וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב נגד אירן: האסטרטגיה החדשה

שי אילן

30.9.2007 / 18:10

לדברי עיתונאי בכיר ב"ניו יורקר", ממשל בוש החליט לוותר על תקיפת מתקני הגרעין, לטובת פגיעה ממוקדת במשמרות המהפכה

האם ממשל בוש החליט לזנוח את תוכנית המגרה לתקוף את מתקני הגרעין של [[אירן]] ובמקום זה לפגוע במתקני צבא? במאמר שיפורסם השבוע בשבועון ה"ניו יורקר" מנתח סימור הרש, עיתונאי משפיע וזוכה [[פוליצר]], את העמדות החדשות שאימץ הממשל האמריקאי נגד אירן. הוא מתייחס לשורה של התבטאויות של בוש ואנשי ממשלו בדבר הקשר בין אירן ו[[עירק]].

בוש האשים את משמרות המהפכה האירניות באימונם של אנשי מיליציה שיעים מעירק, מתוך כוונה לערער את הממשלה הנבחרת ולפגוע בצבא ארצות הברית.

בכלי תקשורת רבים התייחסו להתבטאויות אלה כאל החרפה של הטון האמריקאי, לקראת הסלמה צבאית. ואכן, האמירה "נתתי אישור למפקדי הצבא שלנו להתעמת עם הפעולות הרצחניות של טהרן" הדהדה בחריפותה.

שינוי המוקד לעבר המעורבות של אירן בעירק הפך לעמדה פופולרית בממשל בוש, וחסידו העיקרי הוא סגן הנשיא [[דיק צ'ייני]]. אבל לשינוי כזה יש מחיר: הבית הלבן ביקש מהצבא לשנות את תוכניות המגרה לתקיפה באירן. התוכניות הקיימות כללו מתקפה נרחבת על תשתיות, בהן גם מתקני הגרעין האירניים. כעת מבקש הבית הלבן לפגוע במשמרות המהפכה באופן ממוקד, גם מתקנים בטהרן עצמה, הקשורים לפגיעות בצבא ארצות הברית בעירק.

לא למרוט לאריה את הגבות

לבוש, אומר הרש, קל יותר לשווק אסטרטגיה כזאת. הציבור בארצות הברית לא חש איום מהתחמשות גרעינית של אירן. התפיסה הרווחת, גם בקהילת המודיעין, הוא שיידרשו לאירן 5 שנים להגיע ליכולת גרעינית. הקמפיין שנועד לשכנע את הציבור האמריקאי בדבר הסכנה הנשקפת מאירן גרעינית נכשל. לעומת זאת, הציבור מבין שאירן באמת פוגעת בחיילים האמריקאים בעירק ומעודדת טרור.

הרבה יותר קל יהיה למכור מתקפה "נגד הטרור" מאשר נגד תשתית גרעינית עתידית. [[בריטניה]] מעונינת באסטרטגיה החדשה, וגם [[אוסטרליה]] הביעה שביעות רצון משינוי העמדה. בישראל מאוד לא אוהבים את השינוי, כמובן. הרש אמר שגורם ישראלי אתו שוחח אמר לו: "כשאתה עומד מול אריה, אתה צריך להרוג אותו, או לברוח. אל תמרוט לו את הגבות".

עדיין אין אור ירוק לפעולה

אבל הממשל האמריקאי סבור שלאסטרטגיה החדשה יש סיכוי טוב למשוך פחות ביקורת בינלאומית. ארצות הברית תטען שמדובר בפעולות הגנתיות – אפילו [[ביל קלינטון]] ביצע מתקפות ממוקדות באפגניסטן, סודן ובגדד. בוש נחוש לא לאפשר לאירן להיות המרוויחה הגדולה מהפלת שלטונו של סדאם חוסיין, והוא היה רוצה לפעול לפני סוף הקדנציה שלו.

אשר לשאלה אם זה יקרה – הרש אומר שהוא שמע שוב ושוב ש"בוש עדיין לא נתן אור ירוק לפעולה", ויתכן שלעולם לא ייתן. עם זאת, יש עלייה משמעותית בקצב התכנון של פעולה, וה- CIA הגדיל באופן משמעותי את הדסק האירני שלו. "זה כמו ב-2002, לפני המלחמה בעירק", אמר בכיר לשעבר בארגון. הוא סיפר שה – CIA מעביר אנליסטים ומגביר את הקצב. רק על דבר אחד עדיין לא חשבו, לדבריו – כיצד האירנים יגיבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully