וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון: 25 שנה לטבח סברה ושתילה

ניר יהב ויוני מנדל

16.9.2007 / 13:10

המדינה מציינת את יום השנה לטבח בשורה של אירועים וסיורים. החזית העממית: "הטרור הציוני-אמריקאי עדיין רודף את עמנו"

בלבנון מציינים השבוע 25 שנים לטבח במחנות הפליטים הפלסטינים [[סברה ושתילה]]. הארועים כוללים סיורים של ניצולים פלסטינים באזור הטבח, ביקור של משלחות זרות למקום והצהרות של ההנהגה הפלסטינית במדינה.

אחד הביקורים המרכזיים בלבנון החל אתמול וכלל 70 חברים מהוועדה הבינלאומית לציון טבח סברה ושתילה. "ראש עיריית צור עבד אל-מוחסן אל-חוסייני, ראשי הפלגים הפלסטינים בלבנון ונציגי המשפחות השכולות קיבלו את פניה של הוועדה", דיווח העיתון הלבנוני א-ספיר, שציין ש-58 מחבריה היו מאיטליה.

לפי הדיווח, אל-חוסייני סקר בפני חברי הוועדה את מה שהוא כינה "סדרת הפשעים הישראלים נגד העם הפלסטיני והלבנוני" וביקש מהם להעביר את העדויות האלו לבני עמם, באירופה ובארצות הברית. חבר הפרלמנט האירופי אוברטו קוידוני אמר לעיתון, כי "זו הפעם הראשונה שאני מתלווה לוועדה. הושפעתי רבות ממה שראיתי כאן. נפעל כולנו להעביר את העדויות והקולות לעמים באירופה ולפרלמנט".

הפלג הלבנוני של החזית העממית לשחרור פלסטין פרסם הודעה מיוחדת לרגל 25 שנה לטבח. לפי ההודעה, "ועדת הפליטים של הארגון נושאת את זיכרון האסון שקרה בסברה ושתילה, הטבח שאריאל שרון היה אחראי לו ופיקח עליו. על מנת שזיכרון מחנות הפליטים הפלסטינים לא יישכח, מארגנת החזית הפגנות בשיתוף עם גורמים אירופאים לביקור בקברי החללים הפלסטינים". ההודעה מסתיימת בביקורת חריפה על המדיניות הישראלית והאמריקאית באזור. "הטרור הציוני-אמריקאי עדיין רודף את עמנו", נכתב בהודעה, "טבח סברה ושתילה חוזר בכל יום עם הכיבוש הציוני האמריקאי בלבנון, בפלסטין ובעירק".

"אתם טרוריסטים, נחסל אתכם"

אחת הניצולות מהטבח היא נואל אבו רודיינה שהייתה בת 6 בחודש ספטמבר 1982. "אני זוכרת שכוחות צה"ל ירו פצצות תאורה והפכו את הלילה ליום", היא אמרה לכתב סוכנות הידיעות הצרפתית בלבנון, "אני זוכרת אישה שרצה לתוך ביתנו והזהירה את אבי מכך שהמיליציות נכנסו למחנה והם עומדים להרוג אותנו. אני זוכרת שאבי השתיק אותה ואמר לה 'הילדים מרגישים את הפחד', אך היא התעקשה וחזרה על דבריה".

"התחבאנו בביתנו שבצד המחנה", נזכרת אבו רודיינה, "ועקבנו אחר התקדמות המיליציות. שמענו את הצרחות כלפינו: 'אתם טרוריסטים, אנחנו נחסל אתכם'". 16 נפשות ממשפחתה של נואל אבו רודיינה חוסלו בטבח, ביניהם אביה ואחותה ההרה.

"שרון נמצא אחראי"

הטבח בסברה ושתילה התרחש בין ה-16 ל-18 בספטמבר 1982 בשני מחנות הפליטים הנמצאים במערב ביירות. הרקע לטבח הוא מלחמת האזרחים שהשתוללה בלבנון והגדלת המעורבות הישראלית במדינה עם כיבוש דרום לבנון במלחמת שלום הגליל.

לאחר רצח נשיא לבנון בשיר ג'ומייל, השתלט צה"ל על מערב ביירות. בתוך האזור שהיה בשליטה צה"ל נכנסו חמושים מהפלנגות הנוצריות והחלו לטבוח בתושבים הפלסטינים. לאחר יומיים, ב-18 בספטמבר, התבררו מימדי הטבח. לפי ההערכות נרצחו כ-700-800 איש.

ישראל נתפסה כמי שמעורבת בטבח הקשה, משום שהתירה לפלנגות להיכנס למחנות. ועדת כהן, בראשות נשיא בית המשפט העליון יצחק כהן, קבעה ש"אריאל שרון אחראי להתעלמות מהסכנה שהפלנגות יערכו במחנות הפליטים פעולות נקם על רצח בשיר ג'ומייל". בעקבות זאת המליצה הוועדה ששרון יסיים את כהונתו, ושתיק הביטחון לא יופקד יותר בידיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully