וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: ירידות חדות עקב דו"ח התעסוקה

עומרי כהן

7.9.2007 / 19:06

המסחר בבורסות ארה"ב נפתח בירידות חדות בתגובה לחולשה בשוק התעסוקה. מספר המשרות בירידה ושיעור האבטלה נותר בעינו

בוול סטריט נפתח המסחר בירידות שערים עקב התכווצות מפתיעה בשוק התעסוקה בארה"ב והחשש מפני השפעת משבר האשראי על המשך צמיחתה של הכלכלה האמריקאית. מדד נאסד"ק יורד ב-1.4%, מדד דאו ג'ונס מאבד 1.1% ומדד דאו ג'ונס נחלש ב-1.2%. בשוק הסולידי נרשמות עליות מחירים חדות בתגובה להערכות, כי החולשה בשוק התעסוקה תביא להורדת ריבית מהירה יותר בארה"ב. התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים יורדת ב-0.08% ל-4.42% - שפל של כשנה וחצי.

על פי סקר כלכלנים שפורסם באתר בארונ'ס, ציפו בוול סטריט בממוצע לתוספת של 100 אלף משרות חדשות למשק האמריקאי הלא-חקלאי באוגוסט. אולם בפועל דווקא נרשמה ירידה של 4,000 משרות - לראשונה מזה ארבע שנים. חולשה נרשמה בעיקר במגזרי הייצור והבנייה, שם התכווצו מספר המשרות ב-46 אלף וב-22 אלף, בהתאמה.

במקביל, עודכנו כלפי מטה נתוני יולי ויוני. ביולי הופחתה תוספת המשרות שנרשמה ל-68 אלף, מתחזית קודמת לתוספת של 92 אלף משרות חדשות. בעוד שביוני הונמכה התוספת במספר המשרות ל-69 אלף מ-126 אלף, כך שפועל התכווצו הנתונים ב-81 אלף משרות.

בשל גידול האוכלוסין בארה"ב, נדרש שוק התעסוקה האמריקאי לייצר מדי חודש כ-150 אלף משרות חדשות כדי לשמור על יציבות ברמת האבטלה במדינה. ביולי עלה שיעור הבלתי מועסקים ב-0.1% ל-4.6%, ואילו באוגוסט נשמרה רמה זו ללא שינוי.

הנתונים החלשים מגבירים את החששות מפני מיתון בארה"ב ומחזקים את ההערכות כי הבנק הפדרלי המרכזי יחל כבר החודש ברצף של הפחתות ריבית, אשר יביא את ריבית הבסיס קצרת הטווח בארה"ב מ-5.25% היום ל-4.5% בסוף 2007. הבנקים המרכזיים של אירופה, בריטניה וקנדה הותירו השבוע ללא שינוי את גובה הריבית במדינות אלו, ואותתו כי תשומת ליבם להשפעת משבר המשכנתאות בארה"ב על מחנק האשראי בשוק העולמי וצמיחת הכלכלות הולך ומתחזקת.

יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי לשעבר, אלן גרינספאן, השווה אמש בכנס כלכלנים בוושינגטון את הטלטלות העולמיות בימים אלה לטלטלות קודמות: "התנהגות השוק שבה אנו חוזים במהלך שבעת השבועות האחרונים היא זהה ברמות רבות למה שראינו ב-1998, ולמה שראינו בנפילת שוקי המניות ב-1987" אמר גרינספאן. הוא הסביר כי האופוריה משתלטת כאשר כלכלה צומחת ומתרחבת ומביאה ליצירתן של בועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully