וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות שערים

אלי שיצר

18.9.2007 / 23:31

הורדת הריבית בארה"ב הביאה לעליות שערים חדות בבורסה בניו יורק. הדאו ג'ונס עלה ב-2.5% והנאסד"ק הוסיף 2.7%

המשקיעים בוול סטריט חיכו לפרסום החלטת הריבית וברגע שנודע על הורדת הריבית החדה מהצפוי של 0.5% ל-4.75%, הם הגיבו בהתאם והמדדים המובילים הגיבו באופן מיידי בעליות חדות. עוד קודם לכן נרשמה עלייה של כ-0.6% במדדים המובילים על רקע ירידה חזקה במדד המחירים ליצרן, אשר העלתה את מרחב התמרון של הפד בהורדת הריבית. מדד נאסד"ק הוסיף 2.7% ל-2,652 נקודות, מדד הדאו ג'ונס עלה ב-2.5% ל-13,739 נקודות ומדד S&P500 זינק ב-2.9% ל-1,520 נקודות.

לאחר 15 חודשים של יציבות בשיעור הריבית קצרת הטווח בארה"ב, הוריד היום, בצעד דרמטי, הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב את גובה הריבית ב-0.5% ל-4.75%. סיכוני האינפלציה בארה"ב טרם נעלמו, אבל משבר המשכנתאות בארה"ב ומחנק האשראי בשוק שהגיע בעקבותיו לא השאירו כנראה ליו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הרבה ברירות, אלא לנקוט בצעד שיחזיר את בטחון המשקיעים וימנע את הידרדרות הכלכלה האמריקאית למיתון.

עוד בטרם החלטת הריבית, הדעה הרווחת בשוק, כפי שהתבטאה במסחר בחוזים בבורסת שיקאגו, עמדה על הפחתה של הריבית הבסיס ב-0.25%, מ-5.25% ל-5%. אולם משקיעים אחרים צפו צעדים מהירים יותר של ברננקי בניסיון לאושש את כלכלת ארה"ב מהמשבר הפיננסי האחרון והורדה חדה של הריבית ב-0.5%.

נתוני האינפלציה בארה"ב עוד לפני פתיחת המסחר נחשפו נתונים על האינפלציה במחירים הסיטונים בארה"ב באוגוסט. מדד המחירים ליצרן בארה"ב ירד ב-1.4% בחודש אוגוסט לעומת חודש יולי, בהובלת הירידה במחירי המזון והאנרגיה. לעומת חודש אוגוסט 2006 עלה מדד המחירים ליצרן בארה"ב ב-2.2%. כלכלנים בארה"ב ציפו לירידה של 0.4% במדד המחירים ליצרן באוגוסט לעומת יולי.

מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה ב-0.2% לעומת ציפיות האנליסטים לעלייה של 0.1%.

מחר יפורסמו שני נתונים משמעותיים נוספים, מדד המחירים לצרכן והתחלות הבנייה בארה"ב. ללחצים האינפלציוניים תורמת העלייה החדה בנפט הגולמי, אשר חצה אתמול לראשונה מחיר של 81 דולר לחבית, אולם עלייה זו טרם באה לידי ביטוי בחודש אוגוסט.

בשוק הסולידי, איגרות חוב ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב ירדו והתשואה עלתה בכ-0.22% ל-4.48%.

להחלטת הריבית ולדברי ההסבר שצורפו אליה היתה השפעה על שוק המניות כולו, ובדגש על מגזר הפיננסים. היום פירסם בנק ההשקעות ליהמן ברדרס על ירידה של 3% ברווח הנקי ברבעון השלישי, אך הצליח לעלות על תחזיות הכלכלנים. ליהמן ברדרס הוא בנק ההשקעות הראשון מבין התותחים הגדולים של וול סטריט המפרסם את תוצאותיו, והשוק ציפה להן בכיליון עיניים על מנת לראות מה היתה השפעת המשבר בשוקי האשראי העולמיים על המגזר. מניית ליהמן זינקה בכ-9% למחיר של 64 דולר.

אצל הישראליות גיוון אימג’ינג איבדה כ-1.5% על רקע האפשרות להתחזקות התחרות בארה"ב, עקב אישור FDA שקיבלה אולמיפוס היפאנית לשיווק של קפסולת מצלמה לאבחון מחלות במעי הדק. קפסולה זו תתחרה ישירות בקפסולה של גיוון ואישורה היה צפוי מזה חודשים ארוכים.

מניית טבע טיפסה ב-1.5% ל-44 דולר לאור סיקור אוהד והמלצת קנייה מ-S&P שם מרוצים מצנרת התרופות שעומדת לאישור אצל טבע ומהנוכחות הגלובלית של החברה. בנוסף, האנליסטית לימור גרובר מפסגות אופק מעריכה על פי בדיקה של רשימת ספקי התרופות באתר האינטרנט של AOK (קופת החולים הגדולה בגרמניה) כי טבע הינה הספק הזול ביותר (בדרך כלל יחד עם חברות נוספות) ב-21 תרופות. לאור זאת, ייתכן כי טבע זכתה בחלק גדול מההצעות שהגישה למכרז הנוכחי של AOK כך שייתכן שזכייה זו תתורגם להכפלת הכנסותיה של טבע בגרמניה - העומדות על 50 מיליון יורו.

לנאופטיקס תשלים מחרתיים מהלך מוצלח במיוחד לגיוס מזומנים בהיקף של כ-40 מיליון דולר. חודש לאחר שגייסה 11.9 מיליון דולר, סיכמה החברה אתמול על מכירת 1.6 מיליון מניות לבנק ההשקעות ג'פריס אנד קומפאני, המיועדות להפצה למשקיעים במחיר של 18.85 דולר למניה. מכירת המניות תזכה את לנאופטיקס בתמורה (נטו) של קרוב ל-30 מיליון דולר. עם זאת המשקיעים כנראה לא מרוצים מהדילול שצפוי להם ושולחים את המניה לירידה של כ-3.8% במחזור גבוה ל-19.1 דולר.

כל פעילותה של לנאופטיקס מתרכזת בשנים האחרונות בחברה הבת (78%) איזיצ'יפ, המתמחה בפיתוח מעבדי רשת מהירים. תמורת הגיוס מיועדת להגדיל את היקף האחזקה בחברה הבת. לנאופטיקס נסחרת כעת לפי שווי של 360 מיליון דולר, לאחר שזינקה ב-43% מתחילת השנה.

אינטרנט זהב שבשליטת איש העסקים שאול אלוביץ', הודיעה כי היא שוקלת להנפיק בארה"ב את פעילויות התקשורת (סמייל תקשורת) והמדיה (סמייל מדיה) שלה. במקביל, חברת מידרוג העניקה דירוג A1 לאינטרנט זהב-קווי זהב לגיוס אג"ח בהיקף של 423 מיליון שקל. סכום הגיוס מיועד להרחבת ההשקעות של החברה בישראל ובחו"ל. המניה הגיבה בעלייה של 2.3%% ל-11.3 דולר.

בית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה העלה את מחיר היעד למניית חברת הציוד הצבאי, אלביט מערכות, ל-51 דולר, מ-49 דולר, בעקבות פגישה עם הנהלת החברה. צחי אברהם ציין כי צבר ההזמנות, שעמד ברבעון השני על 4.2 מיליארד דולר, יגדל משמעותית ברבעון השלישי. ההמלצה למניה נותרה תשואת יתר". מניית אלביט הוסיפה 3.4% ל-46.7 דולר.

יצרנית מערכות התקשורת האלחוטיות, אלווריון, הוסיפה 4.1% למחיר של 13.2 דולר אחרי שרשמה מימושים קלים בימים האחרונים. גם מניית סרגון שפועלת באותו התחום תיקנה ועלתה ב-7% ל-15 דולר לאחר שרשמה מימושים של כ-20% בחודש האחרון, לאור מחירי השיא אליהם הגיעה המניה.

מניית יצרנית שבבי הפלאש סנדיסק (סימול: SNDK) שרכשה את אם סיסטמס לפני כשנה וחצי, הוסיפה 3.6% ל-52.1 דולר לאחר שחוותה מימוש של כ-10% בחודש האחרון, על רקע השקת ה-iPhone באירופה החל מנובמבר השנה. השקת ה-iPhone עשויה לשמור על מחירים גבוהים של שבבי הפלאש אותם מייצרת סנדיסק.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully