וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כצפוי: מדד המחירים עלה ב-0.7%

נתן שבע

12.9.2007 / 14:38

הסיבה לעליה: התייקרות הדיור, החשמל והמזון. מתחילת השנה טיפס המדד ב-2.8%. קצב האינפלציה השנתי עומד על 4.6%

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה ב-0.7%, בדומה להערכות המוקדמות. השוק ציפה לעלייה של 0.7%-0.6%. הסיבות העיקריות לעליית המחירים בחודש שחלף הן עליות מחירים בסעיפי הדיור, החשמל והמזון - כולל התייקרות הלחם ועלייה בסעיף הירקות והפירות - וכן עליות עונתיות במחירי ההבראה והנופש בישראל ובחו"ל.

מתחילת השנה טיפס המדד ב-2.8%. הפירות והירקות עלו ב-6.1%, המזון התייקר ב-1.1%, הדיור עלה ב-1.6% ואחזקת דירה התייקרה ב-1.1%. בסעיף התרבות והדיור חלה עלייה של 2.7%.

ה-15 בחודש, יום פרסום המועד הרשמי של המדד, חל החודש בשבת ובשל החג הוקדם הפרסום להיום. בשלב הזה מעריכים עוד כי נגיד בנק ישראל יבחר שלא להעלות את הריבית, שעומדת על 4%, בסוף החודש, גם בשל היחלשותו של הדולר אל מול השקל.

בנוסף, מרבית הסיכויים הם כי הבנק המרכזי בארה"ב יפחית את הריבית בשבוע הבא ב-0.25% לפחות, ואולי אף ב-0.5%. הדבר יוביל לצמצום פער הריביות בין השקל לדולר, ל-1.25%-1%.

הציבור קונה הרבה וחי טוב יותר

ההערכות הן כי למרות המדד הגבוה יחסית מתחילת השנה (המדד ביולי היכה את התחזיות ועמד על 1.1%), יסכם המדד את השנה עם עלייה של 3% ביעד העליון של הממשלה, שעומד על 3%-1%. הערכה זו מתבססת על כך כי המדדים שיחתמו את החודשים האחרונים של השנה עשויים להיות יציבים או שלילים.

אחת הסיבות להתחזקותו של המדד בחודשים האחרונים היא הביקושים של ציבור הצרכנים, מה שנהוג לכנות בשם הצריכה הפרטית. עלייה ברמת החיים, לצד עלייה בשכר וירידה מסוימת בשיעור התעסוקה, הגבירו את הביקושים והובילו לעליית מחירים.

הלמ"ס עידכנה השבוע כי המשק יצמח השנה ב-5.1%, בדומה לשנה שעברה ומעט פחות מהרמה בה צמח ב-2004, עת הסתכמה הצמיחה ב-5.2%. במחצית השנה הראשונה הסתכמה הצמיחה ב-6.6% - הרבה יותר ממה שהעריכו תחילה. ככל הנראה, במחצית השנייה של השנה תהיה הצמיחה מתונה יותר.

הסיבה המרכזית להאטה האפשרית היא כלכלת ארה"ב, אליה מיצאת ישראל כ-40% מהיצוא הכללי שלה. עוד סיבה להאטה באה גם מן המשבר שפקד באחרונה את המשק האמריקאי, משבר שהחל בענף הנדל"ן והתגלגל למחנק אשראי במשק ולעיכובים בעסקות של מיזוגים ורכישות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully