן ישיר מעכב את יישום לקחי המלחמה ומערער את המערכת הפוליטית. על פי הפרסום השבוע, הוועדה בחרה באפשרות השנייה: להימנע מהגשת מסקנות אישיות ולהשאיר את המלאכה לציבור, שיחליט בעצמו מה משמעות ממצאי הוועדה ויכריע את עתידו של ראש הממשלה בקלפי, ולחברי הכנסת, שיכולים להביע אי אמון בממשלה.

לכאורה, הפרסום היה אמור "לעשות חיים קלים" לקציני צה"ל. בפועל, קצינים רבים חוששים עדיין שגם ללא מסקנות אישיות, אמירות כלליות של הוועדה יקרינו על מעמדם. השבוע פנתה הסנגורית הצבאית הראשית לוועדת וינוגרד בדרישה שתודיע תוך חמישה ימים מיהם הקצינים והחיילים שעלולים להיפגע ממסקנות הדו"ח הסופי. הסנגוריה מבקשת לוודא שהקצינים יוזהרו מראש ותינתן להם זכות להשמיע את נימוקיהם לפני שיתפרסם הדו"ח הסופי.

בשבוע הבא עתידה ועדת וינוגרד להתכנס ולקבל החלטה סופית בסוגיית המסקנות האישיות. חשוב לזכור – וינוגרד ועמיתיו עדיין לא אמרו את המילה האחרונה. גם אם לא ימליצו במפורש לשלוח את ראש הממשלה הביתה, ייתכן והדו"ח הסופי יהיה חמור מספיק כדי לגלגל מהלך פוליטי שיביא לבסוף להדחתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully