וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקטר כבר מצפצף על תושבי מודיעין

שרון נובק

31.8.2007 / 18:30

הפקק ביציאה ממודיעין הפך לשם דבר. קו הרכבת לעיר, שיפתח מחר, היה פותר את הבעיה, לו רק היו דואגים לדרך גישה ראויה לתחנה

הפקק המשתרך בוקר בוקר מהכניסה לעיר מודיעין עמוק אל תוך כביש מספר 1 הפך לאחד מסמלי ההיכר של העיר הצעירה ולאחת הבעיות הקשות על המפה התעבורתית של מדינת ישראל. אל תוך האווירה הפרברית השלווה של מודיעין, מחלחל התסכול הגדול של התושבים: הדרך למקום העבודה בתל אביב, פחות מ-30 ק"מ מהבית, אורכת ביום ממוצע לפחות שעה ורבע. העיר המתוכננת הראשונה בישראל עדיין לא מספקת פתרונות תעבורתיים נאותים לשישים אלף תושביה, יותר מעשר שנים לאחר תחילת איכלוסה.

3 שעות מהבית לתל אביב

תושבי מודיעין הרגישו בשבועיים האחרונים כאילו הם מככבים בתוכנית ריאליטי אכזרית במיוחד. דווקא כשנדמה היה שעירם תיחלץ סוף סוף מהמצור התחבורתי שבו היא נתונה כמעט מיום היווסדה, הידרדר המצב עוד יותר. שבועיים לפני הגעתה של הרכבת לתל אביב לעיר, הוחלפה חברת האוטובוסים המושמצת של מודיעין, "מרגלית", ב"קונקס", שהגיעה עמוסה בהבטחות על קווים רבים ואוטובוסים מפוארים.

אלא שעד מהרה התברר, שאף על פי שאנשי קונקס יכולים היו להתכונן במשך חודשים ארוכים ל-15 באוגוסט, מועד תחילת העבודה בעיר, הם פשוט לא עמדו במשימה הפשוטה למדי: להוציא את האוטובוסים בזמן, ולעמוד בהתחייבויותיהם ללקוחות.

אנשי מודיעין מצאו עצמם מתייבשים בחום וממתינים לאוטובוסים לשווא במשך שעות ארוכות. בתחנות התגודדו תושבים זועמים, שנשמעו צורחים בטלפון על המוקדנים במוקד השירות של החברה. אחרים ארגנו עצומות ספונטניות נגד החברה במהלך נסיעה באוטובוס. המצב היה חמור כל כך, עד שבשלב מסוים הכריזה קונקס כי הנסיעות בכל הקווים יהיו בחינם, כיוון שאין ביכולתה לספק שירות הולם. כעבור מספר ימים התפוגגה היוזמה היחצ"נית, אבל האיחורים נמשכו. תושבי מודיעין לא האמינו שיתגעגעו למרגלית, שאמנם סיפקה מספר נמוך של קווים אך לפחות הוציאה אותם בדרך כלל בשעה היעודה.

א', תושב העיר, מעיד כי חיכה ביום א' השבוע שעה ועשר דקות לקו 101, שמוביל לתחנת הרכבת ארלוזורוב בתל אביב, שאמור לצאת בשעות השיא כל עשר דקות. לבסוף התייאש, תפס טרמפ לנמל התעופה בן גוריון, ומשם נסע ברכבת לתל אביב. למקום העבודה הוא הגיע שלוש שעות לאחר שיצא מהבית. כדי לסבר את האוזן, נסיעה ברכב לתל אביב בשעות שבהן הכביש פתוח ונטול פקקים אורכת עשרים וחמש דקות.

"קונקס מתנצלת בפני התושבים"

מנכ"ל קונקס מיכאל אבישר מסר בתגובה כי "חברת קונקס מודעת לבעיות שהתעוררו בחלק מהקווים, ומתנצלת בפני תושבי מודיעין. קונקס עושה הכל על מנת לפתור בעיות אלו תוך זמן קצר על מנת שתושבי מודיעין יוכלו ליהנות משירותי תחבורה ציבורית ברמה הגבוהה אותה קונקס רגילה לתת, ותפעל לתקן כל ליקוי שיתגלה במהירות באופן מיטבי".

בדוברות חברת קונקס ציינו כי החברה פועלת במודיעין רק מאמצע אוגוסט, ומחויבת לבצע את הנחיות משרד התחבורה והעירייה. כל הגורמים משתפים פעולה כדי להתאים את המסלולים לצרכי העיר ולדרישות האוכלוסייה, וכבר הוספו אוטובוסים ונהגים, הוספו עוד קווים, ותוגברה מערכת הפיקוח ומערכת הדיווח על תקלות.

הסיוט התעבורתי הבא

מחר צפוי סוף סוף להפתח קו הרכבת המבורך בין מודיעין ותל אביב, שאולי יגאל את תושבי העיר מהפקקים האינסופיים. למרות המוניטין המפוקפקים של רכבת ישראל, מדובר בכלי אמין יותר: בתוך 20 דקות יוכלו תושבי מודיעין להגיע למקום העבודה. אלא שהגישה לתחנת הרכבת החדשה עלולה לקחת הרבה יותר זמן.

במודיעין צפויות לפעול שתי תחנות רכבת: אחת במרכז העיר, והשנייה בפאתיה. "בניית תחנת רכבת מודיעין מרכז נמצאת בשלבי ביצוע מתקדמים, ואמורה להפתח בתוך חצי שנה", מבטיחה דוברת רכבת ישראל מלי כהן. בינתים תפתח רק התחנה בפאתי מודיעין – 6 ק"מ ממרכז העיר, סמוך למרכז הקניות הפופולרי "ישפרו סנטר". הגישה לאזור, באמצעות כביש 431, עתידה להיות הבעיה התעבורתית התורנית של העיר. כבר היום, עוד טרם פתיחת קו הרכבת, משתרכים פקקים בשעות העומס בכביש הצר והחד-מסלולי, שמוביל מאזור הרכבת חזרה לעיר. עם בוא הרכבת, המצב אמור רק להחמיר.

על פי התכנון, שתי רכבות עתידות לצאת ממודיעין לתל אביב בכל שעה. מנתוני רכבת ישראל עולה כי, בכל רכבת נוסעים בין 500 ל-1,000 נוסעים. בשעות הבוקר מספר הנוסעים הממוצע לרכב הוא 1.3. כלומר בין 400 ל-770 כלי רכב צפויים להגיע אל התחנה או לצאת ממנה בו זמנית. מאות כלי הרכב האלה אמורים להשתרך בכביש 431 החד-מסלולי, ולחנות בחניון הקיים, המציע 320 מקומות חנייה בלבד. בשורת הרכבת עלולה להפוך לסיוט תעבורתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

סדר העדיפויות של משרד התחבורה

הגורמים המוסמכים לטפל בבעיית הגישה לתחנה מודעים לבעיות. ברכבת ישראל, במשרד התחבורה ובעיריית מודיעין מכירים את הבעיה, אלא שאף אחד מהגורמים לא דאג לספק לה מענה.

דוברת רכבת ישראל מלי כהן הזהירה בשיחה עם וואלה! חדשות, כי "הכביש שנסלל למקום צר מדי, ויווצר במקום עומס בכניסה ובעיקר ביציאה", אך הוסיפה כי לרכבת ישראל אין סמכות לפתור את הבעיה. לדבריה, לפני פתיחת התחנה, הנהלת הרכבת שקלה אם לחכות למועד סיום בניית תחנת מודיעין מרכז, או לתת לתושבים "שירות שהוא לא אידאלי לכל הדעות". לבסוף הוחלט לתת בינתיים שירות חלקי. "עדיף לא מושלם מאשר לא בכלל", אמרה כהן.

עיריית מודיעין דווקא הציעה פתרונות למשרד התחבורה, אך לאחרון יש סדר עדיפויות אחר. מדוברות העירייה נמסר, כי ניתן לפתור את הבעייה על ידי הרחבת כביש 431, ופתיחת הנתיב הצפוני שלו, שבכל מקרה אמור להסלל בעתיד. "העירייה הציעה מספר פעמים לזרז את פתיחתו של הציר הצפוני בכביש 431, כך שיהיו בו שני מסלולי נסיעה לפחות לכל כיוון, במקום המצב כיום בו יש מסלול אחד בלבד חזרה לעיר". הצעות העירייה כאמור לא נענו.

לדובר משרד התבורה אבנר עובדיה לא נותר אלא לומר כי הבעיות הן זמניות, ויבואו על פתרונן עם פתיחת תחנת מודיעין מרכז בעוד חצי שנה. עובדיה הודה כי הפתרון שמציעה העירייה לפתיחת הנתיב הצפוני של כביש 431 הוא "פתרון אופטימלי", אך לדבריו, בנסיבות הקיימות, יכול משרדו להציע רק "פתרון סביר", שלוקח בחשבון את התמונה הכלל-ארצית. "יש כבישים ללא תאורה וכבישים אדומים שדורשים טיפול דחוף יותר מכביש 431, במיוחד לנוכח התקציבים האדירים המושקעים במודיעין".

מציאות חדשה או פקק חדש?

עובדיה לא יודע להעריך את גודל הבעיה. "בהערכות המצב לא דובר על עומסים בלתי נסבלים", ניסה להרגיע. "במידה והפקקים יהיו בלתי נסבלים, ינתנו פתרונות מקומיים", אמר, אך לא יכל לפרט פתרונות קונקרטיים. עובדיה הבטיח כי "קונקס תפעיל שלושה קווים לתחנת הרכבת, והיא ערוכה להתאים את עצמה לצרכים שיעלו". לא סביר להניח שהבטחתו תרגיע את תושבי מודיעין, למודי יכולת ההיערכות של קונקס.

רק ביום ראשון בבוקר יגלו תושבי מודיעין אם הערכות המצב של משרד התחבורה היו אמינות, וימצאו את עצמם במציאות תעבורתית חדשה, או שמא הפקק רק יעבור מכביש מספר 1 לכביש 431. ובינתיים, מומלץ לקחת את הילדים לבית הספר מוקדם, ולהתכונן נפשית ל"עומס הבלתי נסבל" הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully