וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים

אלי שיצר

20.9.2007 / 23:23

מדד נאסד"ק רשם ירידה של 0.5% ומדד דאו ג'ונס איבד 0.4%. הנגיד האמריקאי: אני לא פוסל הורדות ריבית נוספות במידה שיידרשו

בעקבות התפוגגות אפקט הריבית, נחתם יום המסחר בוול סטריט בירידות שערים. מדד נאסד"ק רשם ירידה של 0.5% ל-2654 נקודות, מדד דאו ג'ונס איבד 0.4% ל-13,764 נקודות ומדד S&P500 השיל 0.7% ל-1,519 נקודות.

אפקט הריבית המשיך להצעיד קדימה את בורסות וול סטריט גם אמש. בסיומו של יום מסחר יציב למדי ננעלו המדדים המובילים בעליות שערים של כ-0.6%. כעת, קרובים המדדים לרמות השיא של אמצע יולי אז החל משבר משכנתאות הסאבפריים.

הסיפור של היום: ברננקי ופולסון מעידים לפני בית הנבחרים על מצב השווקים

היום העידו נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי, ושר האוצר, הנרי פולסון, לפני ועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים והתייחסו למשבר בשוק האשראי ולהאטה בשוק הדיור. ברננקי ציין כי הוא לא פוסל הורדות ריבית נוספות במידה שאלו יידרשו לתמוך בכלכלה האמריקאית.

לטענת פולסון, על מנת להרחיב את תקרת רכישת תיקי המשכנתאות המותרת לשתי החברות, יש לשלב את הצעד במהלך משולב לחיזוק המבנה הרגולטרי של החברות בענף. פולסון סבור כי יש להתיר לשתי חברות מימון המשכנתאות הגדולות בארה"ב, פאני מיי ופרדי מק (סימול: FRM), להגדיל את התקרה המותרת להן בתחום הלוואות הג'מבו (משכנתאות ללווים) רק כצעד זמני בלבד וכן יש לעגן צעד זה וליישם רפורמה בענף המשכנתאות. עם זאת, ביחס לאפשרות כי חברות אלו יבטחו הלוואות ענק אלו, מעריך פולסון כי המהלך עשוי לספק מנוף לזמן קצר לשוק המשכנתאות.

עוד קודם לכן, כשעה לפני תחילת המסחר, פירסם משרד העבודה האמריקאי את מספר תביעות דמי האבטלה החדשות לשבוע החולף. מספר התביעות החדשות הסתכם ב-311 אלף - נמוך מתחזית האנליסטים, שצפו עלייה מינורית של 1,000 תביעות ל-320 אלף. נתון זה יכול להצביע על התאוששות בשוק העבודה בארה"ב, אולם יש להמתין ולראות את המגמה בשוק העבודה בטווח ארוך.

בגיזרת המקרו נמשכת החולשה בשוק הדיור. אתמול פורסם כי מספר התחלות הבנייה המשיך לרדת ונמצא כעת בשפל של 12 שנה, וכך גם מספר האישורים החדשים לבנייה.

מדד המחירים לצרכן, מאידך, הביא עמו חדשות טובות לשווקים: הוא ירד ב-0.1%, לראשונה מאז אוקטובר, בעוד שכלכלנים צפו כי הוא יישאר בלא שינוי. עם זאת, בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה התנודתיים, נרשמה כצפוי עלייה של 0.2% בליבת המדד.

נתוני המדד הם אינדיקציה מרכזית לגובה האינפלציה, הקובעת במידה רבה את שיעור הריבית - הנתון החשוב ביותר במידת השפעתו על שוקי המניות.

לצד האופוריה בשוקי ההון ברחבי הגלובוס, שהגיבו בעליות חדות ביומיים האחרונים, עדיין אסור להתעלם מהעובדה שהפחתת הריבית אינה תרופת פלא. לצד שוקי המניות המזנקים, חשוב לשים לב לעוד כמה נתונים, כמו מחיר הנפט שזינק לשיא חדש של 83.3 דולר לחבית והדולר שנפל לשפל היסטורי מול היורו - 1.4 דולר ליורו.

במחיר הנפט נרשמה עלייה של למעלה מ-10% בחודש האחרון, כך שזו עשויה לבוא לידי ביטוי בעלייה חדה במדד המחירים של חודש ספטמבר. דבר זה יצמצם את מרחב התמרון של נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בהחלטתו על הפחתות נוספות בגובה הריבית.

הפחתת הריבית החדה בה נקט הפד מהווה מעין הודאה שהמשק האמריקאי מתחיל לגלוש להאטה. היא מצטרפת לשורה של נתונים שאינם מבשרי טובות - מחירי הנדל"ן קורסים, התחלות הבנייה קופאות על מקומן, והיקפי הצריכה הפרטית יורדים בהדרגה.

שוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב רשם ירידות חדות על רקע היחלשות הדולר לשפל של כל הזמנים מול היורו ובעקבות התחזקות החששות מאינפלציה על רקע התגברות ההערכות כי הבנק הפדרלי יבצע הורדה נוספת של הריבית. התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה ב-3.3% ל-4.67%.

במוקד תשומת הלב: מגזר הפיננסים

בתחום הדו"חות הכספיים של החברות, ממשיך מגזר הפיננסים לעמוד במוקד תשומת הלב. לאחר שליהמן ברדרס ומורגן סטנלי פירסמו את תוצאותיהן הכספיות, פירסמו היום את תוצאותיהן גם גולדמן סאקס ובר סטרנס. שתי קרנות הגידור של בר סטרנס היו מהראשונות שנפלו ואותתו על תחילת משבר הסאבפריים. בוול סטריט ציפו לירידה חדה ברווחי בית ההשקעות בר סטרנס (סימול: BSC) ברבעון הפיסקלי השלישי, אך איש לא שיער שהנפילה תהיה כה תלולה.

הרווח הרבעוני הנקי של בר סטרנס נפל ב-61% לרמה של 171 מיליון דולר בלבד. מדובר בירידה החדה ביותר שידע בר סטרנס מאז המשבר ב-1998. בשורה העליונה, הצטמקו הכנסות בית ההשקעות ב-38% ל-2.1 מיליארד דולר. המניה הוסיפה 0.3%.

לעומתו, גולדמן סאקס, בנק ההשקעות הגדול בעולם, רשם עלייה מרשימה של 79% ברווחיו ברבעון השלישי של שנת הכספים של החברה ל-2.85 מיליארד דולר. זאת, הודות למכירה של חברת חשמל ולמרות ההפסדים בשל משבר הסאבפריים.

הבנק דיווח כי הפסדים גדולים שספג מהמשבר בשוק הסאבפריים קוזזו על ידי רווחים גדולים מהימור נגד שוק המשכנתאות. הבנק נאלץ למחוק את ערכן של הלוואות הנחשבות מסוכנות בשווי 1.48 מיליארד דולר. אותם הפסדים קשורים, בין היתר, גם לשתי קרנות גידור של הבנק, אשר רשמו ירידות חדות. מניית הבנק רשמה ירידה של 0.7%.

בקרב הישראליות: קומברס קיבלה הצעות לרכישת סטארהום

מניית קומברס טכנולוג'י הוסיפה 0.5% ל-19.3 דולר לאחר שקיבלה הצעות לרכישת החברה הבת הקטנה סטארהום מלפחות שלוש חברות - מוטורולה וניוסטאר (NewStar) האמריקאיות ולוג'יקה סי.אם.ג'י (LogicaCMG) הבריטית - תמורת סכום מוערך של 250-150 מיליון דולר.

סטארהום, המפתחת ומספקת תוכנות ומוצרים לשירותי נדידה עבור מפעילות הסלולר, תיכננה לצאת להנפקה בעבר אולם אז התפוצצה פרשת האופציות בקומברס.

חברת טאואר סמיקונדקטור דיווחה הבוקר על חוזה גדול עם חברה ששמה לא נמסר. מקורות בשוק מסרו כי טאואר תייצר שבבים עבור ענקית התקשורת, מוטורולה, בהיקף כספי של עשרות מיליוני דולרים בשנה למשך מספר שנים. המניה זינקה ב-6% ל-1.6 דולר. מדובר בעסקה לייצור המוני של שבבים בהיקף של כמה מיליוני דולרים בחודש במפעל FAB 2, בטכנולוגיה מתקדמת של 0.13 מיקרון.

שתי החברות הישראליות הפועלות בתחום מערכות התקשורת האלחוטית, אלווריון וסרגון, רשמו שיפורים ביומיים האחרונים ותיקנו את מרבית הנפילות שרשמו מתחילת החודש. מניית אלווריון המשיכה לעלות היום ב-2.1% למחיר שיא של כמעט 3 שנים - 13.9 דולר. מנגד, נסחרה סרגון בירידה של 2.6% לאחר שזינקה מעל ל-10% ביומיים האחרונים.

מניית אודיוקודס הוסיפה 1.8% ל-5 דולרים לאחר שבית ההשקעות קנטור פיצג'רלד העלה את המלצה לחברה מ"החזק" ל"קנייה", וצירף מחיר יעד של 6.5 דולרים - גבוה ב-32% מהמחיר בנאסד"ק.

מניית רדוור עלתה ב-0.1% ל-15.3 דולר והיא מתמקמת במחיר שיא של שמונה חודשים. זאת בעקבות שתי העלאות המלצה רצופות אשר הקפיצו אותה ב-16% בתוך פחות משבועיים. לאחר שלפני עשרה ימים העלה האנליסט מארק סו מ-RBC את המלצת ההשקעה שלו לרדוור ל"תשואת יתר" ונקב במחיר יעד של 18 דולר, הצטרף אליו אתמול גם האנליסט אהוד אייזנשטיין מבית ההשקעות אוסקר גרוס.

מניית סיליקום, מקבוצת רד תקשורת, תיקנה את הנפילה מאמש ועלה היום ב-1.3% ל-23.9 דולר. אמש צנחה המניה ב-13% לאחר שבית ההשקעות WR המבכרט חתך לה את ההמלצה ל"החזק" מ"קנייה".

מניית אר.אר לווינים מקבוצת רפק (35%) זינקה ב-7.9% והשלימה נסיקה של 19% מתחילת השבוע לאור הפניית אור הזרקורים אליה מצידו של גורו המניות ג'ים קריימר. קריימר סבור שלאר.אר סאט קיימת טכנולוגיה ייחודית, כך שהיא עשויה לכבוש נתחי שוק נוספים. נוכחותה כיום בשוק עומדת על 2% בלבד. עוד ציין קריימר כי הכנסות החברה צומחות בקצב שנתי של 40%. שווי השוק של החברה שהונפקה בנובמבר 2006 עומד על 390 מיליון דולר לאחר זינוק של 76% מתחילת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully