וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות שערים

שירלי יום-טוב

19.9.2007 / 22:44

הבורסה בניו יורק המשיכה במגמה החיובית מאז ההכרזה על הורדת הריבית. הנאסד"ק והדאו ג'ונס הוסיפו לערכם 0.6%

אפקט הריבית המשיך להצעיד קדימה את בורסות וול סטריט גם הערב ובסיומו של יום מסחר יציב למדי נעלו המדדים המובילים בעליות. מדד נאסד"ק עלה ב-0.6% ל-2,666 נקודות, בהמשך לזינוק של 2.7% אתמול. מדד דאו ג'ונס הוסיף אף הוא 0.6% ל-13,815 נקודות והמשיך קפיצה של 2.5% מאתמול. כעת קרובים המדדים לרמות השיא של אמצע יולי - אז החל משבר משכנתאות הסאבפריים.

עם הורדת הריבית אתמול בארה"ב, בשיעור מפתיע של 0.5%, היתה תגובת השווקים צפויה לגמרי - עליות חדות. אולם, השאלה האמיתית היא האם יצליח הבנק הפדרלי למנוע מארה"ב לגלוש למצב של מיתון, או האטה משמעותית, באמצעות שימוש בכלי הריבית, שהרי לאחר שתסתיים מסיבת הורדת הריבית בשווקים, הם יתנהלו בצל חוזקה או חולשתה של הכלכלה האמריקאית.

בינתיים, כבר היום היה ברור כי הסיבה למסיבה אינה שלמה - לצד האופוריה קצרת הטווח כתוצאה מהורדת הריבית, הגיעו היום דו"חות בנק מורגן סטנלי שהצביעו על ירידה חדה ברווחים בשל משבר הסאבפריים. כמו כן, הגיעו נתונים משוק הדיוק לחודש אוגוסט שהצביעו על ירידה נוספת במספר התחלות הבנייה.

החודשיים האחרונים אופיינו בתנודתיות גבוהה בשווקים, שבאה לידי ביטוי במדד VIX של בורסת האופציות של שיקגאו. המדד ידוע גם בכינויו "מדד הפחד" - שכן הוא מספק אינדיקציה מסוימת לגבי עוצמת הפחד של המשקיעים בוול סטריט. אולם היום סיפק המדד אינדיקציה לרגיעה מסוימת - הוא ירד לשפל של שמונה שבועות על רקע הערכות כי הורדת הריבית על ידי הבנק הפדרלי אתמול תסייע למנוע מכלכלת ארה"ב לשקוע במיתון.

החולשה בשוק הנדל"ן למגורים נמשכת - מספר התחלות הבנייה המשיך לרדת לקצב של 1.33 מיליון יחידות בשנה, אף מתחת לתחזית לירידה לקצב של 1.36 מיליון. כעת נמצא מספר ההתחלות בניה בשפל של 12 שנה, וכך גם מספר האישורים החדשים לבנייה.

מדד המחירים לצרכן, מאידך, הביא עמו חדשות טובות לשווקים: הוא ירד ב-0.1%, לראשונה מאז אוקטובר, בעוד שכלכלנים צפו כי הוא יישאר בלא שינוי. עם זאת, בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה התנודתיים, נרשמה, כצפוי, עלייה של 0.2% בליבת המדד. נתוני המדד הם אינדיקציה מרכזית לגובה האינפלציה, הקובעת במידה רבה את שיעור הריבית - הנתון החשוב ביותר במידת השפעתו על שוקי המניות.

לאחר יותר משנה של ריבית פדרלית יציבה ברמה של 5.25%, החליטה אתמול ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי המרכזי להפחית את הריבית ב-50 נקודות בסיס. בהודעת הוועדה נאמר כי הצמיחה הכלכלית התמתנה במהלך המחצית הראשונה של השנה. הוועדה הסבירה כי הורדת הריבית נועדה לסייע במניעת ההשפעות השליליות, הנובעות מהקשיים בשווקים הפיננסיים, על הכלכלה הרחבה - וכן לעודד צמיחה מתונה לאורך זמן.

הוועדה אף הדגישה כי ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים, מאז הפגישה הרגילה הקודמת של הוועדה, הגבירו את חוסר הוודאות סביב התחזית הכלכלית. הוועדה תמשיך להעריך את ההשפעות של התפתחויות אלו ואחרות על הציפיות הכלכליות, ותפעל בהתאם לנדרש לעידוד יציבות המחירים ולצמיחה כלכלית בת קיימא – זה יותר מרמז דק לכך שהפד בוחן את המשך הורדת הריבית, וזה הגורם החזק ביותר שדחף אתמול לראלי בשווקים.

כעת מצביעים החוזים בבורסת שיקאגו על סבירות גבוהה, של 74%, להפחתת הריבית ל-4.5% באוקטובר - ועל סבירות של 48% להפחתה נוספת בשיעור של 0.25% עד סוף ינואר.

בנוגע לאינפלציה, ציינה הוועדה אתמול, כי נתוני ליבת האינפלציה השתפרו באופן מתון השנה, אולם כמה סיכוני אינפלציה נותרו - ולכן הוועדה מתכוונת להמשיך לעקוב בזהירות אחר התפתחות האינפלציה.

רון אייכל, אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים בבית ההשקעות אי.בי.אי, ציין הבוקר כי "הכלכלה ניצחה את האינפלציה". לדבריו, בבנק המרכזי חוששים כעת הרבה יותר לכלכלה הריאלית ולהעמקת החולשה, הנובעת משילוב של סקטור נדל"ן המתכווץ ומהסערה הפיננסית, מאשר לאינפלציה".

בקרב הישראליות נעלה מניית טבע בעלייה של 0.7% למחיר של 44.3 דולר בהשפעת ההודעה החיובית שקיבלה מקופת החולים הגדולה ביותר בגרמניה, AOK, לגבי מכרז שנערך. טבע לא סיפקה נתונים לגבי התרופות שתספק לקופה, ותפרסם נתונים על הזכייה רק לאחר חתימה על ההסכמים בשבועות הקרובים.

טבע מסרה כי היא "שמחה מאוד על התוספת המשמעותית במספר התרופות אותן תוכל לספק במסגרת ההסכם, במהלך השנים 2009-2008. זאת, בהשוואה לשישה מוצרים שזכתה לספק במכרז הראשון, בתחילת שנה זו". מדובר בתוספת מכירות משמעותית של עשרות או מאות מיליוני דולרים עבורה. המכרז החדש כלל 82 תרופות, בהיקף מכירות של 1.2 מיליארד יורו.

נייס איבדה 3.6% למחיר של 35.8 במחזור גדול פי 6 מהמחזור הממוצע לה. נייס פירסמה תשקיף מדף להנפקת 4.5 מיליון מניות בנאסד"ק, אשר תזרים לקופתה מזומנים בהיקף של כ-165 מיליון דולר.

במסגרת ההנפקה מכרה נייס את מלוא המניות לבנק אוף אמריקה, והבנק יפיץ בשבוע הבא את המניות ללקוחותיו, במחיר שטרם נמסר לפרסום. הגיוס יחליף הלוואה קצרת טווח, בהיקף של 120 מיליון דולר, שקיבלה נייס מבנק הפועלים לצורך מימון רכישת אקטימייז.

סרגון, בלטה בזינוק של 7.5% למחיר של 16.1 דולר וממשיכה בכך תיקון חיובי לאחר ירידה של כ-20% מתחילת ספטמבר. סרגון הודיעה כי זכתה באישור לכך שמוצריה תואמים את הסטנדרטים הנהוגים בציוד המשולב במבנים בארה"ב ובקנדה (NEBS). האישור פותח בפני החברה את האפשרות להתקין את מוצרי התקשורת האלחוטית שלה במבנים בצפון אמריקה.

חברת דיסקונט השקעות מכרה עוד 3% ממניות סלקום שברשותה, תמורת 286 מיליון שקל ובהנחה של כ-4% על מחיר השוק. דסק"ש מכרה לדויטשה בנק 2,925,000 מניות סלקום. דויטשה בנק יעמיד את המניות האמורות למכירה מחוץ לארה"ב, למשקיעים שאינם אזרחי או תושבי ארה"ב. בעקבות המכירה ירדה דסק"ש לאחזקה של 56% מסלקום. מניית סלקום איבדה כ-3% למחיר של 24.3 דולר.

עוד בלטו: אלווריון עלתה ב-3.4% למחיר של 13.6 דולר ואי.סי.איי הוסיפה 1% למחיר של 9.7 דולרים - רק 30 סנט מתחת למחיר בעסקת הכירה של החברה לקבוצת משקיעים הכוללת את שאול שני וקרן אשמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully