וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: מזון פגים של "סימילאק" גרם למחלה

נעמי וינר

20.9.2007 / 22:15

בפגיה של "סורוקה" עלו מספר מקרי התסמונת NEC לאחר שהחלו להשתמש במזון. משרד הבריאות: לא בטוח שיש קשר

בעקבות תלונה של מחלקת הפגים בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע, במשרד הבריאות חושדים כי קיים קשר אפשרי בין מזון התינוקות "סימילאק Special Care" לפגים לבין עליה בתחלואה של פגים במחלת מעיים בשם "[[תסמונת NEC]]". ועדה שהרכיב משרד הבריאות קבעה, כי לא ניתן להוכיח קשר ישיר בין העליה בתחלואה למזון התינוקות, אך גם לא ניתן לשלול אותו. משרד הבריאות הביא את הנתונים לידיעת מנהלי בתי החולים בארץ, אך לא הורה להם להמנע משימוש במזון.

תסמונט NEC, היא תופעה הקוראת לפגים בלבד, וגורמת לנמק ברירית המעי. היא יכולה להביא לסיבוכים קשים ובמקרים הקשים ביותר אף למוות. הגורם המוכר היחידי לתסמונת הוא הפגות עצמה, ואולם, קיימים גורמים נוספים העשויים לתרום כגון זיהומים, הפרעה בזרימת דם למעי ועוד.

לאחר שדיווחה הפגיה בבית החולים סורוקה על עליה במספר הפגים החולים בתסמונת בזמן הקיץ האחרון, משרד הבריאות מינה וועדה שתבדוק האם זו עליה מקרית, או שיש מאחוריה גורם. הוועדה מצאה כי השינוי היחיד בטיפול בפגים בסורוקה, לפני העליה בתחלואה ביוני, היה מעבר מהזנת הפגים במזון מוכן אחר לתינוקות להזנתם ב"סימילאק Special Care". ואולם, הוועדה בדקה ומצאה כי ברמה הארצית לא היתה עליה סטטיסטית במקרי התחלואה, למרות שעשר פגיות נוספות משתמשות באותו מזון.

אין סטנדרטים קבועים להזנת פגים

לדברי הוועדה, לא ניתן להסיק מסקנה חד משמעית בשלב זה על הקשר בין שימוש ב"[[סימילאק]] Special Care" לבין הופעת התסמונת, מכיוון שבשל הדחיפות, הבדיקה שערכו לא לקחה בחשבון את מספר המיטות בכל פגייה בארץ, סוג המקרים שחלו בהם הפגים וגורמי סיכון אחרים שהיו עשויים לעורר אותה. "יחד עם זאת", נכתב בדו"ח של משרד הפנים, "צוות הוועדה תמים דעים, כי עלול להיות קשר בין הזנה באצווה של 'סימילאק Special Care', אשר הייתה בשימוש בבית החולים סורוקה בזמן היארעות צבר מקרי התסמונת, לבין הופעתה".

בהתאם להמלצות הוועדה, משרד הבריאות העביר את הנתונים שמצאה לכל מנהלי הפגיות בארץ, אולם לא הוסיף להם הוראה כל שהיא בדבר השימוש ב"סימילאק Special Care". בנוסף, הוועדה המליצה לקבוע תוך שנה סטנדרטים קבועים להזנת פגים במדינת ישראל, מאחר וסטנדרטים כאלה לא מוסדרים כיום, ולערוך מחקר מקיף שיבדוק את הקשר בין תזונת הפגים להופעת תסמונת NEC.

מחברת "אבוט", המייבאת את מזון התינוקות "סימילאק" לישראל, נמסר בתגובה כי היא בטוחה באיכות ובטיחות מוצריה הנמכרים בישראל. "כל אצווה ואצווה שלSIMILAC SPECIAL CARE נבדקת באופן בלתי תלוי על ידי משרד הבריאות. כל האצוות המשווקות בישראל נמצאו תקינות ובטוחות לחלוטין". בחברה מדגישים כי היא ערכה בדיקה בינלאומית מקיפה על דיווחי תופעות הלוואי במהלך 4 השנים האחרונות, ולא נמצא שום דיווח חריג על המוצר. בנוסף נמסר כי הנוסחה המדוברת,Similac Special Care להזנת פגים, הינה פורמולה ייחודית, המשמשת להזנת פגים בבתי החולים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully