וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות פשוטות: מה גורם לעליות המחירים?

נעה נבט

29.9.2007 / 6:42

איך משפיעה העלייה ברמת החיים בסין על מחיר הלחם בארץ, ומדוע הדלק הירוק עושה רע לפרות? המדור לפשטות תקשורתית

גל ההתייקרויות של מצרכי היסוד בשבועות האחרונים הכניס את המדינה ללחץ. העלייה במחירי הלחם גררה תגובות חריפות של פוליטיקאים ואנשי ציבור. אחרי הלחם התייקר גם החלב, ובשבוע שעבר נכנסה לתוקפה העלייה במחירי ביצי המאכל. השבוע פורסם כי אחרי החגים יגיע תורם של מוצרים נוספים.

משה יוסטמן, פרופ' לכלכלה, דיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן גוריון ועמית בכיר במכון ואן ליר בירושלים, מנסה להרגיע. "באופן כללי, בשנים האחרונות המדד יציב מאוד. בשנה האחרונה היתה עלייה של אחוז או שניים, אבל לצד המחירים שעולים, יש כאלה שיורדים".

-ובכל זאת, מחיריהם של מוצרי היסוד עלו.

"מחירי הלחם, החלב והביצים הם נתונים שמושכים תשומת לב רבה. אומנם יש להם משמעות סימבולית, אבל משקלם בסל הצריכה של אדם ממוצע קטן מאוד. אני לא מקל ראש בחשיבותם, במיוחד עבור השכבות החלשות, אבל עבור האדם הממוצע, התנודות במחיר הלחם קטנות מאוד. לדעתי, רוב האנשים בכלל לא יודעים מחירם של המוצרים האלה. צריך לצמצם את הפערים בישראל, אבל זה לא קשור למחיר הלחם, אלא לקצבאות שניתנות לשכבות החלשות".

הסינים צורכים - המחירים עולים

גם אם לא מתרגשים מעליות המחירים, אי אפשר להתעלם מקיומן. כלכלנים מונים כמה סיבות שגרמו להן, אך גם עליהן ניתן לחלוק. יש המייחסים את עליות המחירים לשינויים הכלכליים המתרחשים בדרום מזרח אסיה. רמת החיים במדינות האזור, במיוחד בהודו וסין, הולכת ועולה, וכך גם הביקושים לסחורות שונות.

"אני לא כל כך קונה את הטענה הזו", אומר פרופ' יוסטמן. "שינוי כזה מתאים לטווח הקצר. בטווח הארוך יותר, המשק העולמי הוכיח שהוא מסוגל להתמודד עם העליה בביקוש, והוא מסוגל להתאים את ההיצע".

סיבה אפשרית אחרת לעליית המחירים נעוצה בהתייקרות החיטה. ההתחממות הגלובלית פוגעת ביבולים, ומחיר החיטה קופץ. המחירים מושפעים גם מהמעבר לדלק ירוק, אתנול, שעשוי מתירס וסוכר, אותם מגדלים על חשבון החיטה.

כשהחיטה מתייקרת, עולה מחירו של הלחם, וכך גם של החלב והביצים, מפני שהפרות והתרנגולות ניזונות מגרעיני חיטה. "גם אם מחיר החיטה יעלה בעשרות אחוזים, זה יתאזן מול סחורות אחרות, שמחירן יירד", אומר פרופ' יוסטמן.

מוצר נוסף שמחירו עולה באחרונה הוא הדלק, בעקבות התיעוש הגובר והעלייה רמת החיים בסין. במשחק הפשוט של ביקוש והיצע, כשהסינים צורכים יותר דלק, מחירו עולה. החדשות הטובות – מאחר וישראל מייבאת נפט בדולרים, וכעת השקל חזק יחסית לדולר, העליות מתונות יחסית. עוד סיבה לקוות ששער הדולר ימשיך לצנוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully