וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנדר לא יתערב בהדחת זליכה

30.8.2007 / 18:22

כך הודיע הערב פרקליט המדינה. לדבריו, לאחר 4 שנים של כהונה, זכאי שר האוצר לסיים את תפקידו של זליכה כחשב הכללי

פרקליט המדינה ערן שנדר הודיע היום לחשב הכללי באוצר ירון זליכה כי אין בכוונתו להתערב בהחלטת שר האוצר רוני בר-און לסיים את כהונתו של זליכה.

במכתבו, ציין שנדר כי "אין מחלוקת על כך שנדרשת החלטת ממשלה בהתאם להצעת שר האוצר על מינוי אדם אחר למשרת החשב הכללי". שנדר הוסיף כי תפקיד החשב הכללי פטור ממכרז על פי ההחלטת ממשלה, ועל כן החלטתו של שר האוצר מידתית. לדברי שנדר, בחלוף ארבע שנים ממועד כניסת זליכה לתפקיד רשאי שר האוצר לשקול מינויו של חשב כללי חדש.

שנדר ציין עוד, כי במהלך השנה וחצי האחרונות, התערב היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז מספר פעמים כדי למנוע את הפסקת כהונתו של זליכה, ועל כן אין זה סביר להמשיך ולמנוע החלטת בר-און.

זליכה יאבק על הפיטורין

כתבי TheMarker טל לוי וצבי זרחיה:

"הניסיון להביא לסיום כהונתי נעשה בחוסר סמכות, איננו חוקי וממילא איננו מחייב אותי. לא אניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי ממשימתי לשמור על הקופה הציבורית" - כך אמר היום זליכה, בתגובה למכתבו של בר-און על סיום כהונתו באוקטובר השנה. "אין זה הניסיון הראשון להביא לסיום כהונתי, כפי שאין זה גם שר האוצר הראשון המנסה לעשות זאת. בטוחני כי לא יהיה זה גם הניסיון האחרון", אמר זליכה.

זליכה צפוי להיאבק נגד פיטוריו, וארגונים משפטיים כבר הצהירו כי יצטרפו למאבקו. משפטנים מעריכים כי המצב החוקי עומד לצדו. בג"ץ קבע בעבר שכהונות נושאי משרה של גורמי שלטון חוק, כמו החשב הכללי, אינן קצובות בזמן, וכדי להפסיקן נדרשת עילה מבוססת שעומדת בבית משפט. מאחר שזליכה נחשב לאיש מקצוע מעולה, ואף זכה בעבר בשורה של פרסים על הצטיינותו בתפקיד, נראה שיקשה לשכנע את בית המשפט כי ראוי להדיחו.

המבקר יוציא צו נגד ההדחה

מנגד, בנציבות שירות המדינה אמרו כי סיום תקופת הכהונה של זליכה, כמו כל מנכ"ל בשירות המדינה, אינו מהווה הדחה. גם באוצר הדגישו, כי אין מדובר בהדחת זליכה, אלא בסיום תקופת הכהונה במועדה, ובר-און נימק את המהלך ב"חשיבות הרבה שהוא מייחס לעקרון הרוטציה והקדנציה".


ואולם המהלך עורר ביקורת חריפה, וצפוי לגרור עתירות לבג"ץ. גם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס שזליכה נהנה בעבר מתמיכתו, עשוי להתערב. ככל הידוע, זליכה מעוניין להמשיך בתפקידו עוד כשנה, עד שיסיים להעביר את תוכניתו למלחמה בשחיתות.

בכנסת מעריכים כי אם זליכה לא יעתור לבג"ץ, המבקר יפרסם צו שימנע את הדחתו. לינדנשטראוס הודיע היום, כי לכל חושף שחיתויות במדינה תינתן הגנה מלאה על פי החוק, וכי הגנה זו היא צעד חשוב ומיידי במאבק בשחיתות הציבורית. במשרד המבקר טענו כי עד כה לא הגיש החשב תלונה, וכי כל תלונה שיגיש תיבדק מיידית. בסמכות המבקר להוציא צו המגן על זליכה מפגיעה, משום שחשף את פרשת בנק לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully