וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלה חברתית ושמה איידס

3.10.2007 / 13:44

למרות שמדובר במחלה שההתמודדות הרפואית עמה קלה יותר מסרטן, רוב הנשאים נשארים עמוק בארון. בישראל 2007 מדובר בווירוס חברתי

לפני למעלה משנה רמי גילה שהוא נשא איידס. כמעט כמו כל נשא חדש אחר, גם רמי חשש מאוד מההשלכות הבריאותיות של המחלה. רבים מאיתנו זוכרים את הימים שכל שפעת היתה הופכת למסוכנת, הפרסומות של 'בנטון' הפחידו מאוד, וגם המחשבה על בליעת כדורים רבים ביום לא עודדה. היום כמות הכדורים הצטמצמה, הבנו שלא נמות אם נשתה מכוס שנשא לגם ממנה, אבל רמי הבין, שאיידס הוא וירוס חברתי הרבה יותר ממה שהוא קליני.

כך למשל, חולי סרטן, שלרבים מהם תוחלת חיים נמוכה מנשאי איידס, אינם מתביישים לצאת אל המצלמות ולספר את סיפורם. כמה נשאים ראיתם מתראיינים לכלי התקשורת? כמעט כולם חיים עמוק בתוך הארון. "למעלה מ-90% מאיתנו לא נחשפים, עד לרמה שנשאים לא מספרים לפרטנרים בסקס שהם נשאים. הכי בארון בעולם", מספר רמי. "אני מהאחוזים הבודדים שלא מוכן לעשות סקס בלי שיודעים שאני נשא, אבל רוב הנשאים שמים קונדום ולא נותנים לפרטנר להחליט אם זה מתאים לו".

נושא ה"יציאה מהארון" כלפי שותפים לסקס הוא טעון מאוד. רמי כתב על כך בבלוג שניהל באתר ההיכרויות "אטרף", והסערה היתה רבה. נשאים רבים חושבים שזה בסדר לא לספר לאחרים כל עוד הם שמים קונדום, אבל רמי אומר שלו "זה לא מתאים. לצד השני יש זכות לדעת ולהחליט אם זה מתאים לו".

כך זכה רמי לקבל תגובות רבות וקיצוניות כשסיפר לאחרים. בעוד שיש כאלה שאומרים שזה בסדר, כל עוד הסקס בטוח, יש כאלה שמגיבים בהלם מוחלט ובורחים. רמי לא מאשים אותם: "לפני כמה חודשים התאהבתי במישהו, אחרי הרבה זמן שזה לא קרה. נפלתי על מישהו מאוד ליברלי, אבל כשסיפרתי לו שאני נשא, זה נפל. אני בטוח שאם לפני יותר משנה, כשלא ידעתי שאני נשא, הייתי נוהג בצורה דומה".

נשאים לא מקבלים משכנתה

למרות זאת, ואולי בשל זאת, רמי חושב שצריך לשבור את מחסום הבושה וכן לספר. "רק כך תתחיל התפיסה להשתנות" הוא אומר, "ואז יקרה מה שקורה בחו"ל - שם נשאים לא נמצאים עמוק בארון, הם מספרים על זה, ובגלל שזה פתוח לדיון, הציבור לא מסתכל עליהם בפחד".

דובר הוועד למלחמה באיידס אריק אלעד מספר, כי הסטיגמה והפחד מאיידס ומנשאים זו לא סתם בעיה חברתית, אלא משהו שמשפיע ישירות על קצב התפשטות המחלה: "בשל הסטיגמה הרבה מאוד אנשים נמנעים מלהיבדק כדי לא לשמוע תשובה חיובית. ככה יש עליה בכמות ההדבקות, בגלל שנשאים לא מאובחנים, לא מטופלים ולא מיודעים - ממשיכים לעשות סקס לא מוגן.

רמי הוא אחד הנשאים הבודדים שמוכנים לדבר בפתיחות על הנשאות. ועדיין, בלי שמו המלא, ללא פרטים מזהים, אפילו להסכים להזדהות בתור רמי ולא בתור ר' לקח לו זמן. "ההורים שלי יודעים, חברים ידעו מהתחלה, בעבודה מעט יודעים אבל הרוב לא. אני רוצה לשבור את מחסום הבושה ברמה של לצעוק את זה ולא להתבייש, אבל מחר אני אצא לאיזה בר ואקלוט שחצי מהקהל מסתכל עלי כי אני נשא".

לא רק המבטים בברים או במועדונים יפריעו לרמי בחיים. את הסיפורים על רופאי שיניים שסירבו לטפל בנשאים אנחנו מכירים. הנה עוד סיפור שבוודאי יפתיע לא מעטים. לרמי שיחק המזל, והוא מצא דירה שמצאה חן בעיניו במחיר בו הוא יכול לעמוד. על מנת לקבל משכנתה, צריך לעשות ביטוח חיים סטנדרטי שמותאם לה.

רמי פנה למספר חברות ביטוח, לחלקן פנה בטלפון ולחלקן בכתב במייל, ביקש ביטוח חיים לצורך משכנתה וציין כי הוא נשא איידס. כל חברות הביטוח סירבו לבקשה. משמעות הדבר: נשא במדינת ישראל לא יכול לקבל משכנתה ולקנות דירה. לרמי ידוע שישנם לפחות עוד שישה נשאים במצבו, וכי סוכן הביטוח של הוועד למלחמה באיידס מנסה לפנות ישירות לבנקים ולסייע בעניינם.

תפיסות מיושנות שצריך לשנות

מיותר לציין שרמי חי חיים רגילים. יש לו עבודה מסודרת, תחביבים וחברים. הוא לא חי חיים אומללים ולא רואה את עצמו כמסכן. כמוהו, כך גם הרבה נשאים אחרים. ביום שישי הקרוב, ה-5.10, תתקיים בסינמטק בתל אביב הקרנת הפרימיירה של סרטו של תומר הימן "out of focus". הסרט עוסק בכוריאוגרף אוהד נהרין, שגם ידבר בתום הסרט, ואינו עוסק באיידס.

למרות זאת, תומר בחר להקדיש את הפרימיירה לוועד למלחמה באיידס, כדי להדגיש את העובדה שנשאים מוקצים חברתית בשל תפיסות מיושנות שיש לשנות. האירוע יחל ב-16:30 ויופיעו בו רונה קינן, דין דין אביב ובועז נחייסי, ששמעו את סיפור המשכנתה ולא האמינו. כרטיסים למופע, במחיר 50-200 שקלים ניתן לרכוש בטלפונים 6202068-052 או 5602702-03. כולם מופיעים בהתנדבות מלאה וכל ההכנסות יועברו לוועד למלחמה באיידס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully