וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש מגפת סרטן?

שרון נובק

8.10.2007 / 15:00

למרות הכותרות, מומחים טוענים שאין שינוי בתפוצת המחלה, ואינם מייחסים אותה לזיהום האוויר. עם זאת, מומלץ לחיות חיים בריאים

עיתוני הבוקר הגדולים קידמו את קוראיהם הבוקר (שני) בכותרות המתריעות מפני "מגפת הסרטן" ו"מכת הסרטן" התוקפת את עם ישראל. העיתונים מצטטים נתונים מתוך דו"ח רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, שפורסם אתמול, ומתריעים מפני התפשטות המחלה ומפני עלייה בשיעור החולים באזור באר שבע בפרט ובערים הגדולות בכלל.

"לא חלה התפתחות דרמטית בהופעת מחלת הסרטן", אמר פרופסור רפאל קטן, אונקולוג בבית החולים "שיבא" בתל השומר בשיחה עם וואלה! חדשות. "ידוע זה 20 שנים לפחות שכ-40% מהאוכלוסייה יחלו בסרטן במהלך חייהם". פרופ' קטן מסביר כי אם יש עליה בשיעור החולים היא נובעת מעליה בגיל הממוצע ומעליה בגילוי מוקדם. "השינוי המשמעותי היחיד הוא עלייה בשיעור הריפוי מהמחלה. מ-40% לפני 20 שנים לכ-60% היום".

גם ממנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי אין שינויים משמעותיים בשיעור התחלואה בעשר השנים האחרונות, ודו"ח משרד הבריאות אף מפרט ירידה בשיעור החולים באזורים מסוימים בארץ (ירידה של 21% באזור טבריה ושל כ-15% באזור רחובות).

דרך המניעה: חיים בריאים

"יש יותר מודעות למחלה ואנשים נבדקים יותר", אמרה היום דוברת האגודה למלחמה בסרטן רבקה פרייליך-זלצר לוואלה! חדשות. "גילוי מוקדם של המחלה מאפשר הישרדות גבוהה יותר", היא מסבירה. "התארכות תוחלת החיים מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן, שנפוץ יותר מעל גיל 50".

אמצעי התקשורת ואישי ציבור מיהרו להפנות היום אצבע מאשימה לעבר זיהום האוויר בערים בשל הנתונים המצביעים על שיעורי תחלואה גבוהים יותר בערים ועל עלייה משמעותית באזור באר שבע. "זיהום אוויר גורם לאחוזים בודדים ממחלת הסרטן", אומר פרופ' קטן. "זיהום האוויר לא מסביר משקל גבוה יותר לתחלואה בעיר". באגודה למלחמה בסרטן הטילו את האשמה על החיים המודרניים, אך אישרו כי רק 2%-4% ממקרי הסרטן נגרמים מגורמים סביבתיים.

על פי ארגון הבריאות העולמי, 43% ממחלות הסרטן ניתנות למניעה. אונקולוגים תמימי דעים לגבי הגורמים העיקריים להופעתן. "זו מחלה שאפשר למנוע על ידי הקפדה על אורח חיים בריא", אומר פרופ' קטן. "הימנעות מעישון, תזונה נכונה, פעילות גופנית וביצוע בדיקות לגילוי מוקדם עשויות בהחלט למנוע את המחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully