וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוק החשמל לעזה - פשע מלחמה?

שרון נובק

5.9.2007 / 14:07

הקבינט שוקל לנקוט ענישה קולקטיבית נגד תושבי עזה, ולפגוע במרקם החיים של מיליון וחצי אזרחים. אז מה אם זה מנוגד לחוק הבינלאומי?

הקבינט המדיני ביטחוני כונס הבוקר לדון במדיניות ממשלת ישראל ביחס לירי רקטות הקסאם המתמשך מרצועת עזה. הקבינט החליט שלא לנקוט צעדים צבאיים בשלב זה. לעומת זאת, נשמעו קולות רבים בקרב שרי הקבינט, שקראו להפעיל "צעדי ענישה אזרחיים-כלליים" נגד מיליון וחצי תושבי רצועת עזה.

ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר הביטחון אהוד ברק מעדיפים לנקוט בשיטת הענישה הקולקטיבית על פני פעולה צבאית נרחבת ברצועה. המשנה לראש הממשלה חיים רמון אף הציע אתמול לבצע צעדי ענישה, ולנתק את רצועת עזה, על נשיה וטפיה, מזרם החשמל והמים.

הפרה בוטה של החוק הבינ"ל

"בכל מימד שלא נסתכל, יש כאן הפרה של דיני מלחמה", אמר הבוקר עו"ד מיכאל ספרד לוואלה! חדשות. "ניתוק זרם החשמל והמים לרצועת עזה יהוו פגיעה מכוונת של ישראל באוכלוסייה אזרחית, ודיני מלחמה אוסרים לבצע פעולות שמטרתן לפגוע באזרחים, בין אם בשטח כיבוש ובין אם לא". לדברי ספרד, כל צעדי ענישה אסורים, ודורשים הליך משפטי מוקדם, על אחת כמה וכמה שהם מוטלים באופן קולקטיבי.

שאלת הסטטוס הבינלאומי של עזה שנויה במחלוקת. ישראל טוענת שעזה איננה שטח כיבוש מאז ההתנתקות, בניגוד לדעת האו"ם ורוב הקהילה הבינלאומית. "בסיטואציה של כיבוש, ישראל מחויבת לאפשר חיים אזרחיים תקינים ברצועת עזה", אומר ספרד. "אך גם אם לא מדובר בשטח כיבוש, אין לפגוע פגיעה מכוונת באוכלוסייה אזרחית, ובוודאי לא לנקוט בענישה קולקטיבית האסורה בתכלית על פי החוק הבינלאומי".

ניתוק זרם החשמל והמים, אם יבוצע, יהווה, אם כך, הפרה של דיני מלחמה - בגינה תוטל אחריות על המדינה, ותחשוף אותה לתביעות בינלאומיות ולסנקציות של האו"ם. עם זאת, טרם התברר אם מדובר בפשע מלחמה, המהווה עבירה פלילית שיוצרת אחריות אישית – כזו שתאפשר לכל עמי העולם לשפוט את האחראים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully