וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: אתעמת עם אירן לפני שיהיה מאוחר

שי אילן

29.8.2007 / 12:19

לדברי בוש, נשק אטומי אירני יערער את האזור המעורער ממילא, ויוביל לשואה גרעינית. זאת יום לאחר האיום של סרקוזי להפציץ את טהרן

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש מזהיר שהמשאלה האירנית לפתח נשק גרעיני עלולה להוביל ל"שואה אטומית". לדבריו, נשק אטומי בידי אירן יערער עוד את האזור, שהוא מעורער ממילא. בוש אמר את הדברים בנאום לוותיקי מלחמות בנוואדה. הוא הבטיח "להתעמת עם הסכנה לפני שיהיה מאוחר מדי".

יש להניח שהחרפת הטון של בוש אתמול ביחס לאירן קשורה להתבטאויות של נשיא אירן, לפיהן ארצו מוכנה "למלא את הוואקום בעירק". בדבריו בוש חילק את הקיצוניות האיסלמית המשסעת את עירק לשניים: הסונים הקיצוניים והשיעים הנתמכים על ידי אירן. מחמוד אחמדינג'ד אמר בנאומו ש"כוחו של הכובש מתמוטט במהירות, ולכן יווצר חלל עצום באזור. כמובן שאנחנו מוכנים להיכנס לשם".

בוש מצטרף לאיומי סרקוזי

בוש הצטרף בדבריו לנשיא צרפת ניקולא סרקוזי, שהעלה שלשום את האופציה של תקיפה אווירית של אירן, אם המשבר לא ייפתר בדרכים דיפלומטיות. בוש התייחס במרומז לדבריו של סרקוזי באומרו: "ארצות הברית מגייסת את בנות בריתה כדי לבודד את המשטר האירני ולכפות סנקציות כלכליות." עד עתה, צרפת הייתה נייטרלית יחסית בקשריה עם אירן, ונחשבה בעיניי האירנים כמתווכת מקובלת.

למרות הטון המאיים, בוש חזר כמה פעמים על משאלתו שהמשבר ייפתר בדרכים דיפלומטיות. העימות הצבאי עם אירן ימשיך להתנהל ככל הנראה בחזית העירקית. ההבטחה של אחמדינג'ד למלא את הוואקום מעוררת חרדה ממשית בארצות הברית ובעירק, הרבה יותר מהאיום הנשקף מנשק אטומי אירני.

גורמים סונים ושיעים מתונים חוששים מאוד מיכולתה של אירן לשנות את מאזן הכוחות באזור. לעומת זאת, גורמים דמוקרטים המתנגדים למדיניות בוש בעירק הסתייגו מנאומו. לדברי הארי ריד, ראש הרוב הדמוקרטי בסנאט אמר שהאסטרטגיה של בוש ממשיכה להיות מוטעית ולסכן את החיילים האמריקאים. בחודש הבא יפורסם דו"ח על מידת היעילות של תוספת החיילים בעירק, מדיניות שבוש הוביל. הדו"ח יתמוך בהמשך נוכחות מוגברת של ארצות הברית בעירק, והעימות עם אירן ישמש צידוק מרכזי לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully