וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכסף שלהם והכסף הקטן שלנו

אפרים דוידי

17.9.2007 / 8:43

לכאורה השכר עולה בהתמדה: מחקר שפורסם בסוף השבוע על ידי ארגון העבודה הבינלאומי מוכיח שהשכר בישראל, פשוט לא עולה

אחד מסודות הצמיחה המהירה הכמוסים ביותר הוא שכר העובדים. מזה כארבע שנים המשק צומח במהירות. הרווחים גדלים בקצב הרבה יותר מהיר... והשכר? לכאורה השכר עולה בהתמדה. אבל הדגש הוא על המילה לכאורה, כי מחקר שפורסם בסוף השבוע על ידי ארגון העבודה הבינלאומי מוכיח שהשכר בישראל, פשוט לא עולה. מהמחקר השנתי והחשוב, העוקב אחר מגמות ותמורות בעולם העבודה והשכר בכל העולם, עולה כי מצבם של עובדי הייצור בישראל (האחראים הישירים לצמיחה המואצת) לא משתפר עם השנים.

מומחי ארגון העבודה הבינלאומי בדקו את התמורות שחלו בתמורה לעבודה בארצות התעשייתיות הגדולות. בפרק המחקר העוקב אחר שכר לשעת עבודה (הכולל את השכר הישיר וגם את הוצאות המעסיק), ישראל מופיעה בין האחרונות במדד גידול השכר בחמש השנים שבין 2000 ל-2005. הריכוז הגיאוגרפי הגדול בעליות השכר נרשם (איך לא?) בארצות סקנדינביה. בנורבגיה השכר עולה באותה תקופה ומדי שנה בכמעט 12 אחוז, בדנמרק ובפינלנד – יותר מ-10 אחוז ובשוודיה, כמעט 8 אחוז. וכמה גדל השכר בישראל מדי שנה במשך אותן חמש שנים? בקצת יותר מאחוז בודד אחד. במילים אחרות, במדינות סקנדינביה שכרם של העובדים גדל שנתית בין פי-8 לפי-12 לעומת הגידול של השכר בישראל. אף במדינות כמו ברזיל ומקסיקו שכר העובדים גדל מדי שנה כפליים ויותר לעומת השכר בישראל. עלות השכר למעסיקים של עובדי הייצור בישראל מהווה, על פי נתונים מ-2005, רק 60 אחוז מעלות השכר באירלנד. עלות השכר בארה"ב הוא כפליים מעלות השכר בישראל. בנורבגיה היא גבוהה ב-200 אחוז. העובדים הישראלים הם "זולים יותר", ובאופן משמעותי, מעמיתיהם בשורה ארוכה של מדינות, ביניהן: דרום קוראה, ניו-זילנד, איטליה וספרד.

לפני כשבועיים התפרסמו נתוני הצמיחה של המשק הישראלי. מנתונים אלה עולה, כי המשק הישראלי יצא מן השפל אליו נקלע עם פרוץ האינתיפאדה בסוף 2000. המשק גדל ב-6.6% במחצית הראשונה של השנה. אבל הגידול של רווחי ההון הפיננסי הוא מהיר הרבה יותר. רווחי אחד הבנקים הגדולים: בנק דיסקונט המופרט, גדלו באותה תקופה ב-88%. גם תאגידים גרפו רווחי עתק: רווחי החברות הגדולות במשק זינקו ב-82%, ליותר מ-13 מיליארד שקל ברבעון השני של השנה. זאת לעומת גידול של 66% ברווחי 4 הבנקים הגדולים באותה תקופה. בעקבות העלייה המרשימה של רווחי התאגידים, הבנקים ופירמות בעלי השליטה, צפויה שכבת האוליגרכים המקומית, לדיווידנד ענק. מיליארדי שקלים מתוך הרווחים יזרמו ישירות אל כיסיהם של האוליגרכים, או ליתר דיוק: לחשבונותיהם בשוויץ או ב"מקלטי מס" נוספים ברחבי העולם. הצמיחה גדלה, ברווחים גדלים אבל הניצול רק מעמיק. עובדה: שכר העובדים אינו גדל או גדל בצורה מזערית. זאת, לשמחת מעסיקיהם, בעלי ההון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully